• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22415
+
-

تنش در بالادست

کم‌آبی به سدها رسید

آب
کم‌آبی به سدها رسید

در گرم‌ترین فصل سال،  افزایش مصرف برق به یکی از اساسی‌ترین چالش‌های متولیان حوزه نیرو و مردم تبدیل شده و در این میان،  توجه به صرفه‌جویی در مصرف به‌عنوان کارآمدترین شیوه برای عبور از بحران در دستور کار قرار گرفته است.

 به گزارش همشهری،  تغییر ساعات کار ادارات دولتی و الزام دستگاه‌ها به خاموش کردن سیستم تهویه خود در ساعات پایانی وقت اداری،  ازجمله اقداماتی است که در کنار تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف برق اجرایی شده و تاکنون نیز توانسته برای گذر از خاموشی مؤثر باشد اما در این میان،  چنان توجهات به مسئله برق معطوف شده که گویی کمتر کسی به کمبود آب و لزوم کاهش مصرف آن توجه دارد. درحالی‌که طبق آمارها بخش زیادی از کمبود برق در فصل گرم سال نیز از همین کمبود آب و افت توان عملیاتی نیروگاه‌های برقابی ناشی می‌شود، بررسی آمارهای مربوط به وضع بارندگی‌ها،  از مساعد نبودن وضعیت منابع آبی حکایت دارد و لزوم توجه به مصرف بهینه آب را دو چندان می‌کند. براساس آمارهای منتشر شده از سوی دفتر مدیریت منابع آب ایران،  ارتفاع کل ریزش‌های جوی در سال آبی جاری (از اول مهر 96تا 15تیرماه97) ۱۶۶.۷ میلی‌متر بوده است که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۶.۴ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۳۰.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. 

طبق این آمارها،  مجموع حجم بارش در سال آبی جاری معادل 274میلیارد و 726میلیون مترمکعب است اما بخش قابل‌توجهی از این میزان به شیوه‌های مختلف مانند تبخیر،  ریختن به دریا،  جذب شدن در زمین و... از دسترس خارج می‌شوند به‌گونه‌ای که با وجود این حجم از بارش‌ها،  نیمی از حجم مخازن سدهای کشور که کلاً 50میلیارد مترمکعب گنجایش دارند خالی است.

ورودی و خروجی سدها
گنجایش مخازن سدهای بزرگ کشور به 50میلیارد مترمکعب می‌رسد که براساس تازه‌ترین آمارها فعلاً فقط 52درصد از این حجم پر است. براساس آمارهای وزارت نیرو تا 13تیرماه سال‌جاری،  25.82میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدهای کشور وجود داشته که این میزان معادل 52درصد کل ظرفیت این مخازن است و نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 10درصد کاهش نشان می‌دهد. طبق این آمارها ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی جاری 34درصد و خروجی آنها 29درصد کاهش یافته است.

21 استان کم‌باران هستند 
بارندگی در استان‌های مختلف،  از ابتدای سال آبی جاری تاکنون،  میزان بارندگی در 9استان کشور شامل استان‌های آذربایجان شرقی،  آذربایجان غربی،  کردستان،  زنجان،  کرمانشاه،  گلستان،  ایلام،  اردبیل و همدان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل همان استان بیشتر شده و بارندگی در استان سمنان نیز در حد بارندگی سال قبل بوده اما همچنان وضعیت بارندگی در 21استان باقی‌مانده نسبت به میزان بارندگی آنها در مدت مشابه سال قبل نامساعد و کاهشی است.


72 سد کمتر از 40درصد آب دارند
بررسی آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور حاکی از این است که تا روز 13تیرماه سال‌جاری،  مخازن 72سد مهم از مجموع 177سد بزرگ کشور کمتر از 40درصد گنجایش مخزن آب داشته و همچنان بهره‌برداران آنها باید صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را ادامه دهند. همچنین مخازن 14سد دیگر نیز بین 40تا 50درصد پر آب بوده و هنوز وضعیت آنها مساعد محسوب نمی‌شود. در این میان مخازن 31سد بین 50تا 70درصد،  مخازن 33سد بین 70تا 90درصد و مخازن 27سد نیز بین 90تا 100درصد پر بوده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید