• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225070
+
-

ثبت اسناد تاریخ اجتماعی به‌دست نوه مظفرالدین‌شاه

ثبت اسناد تاریخ اجتماعی به‌دست نوه مظفرالدین‌شاه

    منصوره اتحادیه (1312تا‌کنون)
   کار ویژه: پژوهش در حوزه اسناد تاریخ اجتماعی تهران

انگیزه اولیه منصوره اتحادیه برای تحقیق و پژوهش و نوشتن رمان‌ها و کتاب‌های تاریخی در حوزه تهران دسترسی به آرشیو اسناد تاریخی خانواده مادری و همسر بوده است. البته باید از این نکته هم یاد کرد که او از نوادگان دختری مظفرالدین‌شاه است.  منصوره اتحادیه در خانه معروف سریال دایی‌جان ناپلئون که آن زمان متعلق به رحیم اتحادیه، پدربزرگ او بود متولد شد. مادرش هما فرمانفرمائیان، نوه عبدالحسین فرمانفرما و پدرش علی اتحادیه، پسر رحیم اتحادیه، از تجار معروف تهران بود و مادربزرگش دختر مظفرالدین‌شاه قاجار بود.
 دوران کودکی این بانوی پژوهشگر با جنگ جهانی دوم و اشغال ایران همزمان بود و در آن سال‌ها معلم سرخانه داشت. بنا بر روایت همایون عبدالرحیمی، تهران‌پژوه، منصوره اتحادیه علاوه بر معلم سرخانه در مدارس کیهان، ژاندارک و انوشیروان دادگر هم درس خواند اما خیلی زود برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه همراه برادرش به انگلستان رفت و از دانشگاه ادینبورگ سال 1335شمسی فوق‌لیسانس تاریخ گرفت و بعد از بازگشت به سرزمین مادری، سال‌1347شمسی در دانشگاه تهران به‌عنوان مربی فعالیتش را شروع کرد. او سال 1359مدرک دکترایش را هم از همین دانشگاه دریافت کرد.
همایون عبدالرحیمی دراین‌باره می‌گوید:«بانو اتحادیه در خانه‌های مهم تهران مانند اتحادیه، قوام‌السلطنه و... زندگی کرده است و علاوه بر داشتن پشتوانه تاریخی خانوادگی، به خوبی با خم و چم تاریخ تهران آشناست. او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: « شانس بزرگ و مهم زندگی من این است که به آرشیو اسناد خانوادگی که بخش عظیمی از آن متعلق به خانواده همسرم، نظام مافی و خانواده مادری که نوه‌ دختری فرمانفرما بود، دسترسی پیدا کردم. بیشتر این اسناد عریضه و نامه‌های محلی خطاب به حکومت است که مردم از گرفتاری‌های خود از فلان قصبه، ده و شهر برای حاکم می‌نوشتند، شکایت داشتند و رسیدگی حاکم را می‌خواستند. همین ماجرا علاقه‌ام را به ثبت اسناد تاریخ اجتماعی بیشتر کرد.» چنین بود که منصوره اتحادیه سال‌1362برای توسعه و گسترش فعالیت‌های علمی و تاریخی‌اش نشر تاریخ ایران را راه‌اندازی کرد و این مؤسسه همچنان فعال است.»
 کتاب‌های تاریخ غفاری با همکاری سیروس سعدوندیان، خاطرات و اسناد حسینقلی‌خان نظام‌السلطنه مافی، گزیده‌ای از مجموعه اسناد عبدالحسین میرزا فرمانفرما با همکاری سیروس سعدوندیان، نامه‌های یوسف مغیث‌السلطنه، سیاق عشیرت در عصر قاجاریه، آمار دارالخلافه تهران: اسنادی از تاریخ اجتماعی تهران در عصر قاجار، خاطرات تاج‌السلطنه با همکاری سیروس سعدوندیان، اینجا طهران است...:مجموعه مقالاتی درباره طهران سال‌های ۱۳۴۴‌ـ ۱۲۶۹ه. ق ازجمله کتاب‌های این تهران‌پژوه در حوزه هویت تاریخ اجتماعی تهران است که عبدالرحیمی از آنها یاد می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید