• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224957
+
-

نقل‌قول

حسین سرگزی، کارشناس منابع طبیعی:  حقابه هیرمند و هامون هیچ‌وقت جدی گرفته نشده است. اصلا بر فرض که معاهده پیشین اشتباه است، چرا معاهده جدید امضا نکردیم؟ می‌توانم بگویم در کل این 2 دهه چالش، 2جلسه کارشناسی درباره مسائل خشکسالی و توفان‌های شن برگزار نشده است. این یعنی، مسائل کارشناسی مطرح نمی‌شود و سوء‌مدیریت در همه بخش‌ها از آب گرفته تا کشاورزی و محیط‌زیست و بهداشت وجود دارند.

علیرضا سروری‌نژاد، کارشناس حوضه آبخیزداری:  ‌ با انسداد کامل رودخانه هیرمند اشتغال 60 تا 70درصد مردم منطقه سیستان از بین رفته که روی 150هزار هکتار اراضی کشاورزی کار می‌کردند و این اراضی حالا لم‌یزرع شده‌اند. مردمی که اشتغال ندارند، می‌توانند زندگی کنند؟ می‌توانند تنفس کنند؟ تالاب هامون این روزها با 382هزار هکتار به علاوه اراضی کشاورزی لم‌یزرع شده به 532هزار هکتار کانون ریزگرد تبدیل شده که آرام آرام همه مردم، تاسیسات و بناهای موجود را در خود دفن می‌کند، اما هنوز 400هزار نفر اینجا زندگی می‌کنند.‌

جلیل سرگزی، کارشناس منابع آب:‌آخرین بقایای آب پیرامون کوه ‌خواجه در سیستان سال1377 خشک شد و اگر ورودی آب به منطقه داشتیم، کم بود. در واقع زنگ خطر بحران امروز 25سال پیش به صدا درآمد. اگر تفاهمنامه محکمی داشتیم شاید می‌توانستیم حقابه را پیگیری کنیم که به‌نظر می‌رسد نداشتیم و اگر هم ‌داشتیم به‌تنهایی کافی نبوده است. همین الان یک دولت یا یک حاکمیت در افغانستان نداریم که بتوانیم با‌ آن مذاکره کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید