• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225388
+
-

اقامت متفاوت

هنگام سفر، بومگردی‌ را تجربه کنید

نکته
اقامت متفاوت

نیلوفر ذوالفقاری؛ روزنامه‌نگار

متناسب با مقصد سفر، گزینه‌های متفاوتی برای اقامت در شهرها و روستاها پیش‌روی شماست. در سال‌های اخیر اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در کشور فعال شده‌اند که انتخاب آنها می‌تواند تجربه تازه‌ای از سفر را برایتان رقم بزند؛ البته داشتن مهارت انتخاب یک بومگردی مناسب برای هر مسافری و هر سفری لازم است.
فضای اقامتگاه‌های بومگردی با هتل‌، هاستل و... تفاوت‌های زیادی دارد، اما شاید مهم‌ترین فرق این دو نوع اقامتگاه این باشد که بومگردی‌ها، فضای خشک و رسمی هتل‌ها را ندارند و بیشتر از هتل‌ها به مسافران احساس بودن در خانه را می‌دهند. بیشتر بومگردی‌ها شبیه به همان خانه‌هایی هستند که مردم محلی آن منطقه در آنها زندگی می‌کنند.
نظرسنجی‌های انجام شده از مسافران در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که گردشگران از اقامت در خانه‌های بومی حس و حال بهتری داشته‌اند و این نوع سفر را باکیفیت‌تر از بقیه ارزیابی کرده‌اند. تجربه سبک زندگی مردم بومی یک منطقه، شکل‌گیری دوستی‌های صمیمانه با همسفران در اقامتگاه‌های بومگردی در کنار دریافت خدمات اقامتی با هزینه مناسب‌تر، باعث شده گردشگران از اقامت در بومگردی‌ها راضی باشند.
چیدمان این خانه‌ها سنتی است و مطابق با فرهنگ و آداب همان منطقه‌ای که در آنجا قرار دارد؛ بنابراین استفاده از مصالح ساختمانی مخصوص هر منطقه هم به جذابیت این فضاهای سنتی اضافه کرده است. درواقع معماری این بناها به تنهایی می‌تواند به بخش دیدنی سفر شما تبدیل شود.
در اقامتگاه‌های بومگردی یک اتاق یا سوئیت شخصی در اختیارتان قرار می‌گیرد و بقیه بخش‌های خانه بین مسافران به‌صورت مشترک مورداستفاده واقع می‌شود؛ به همین دلیل هم همسفران ارتباط صمیمانه‌تری با هم خواهند داشت.
اقامت در بومگردی‌ها به شما فرصت آشنایی با مردم شهرهای مختلف را می‌دهد. معمولا گردشگران شب‌ها در حیاط یا فضای اشتراکی خانه دور هم جمع می‌شوند و در این فضا، دوستی‌های تازه شکل می‌گیرد. آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ اقوام، فرصت ارزشمندی است که اقامت در بومگردی‌ها برای مسافران فراهم می‌کند.
حالا که نوع متفاوتی از سفر را با اقامت در یک بومگردی تجربه می‌کنید، وقت آن است که رفتارهای تازه‌ای هم به‌عنوان یک مسافر داشته باشید. معاشرت با مردم شهرهای مختلف را تمرین کنید و در انجام کارهایی که به فضاهای اشتراکی بومگردی مربوط است، با بقیه مسافران همکاری داشته باشید.
هزینه‌های اقامت در بومگردی‌ها معمولا نسبت به هتل‌ها به‌صرفه‌تر است؛ هرچند بعضی اقامتگاه‌های بومگردی در شهرهای توریستی، امکانات هتلی را در اختیارتان می‌گذارند و طبعیتا هزینه بالاتری هم دریافت می‌کنند. اگر به فکر صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر هستید، حتما اقامت در بومگردی‌ها را بین گزینه‌های انتخابی خود بررسی کنید.
قبل از انتخاب بومگردی، حتما عکس‌ها و معرفی آن را در سایت‌های رزرو اقامتگاه‌ها بررسی کنید. نظرات مهمانان را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که امکانات اقامتگاه با آنچه موردنیاز شماست، مطابقت دارد. بعد از سفر هم نظرات خود را در این سایت‌ها ثبت کنید تا به مسافران بعدی در انتخاب بهتر‌شان کمک کنید.
مناسب‌ترین بومگردی‌ها در شهرهای تاریخی، آنهایی هستند که در بافت قدیمی شهر و نزدیک به مراکز دیدنی واقع شده‌اند. با انتخاب این اقامتگاه‌ها در زمان و هزینه رفت‌وآمد به مراکز دیدنی صرفه‌جویی خواهید کرد، اما تجربه اقامت در مناطق بکر و طبیعی دور از شهر هم، گاهی فقط با انتخاب بومگردی‌ها ممکن می‌شود.
منوی غذایی اقامتگاه‌های بومگردی با رستوران‌ها و هتل‌ها متفاوت است. معمولا در بومگردی‌ها می‌توانید غذای محلی آن منطقه را، با دستپخت زنان و مردان محلی بچشید. این فرصتی برای آشنایی گردشگران با خوراک‌های محلی و بومی و طعم‌های تازه است.
فضاهای شخصی بومگردی‌ها دقیق و مرتب نظافت می‌شوند؛ با این حال بهتر است لوازم بهداشتی شخصی و ملحفه تمیز همراه داشته باشید.
یادتان باشد بیشتر بومگردی‌ها در خانه‌های قدیمی برپا شده‌اند و سیستم خواب آنها کف‌خواب است؛ بنابراین وسایل موردنیاز خودتان را همراه ببرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید