• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224580
+
-

حیواناتی که بهار را دوست ندارند!

بهار از نگاه برخی، تنها زیبایی، عطر و رنگ نیست؛ حساسیت‌ فصلی، خارش بینی، عطسه و...  دلایلی محکم برای کسانی است که از بهار متنفرند. اگر در طبیعت هم گشتی بزنیم به حیواناتی برمی‌خوریم که دل‌خوشی از بهار ندارند. در اینجا به برخی از این حیوانات اشاره می‌کنیم.

حیوانات قطبی
البته بخش‌هایی از قطب جنوب و شمال که قلمروی جانورانی مثل خرس قطبی یا گوزن شمالی است، همیشه پوشیده از یخ است و پر از برف و سرما، اما مثل روز، روشن است نخستین گروه از جانورانی که از بهار بدشان می‌آید، حیوانات قطبی‌اند. روباه قطبی، دلفین سفید، بوفالو، گراز دریایی و... تا اسم بهار به گوششان می‌خورد، اخم می‌کنند.

حیوانات خانگی
حیوانات خانگی هم برخلاف ظاهرشان، دل خوشی از بهار ندارند. تمیز‌ کردن خانه در ابتدای فصل بهار با پاک‌کننده‌های شیمیایی یکی از مخاطرات برای آنهاست. دیگر اینکه حیوانات خانگی هم از آسیب حساسیت فصلی بهار در امان نیستند. گرده افشانی گل‌ها، آنها را هم درگیر عطسه، خارش و لیسیدن بیش از حد می‌کند؛ حتی بازشدن پنجره‌ها به بهانه ورود هوای خوش بهاری به خانه، می‌تواند برای حیوانات خانگی ضرر داشته باشد.

حیوانات خوش‌خواب زمستانی
خواب زمستانی هم پدیده‌ای پیچیده است. دانشمندان می‌گویند: عملکرد فیزیولوژیکی حیواناتی که در زمستان به خواب می‌روند یا بسیار کند می‌شود یا به کمتر از 5درصد از حد طبیعی کاهش می‌یابد؛ مثلاً ضربان قلب لمورهای کوتوله، حدود ۳۰۰بار در دقیقه است، اما وقتی به خواب زمستانی می‌روند، به کمتر از 6بار در دقیقه می‌رسد. این حیوانات وقتی از خواب زمستانی بیدار می‌شوند، همه انرژی ذخیره‌شده خود را که در زمستان مصرف کرده‌اند، باید در فصل بهار بازیابی کنند و این اتفاق، خیلی برای آنها خوشایند نیست.
نکته دیگر آن است که هنگام خواب زمستانی، آنها از شکارشدن مصون هستند؛ بی‌حرکتی، بی‌بو شدن، جلوی چشم شکارچیان ظاهر نشدن و... عواملی است که جان حیوانات خوش‌خواب زمستانی را حفظ می‌کند، اما کارشناسان معتقدند به‌خصوص پستانداران کوچک، 5برابر بیشتر در فصل بهار شکار می‌شوند و این، یعنی این گروه از حیوانات هم از بهار بیزارند.

سنجاب
سنجاب؛ همان جونده‌ زبر و زرنگی که از درخت راست بالا می‌رود و تا بلوط و فندق می‌بیند، ورجه وروجه می‌کند. در نگاه اول، سنجاب‌ها با فصل بهار میانه خوبی دارند، اما اینگونه نیست. این جوندگان ناقلا، در فصل بهار، معمولا با کمبود غذا مواجه می‌شوند و همین موضوع آنها را از بهار متنفر می‌کند؛ البته سنجاب‌ها، انبارهای غذای خود را برای سپری‌کردن فصل بهار، پر از آذوقه می‌کنند تا دوباره تابستان فرارسد و درخت‌ها پر از بلوط و فندق شوند، اما فراموشی، باران‌های بهاری و
سبز شدن برخی از دانه‌هایی که سنجاب‌ها در خاک پنهان کرده‌اند، آسیب‌های بهارانه‌ای است که نصیب آنها می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید