• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225198
+
-

خطر بی‌خبری از فشار خون بالا

آيا مي‌دانيد یک‌سوم ایرانی‌ها فشارخون بالا دارند و نیمی از آن بی‌خبرند؟

گزارش
خطر بی‌خبری از فشار خون بالا

پروانه بندپی-روزنامه‌نگار

فردا روز جهاني فشار خون است؛ عارضه‌اي كه يك نفر از 3 نفر در جهان را گرفتار خودش كرده، ولي خيلي‌ها از آن مطلع نيستند. بد نيست بدانيد كه اولين عامل مرگ‌ومير در كشور ما بيماري‌هاي قلبي و عروقي‌اند. فشار خون با توجه به اينكه با سطح فشار خون بر ديواره‌هاي رگ‌ها ارتباط دارد، نقش مهمي در ايجاد يا عدم ايجاد اين بيماري‌ها ایفا می‌کند و به قدري هم مهم بوده است كه در سطح جهاني روزي را به اين عنوان نامگذاری کرده‌اند. بد نيست نكته‌هايي طلايي درباره پرفشاري خون و البته پيشگيري از آن بدانيم.

دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق: عامل اصلی ابتلا به فشار خون بالا ارثی و ژنتیک است و این باور عمومی که به عنوان عامل نخست مصرف نمک زیاد فرد را به این عارضه مبتلا می‌کند، اشتباه است. علاوه بر ژنتیک، سبک تغذیه در ابتلا یا عدم ابتلا به این عارضه نقش مهمی دارد. این در حالی است که میزان مصرف نمک در ایران ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است.افرادی که فشار خون بالا را در ژن خود ندارند، نیاز نیست نگران این عارضه باشند؛ اما حتی همین افراد هم باید ۳نکته را رعایت کنند؛ مصرف کم نمک، تغذیه سالم و پرهیز از بی‌تحرکی.
هرجای بدن که رگ داریم، فشار خون می‌تواند اثر بگذارد و آسیب بزند. ما در قلب، مغز، چشم‌ها، پاها و خیلی اعضای دیگر رگ‌هایی داریم و فشار خون بالا می‌تواند این اعضا را آسیب‌پذیر کند.

چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم؟
اگر فشار خون بالاتر از ۱۲ و به‌خصوص بالاتر از ۱۴ باشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا کنترل شود. باید 3 بار در 3 روز متفاوت فشار خون خود را اندازه بگیریم؛ آن هم صبح وقتی از خواب بیدار می‌شویم. در طول روز فرد فعالیت‌های مختلفی دارد؛ مثلا غذا می‌خورد و فشارش تغییر می‌کند و درنتیجه ممکن است فشار خون کاذب باشد؛ اما صبح چون هنوز فعالیت‌هایش را شروع نکرده، بهترین زمان برای اندازه‌گیری فشار خون است.

راه‌های پيشگيری
افراد 40سال به بالا خيلی مراقب تغذيه و فعاليت بدنی خود باشند.
از همان كودكی بايد مراقب فشار خون بود؛ چون علامت خاصی ندارد.
روزي حداقل 20 تا 30دقيقه پياده‌روی داشته باشيد.
سيگار را ترك كنيد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید