• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225111
+
-

ایستگاه‌ شارژ خودرو؛ زیاد و سریع

برنامه‌ریزی برای افزایش جایگاه‌های شارژ خودرو‌های الکتریکی از سوی شهرداری‌های جهان انجام می‌شود

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی پدیده‌ جدیدی در کلانشهر‌های جهان هستند که باید جای خود را در بافت فشرده شهرها باز کنند. رویکرد شهرداری‌های جهان برای تشویق شهروندان به استفاده از خودرو‌های برقی باعث شده که نیاز به ایستگاه‌های شارژ هم زیاد شود. با افزایش سریع فروش جهانی خودرو‌های برقی باید قبل از اینکه مشکل شارژ خودرو‌ها پیش بیاید، تعداد ایستگاه‌ها هم بیشتر شود و این کاری است که با طرح و برنامه‌ریزی مدیریت شهری ممکن می‌شود. از چند سال قبل که ایستگاه‌ها ساخته شدند مشخص شد که نیاز اصلی شهر‌ها به ایستگاه‌هایی است که در مدت زمان کمتری بتواند باتری خودرو‌ها را شارژ کند.

ژاپن
شهرداری توکیو در سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی را از تعداد  پمپ‌بنزین‌ها بیشتر کند. با اجرای طرح یک شرکت استارت‌آپی، ایستگاه‌های شارژ سریع به 1500عدد می‌رسد که بیشتر از 900پمپ‌بنزین است. این ایستگاه‌ها ابتدا در کنار شعبه‌های یک فروشگاه زنجیره‌ای ساخته می‌شود و بعد از آن به پارکینگ‌های داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها گسترش پیدا خواهد کرد. یارانه دولتی و سرمایه‌گذاری خصوصی، هزینه‌های این پروژه را تامین می‌کنند. نکته اینکه ژاپن به نسبت کشور‌های دیگر بازار کوچکی برای خودرو‌های برقی دارد اما شهرداری‌ها به‌دنبال تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز هستند تا شهروندان را به استفاده از این فناوری جدید تشویق کنند.

اسپانیا
شارژ خودرو‌های برقی در مادرید بیشتر در بزرگراه‌ها انجام می‌شود. موتورسیکلت‌ها هم از شیوه تعویض باتری استفاده می‌کنند که سریع‌تر از انتظار برای شارژ آن است. در بارسلون هم این روش برای موتورسیکلت‌ها کاربرد دارد. شهرداری‌های اسپانیا قاعده‌ای برای شرکت‌های ساخت ایستگاه شارژ گذاشته‌اند که برق استفاده شده در این ایستگاه‌ها باید از منابع تجدید‌پذیر تامین شود. با وجود اینکه ایستگاه‌ها بیشتر شارژ سریع ارائه می‌کنند و باید توان زیادی داشته باشند اما بیشتر این برق از نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود. در سال گذشته پیمانکارانی با قرارداد‌های 100و 20ایستگاه در مناقصه‌ها شرکت کردند و برنده شدند. هدف‌گذاری شهرداری‌ها این بود که مجموعا 100هزار ایستگاه شارژ در شهر‌های بزرگ و اطراف آنها ایجاد کنند.

مصر
اولین ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی پایتخت مصر 2سال قبل و با 14نازل افتتاح شد. حالا ایستگاه‌های جدید در منطقه نوساز قاهره جدید که برای انتقال بخشی از جمعیت ساخته شده است، نصب می‌شوند. شهرداری قاهره قصد دارد با این کار، ساکنان محله‌های نوساز را به استفاده از خودرو‌های برقی تشویق کند. مصر از مدتی قبل استفاده از خودرو‌های برقی را شروع کرده که شامل اتوبوس‌های برقی شهری هم می‌شود. قرار است بخشی از این اتوبوس‌های چینی در مصر ساخته و بومی‌سازی‌ شود. ظاهرا برای تامین برق ایستگاه‌های شارژ مشکلی وجود ندارد و مصر قصد دارد تعداد آنها را در چند سال به 3هزار ایستگاه برساند. عوارض گمرکی واردات آنها ناچیز است.

فرانسه
فروش بالای متوسط ​​خودروهای برقی و نسبت خودرو به شارژر، فرانسه را در میان برترین کشورهای اروپایی در زمینه حمل‌ونقل برقی قرار می‌دهد اما ایستگاه‌های شارژ هم باید به تناسب خودرو‌ها افزایش پیدا کنند. از سال 2022فروش خودرو‌های برقی رو به افزایش بوده است. فرانسه از نظر تعداد جایگاه‌های شارژ رتبه خوبی دارد اما تعداد نازل‌های شارژ سریع کم است. پاریس الان به سمت این هدف حرکت می‌کند که به ازای هر کیلومتر از بزرگراه‌های اصلی یک ایستگاه داشته باشد ولی توان نازل‌های این ایستگاه‌ها کافی نیست برای همین برنامه مدیریت شهری حمایت از شارژ سریع است. سرمایه‌گذاران ایستگاه‌های شارژ هم به فکر مدت زمان بازگشت سرمایه خود هستند.

انگلیس
لندن بیشترین سرانه ایستگاه‌های شارژ در بین شهر‌های انگلیس را دارد و همچنان تقاضا برای آنها وجود دارد.به‌گفته یکی از اعضای شورای شهر نورفولک در انگلیس، اگر تعداد ایستگاه‌های شارژ الکتریکی در این منطقه شرقی کشور بیشتر نشود ممکن است بر میزان گردشگری تأثیر منفی بگذارد. در این منطقه 5هزار نازل شارژ وجود دارد که نتیجه افزایش 63درصدی ایستگاه‌های شارژ در سال گذشته میلادی بود اما باز هم باید تعداد آنها را بیشتر کرد. وزارت حمل‌ونقل دولت انگلیس که به‌دنبال ساخت 300هزار ایستگاه در سال‌های آینده است از ساخت ایستگاه‌های جدید حمایت می‌کند، زیرا کمبود جایگاه به معنی معطلی بیشتر و هزینه بیشتر خودرو‌های برقی در مقایسه با خودرو‌های بنزینی است.

آمریکا
شهرداری‌ها و دولت‌های محلی تنها کار هدایت و نظارت را دارند و عده‌ای سرمایه‌گذار خصوصی به‌دنبال این هستند که الگوی پمپ‌بنزین‌ها را برای این ایستگاه‌ها تکرار کنند؛یعنی محلی برای شارژ خودرو به همراه رستوران و فروشگاه و گاهی هم مراکز تفریحی. تامین برق کافی و تناسب مقدار شارژ سریع و شارژ آهسته به برنامه‌ریزی شهرداری‌ها و دولت‌های محلی بستگی دارد. شارژ‌های سریع در نیم‌ساعت باتری‌ خودرو‌ها را پر می‌کنند اما شارژ‌های کند مخصوص جایی هستند که خودرو‌ها برای مدت طولانی پارک می‌شوند مانند پارکینگ‌های عمومی. از طرف دیگر شهرداری‌ها به‌عنوان یک تسهیل‌گر بین سازندگان ایستگاه‌های شارژ و شرکت‌های تولید برق وارد می‌شوند. شرکت‌های برق که حالا بازار جدیدی پیدا کرده‌اند نیاز به زیرساخت‌های فنی قوی دارند. بعضی از ایستگاه‌های شارژ هم کاملا دولتی هستند. ایده صنعت خودرو در آمریکا این است که اگر در کنار خیابان‌ها ایستگاه‌های شارژ بیشتری دیده شوند تمایل مردم برای خرید خودروی برقی هم بیشتر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید