• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22464
+
-

کوتاه از اقتصاد

ادامه بارگیری نفت ایران به مقصد کره‌جنوبی
سفارت کره‌جنوبی روز شنبه در پیامی در صفحه توییتر خود اعلام کرد: جمهوری کره هرگونه ادعا مبنی بر توقف بارگیری نفت و میعانات گازی ایران در ‌ماه ژوئیه را رد می‌کند. دولت کره در حال مذاکره با ایالات متحده برای کسب معافیت از محدودیت در خرید نفت ایران است.

   سامانه جامع روابط کار در آخرین مراحل
احمد مشیریان، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آماده‌شدن نرم‌افزاری سامانه جامع روابط کار، اعلام کرد: قرار است سازمان تنظیم مقررات این هفته نرخ ثبت‌نام کارگران در دفاتر پیشخوان را اعلام کند؛ پس از آن سامانه در تهران و چند استان دیگر در دسترس خواهد بود.

   اجرای قانون استخدام معلولان 
سیدصدرالدین صدری نوش‌آبادی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در روزهای گذشته مبنی بر «تضییع حقوق معلولان در استخدام‌های دولتی» اعلام کرد: اجرای قانون از سوی دستگاه‌های اجرایی در زمینه استخدام معلولان وظیفه همه دستگاه‌هاست و هیچ‌یک از دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به هر بهانه‌ای از اجرای قانون استنکاف کنند.

   راه‌ سوءاستفاده از کارت بازرگانی بسته می‌شود
مظفر علیخانی، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران از اعمال محدودیت‌های مؤثر در کاهش زمینه سوءاستفاده از کارت بازرگانی، با اعمال شرایط جدید در صدور کارت خبر داد و به ایبِنا، گفت: پیش‌نویس اصلاحیه دستورالعمل صدور کارت بازرگانی تدوین شده است.

    انحصاری‌کردن بازار ثانویه به ارز سنتی چالش جدید سیاست‌های ارزی دولت
به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی، غلامرضا تاجگردون و محمدحسین حسین‌زاده ‌بحرینی روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و رئیس کمیته پولی بانکی مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، عرضه‌نشدن ارز حاصل از صادرات کالاهای پتروشیمی، فولادی و کانی‌های فلزی در بازار ثانویه را چالش جدیدی برای سیاست‌های ارزی دولت دانستند.
 
 انعقاد پیمان‌های پولی ایران 
ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت: پیمان پولی دوجانبه ایران و ترکیه عملیاتی شده و در این‌باره به چند ال‌سی نیز عمل شده و در آینده موضوع انعقاد پیمان‌های پولی با کشورهای عراق، روسیه و آذربایجان پیگیری می‌شود.
   
مالیات فروش سهام کم شد
در جلسه روز گذشته شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مالیات فروش سهام برای یک سال از 0.5به 0.1درصد کاهش یافت و مقرر شد آن بخش از سود شرکت‌هایی که به سرمایه تبدیل می‌شود از مالیات معاف شود. به گزارش همشهری، در جلسه روز گذشته شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور روسای قوای سه گانه تشکیل شد پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی برای کاهش نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام از 0.5درصد ارزش فروش به 0.1درصد به‌مدت یک سال‌ تصویب شد. این مصوبه برای تشویق و حمایت از گسترش بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سرمایه‌گذاری مورد تأیید شورای هماهنگی اقتصادی قرار گرفت. در ادامه این جلسه برای حمایت عملی دولت از سرمایه‌گذاری برای توسعه طرح‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر توسط بخش خصوصی و غیرخصوصی، مصوب شد تا «درصورتی که شرکت‌ها تصمیم بگیرند بخشی از سود تقسیم نشده خود را به‌حساب سرمایه منتقل کنند و با افزایش سرمایه شرکت، به اجرای طرح‌های توسعه بپردازند، از مالیات بر درآمد آن بخش که به افزایش سرمایه تخصیص یافته است، معاف شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید