• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225354
+
-

«نوارکاست»ها اروند را دور زدند

گزارشی کوتاه از تنها وسیله ارتباطی‌عرب‌های ایران و عراق در زمان جنگ تحمیلی

«نوارکاست»ها اروند را دور زدند

ارتباط حالا به لطف اینترنت و شبکه‌های مجازی آنقدر راحت شده که این طرف دنیا پا روی پا می‌اندازید و با آن طرف دنیا تصویری صحبت می‌کند، اما تا همین چند دهه پیش ارتباط این‌قدرها ساده نبود؛ آن هم درست وسط جنگ ایران و عراق.

دلتنگی برای آن ‌سوی شط
به گزارش همشهری، مردم عرب ایران در مرز ایران و عراق زندگی می‌کنند و با مردم جنوب عراق در حاشیه اروند، همسایه، دوست یا فامیل هستند. این ارتباط میان مردم 2 کشور همسایه به ‌دلیل فرهنگ، زبان و مذهب مشترک همیشه وجود داشته تا اینکه در دوران 8 سال جنگ ایران و عراق ناخواسته قطع می‌شود. ماجرا درست از همین جا شروع می‌شود؛ قطع ارتباط. کمی که می‌گذرد اهالی تصمیم می‌گیرند دلتنگی‌هایشان را روی نوار کاست ضبط کنند و برای دوستان و اقوام که آن‌ سوی اروند زندگی می‌کنند، بفرستند.  کم‌کم کار از دلتنگی فراتر می‌رود و به خواستگاری‌ از راه دور  می‌رسد. روی این نوار کاست‌ها رد پای صدای ریش‌سفیدان یک طایفه برای خواستگاری هم  دیده می‌شود.

از مستند تا فیلم سینمایی
چند سال پیش بود که مهدی طرفی، کارگردان تصمیم گرفت تا نوار کاست‌هایی را که از زمان جنگ باقی مانده بودند مستند کند. او مستند خود به نام «همسایه‌ها» را با ماجرای یک عکاس دوره‌گرد روایت می‌کند  و  به همشهری می‌گوید: « ناصر اهل خرمشهر بود. ابتدا برای نامزد خود نوار کاست پر می‌کرد، بعدها مردم از او خواستند صدایشان را برای آشناهایشان ضبط کند و همین جریان موجب شد رفته‌رفته همه به این روش روی بیاورند.»
او حالا در تلاش برای ساخت همین موضوع در قالب یک فیلم سینمایی بلند است.

این خبر را به اشتراک بگذارید