• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225219
+
-

چه کنیم تا کتابخانه‌های مدارس رونق بگیرند؟

چه کنیم تا کتابخانه‌های مدارس رونق بگیرند؟

سیدسروش طباطبایی‌پور

این روزها اگر سری به نمایشگاه کتاب تهران بزنید، به مدیران یا معلمانی برمی‌خورید که میان غرفه‌های گوناگون انتشاراتی‌ها می‌چرخند تا کتابخانه‌های مدارس خود را تجهیز کنند اما چرا کتاب‌های کتابخانه‌های مدارس، همچنان خاک می‌خورند و گروه سنی کودک و نوجوان، چندان اقبالی به کتاب‌های موجود در مدارس‌شان نشان نمی‌دهند. در اینجا قرار است روش‌هایی را پیشنهاد دهیم تا بتوانید کتابخانه‌های مدارس فرزندانتان را رونق بدهید.

شکل کتابخانه‌های مدارس
چندی پیش دبستانی نزدیک شهر بریستول انگلستان بدنه نصفه‌نیمه هواپیمایی را خرید و آن را تبدیل به کتابخانه کرد. با وجود اینکه این کتابخانه از اوایل سال میلادی افتتاح شده، اما معلمان این دبستان اعتراف کرده‌اند بچه‌ها استقبال چشمگیرتری از کتابخانه خلاقانه مدرسه داشته‌اند. البته حالا قرار نیست برای تغییر شکل کتابخانه مدارس، حتما سفینه فضایی، کشتی و هواپیما بخریم، اما می‌توانیم با کمی تغییر، فضای کتابخانه مدرسه را خلاقانه‌تر کنیم. لمکده، صندلی‌هایی برای خوابیدن، خواندن و... پیشنهادهایی است که می‌توانید روی آن فکر کنید.

کتابدار کتابخوان
در کتابخانه‌های مدارس امروزی، دیگر وظیفه کتابدارها، تنها امانت‌دادن کتاب به بچه‌ها نیست. در مرحله اول، کسی می‌تواند عشق به مطالعه را میان بچه‌ها منتشر کند که خودش نیز از مطالعه کتاب بال دربیاورد. دوم اینکه کتابدار باید خودش کتاب‌های جدید را پیش از بچه‌ها بخواند تا بتواند کتاب‌هایی با ژانرهای گوناگون به بچه‌ها معرفی کند.

حس آزادی
کتاب‌هایی با ژانرهای گوناگون، کمیک، کتاب‌های دایره‌المعارف، نشریات کودک یا نوجوان، کتاب‌های مجازی و... . خلاصه تنوع، مهم‌ترین ویژگی کتابخانه‌های این گروه سنی است و باعث می‌شود بچه‌ها در فضای کتابخانه، حس آزادی و رهایی داشته باشند تا هر کتابی با هر ویژگی‌ای را که می‌خواهند در دسترس شان باشد. این حس آزادی، عشق به خواندن را در وجود بچه‌ها افزایش می‌دهد.

برنامه‌های جانبی
بچه‌های قرن 21، برای تنوع در برنامه‌های جانبی یک کتابخانه هم ارزش قائل‌ هستند؛ مثلا ساده‌ترین شکل مسابقه‌های کتابخوانی، خواندن یک کتاب و شرکت در آزمون آن است، اما اگر به‌جای مسابقات معمول کتابخوانی، مثلا جریان انتخاب کتاب سال را راه بیندازید، به‌گونه‌ای که بچه‌ها بعد از مطالعه چند عنوان کتاب مشخص، فرم داوری آنها را پر کنند و در انتهای سال، نویسنده یا مترجم کتاب منتخب بچه‌ها به مدرسه دعوت شود، بچه‌ها بیشتر در مسیر مطالعه قرار می‌گیرند.

کانون‌های دانش‌آموزی فعال
عضو گروهی بودن و انجام کارهای دسته‌جمعی، هوش از سر بچه‌ها می‌برد. گروه تولید خبرنامه کتابخانه، گروه صوتی‌کردن کتاب‌های مدرسه، گروه معرفی کتاب‌ها و نصب آن در تابلوی کتابخانه و... ازجمله پیشنهادهای ماست تا فعالیت بچه‌ها در کتابخانه مدرسه چندین برابر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید