• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224515
+
-

مبتکر تیکی‌تاکا رفت

مبتکر تیکی‌تاکا رفت

سزار لوئیس منوتی درگذشت. او سرمربی تیم ملی آرژانتین بود؛ همان تیمی که برای نخستین‌بار قهرمان جام‌جهانی شد. در جام‌جهانی1978 آرژانتین که میزبان بود، با حرف و حدیث بسیار و احتمالا تبانی با تیم ملی پرو نخستین جام را با منوتی گرفت. منوتی موقع فوت 85سال داشت و در یک ‌ماه گذشته به‌دلیل مشکل کم‌خونی شدید در بیمارستان بستری بود.
منوتی ملقب به ال‌فلاکو، نخستین سرمربی‌ای بود که دیگو مارادونا را به تیم ملی فراخواند و در بارسلونای دوران مارادونا هم عنوان سرمربی تیم را داشت. او طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ یکی از اعضای کادر اجرایی تیم ملی آرژانتین بود.
خود منوتی مدعی بود و بسیاری هم تأیید کرده‌اند که سبک تیکی‌تاکا اختراع او بود. زمانی که منوتی هدایت بارسا را در دست داشت، تیمش را با پاس‌های متعدد و تند مقابل حریفان می‌چید. چندی بعد این روش به سبک فوتبال اسپانیا تبدیل شد و هم تیم ملی اسپانیا و هم بسیاری از تیم‌های دیگر این کشور با همین مدل به مصاف حریفان رفتند و البته در مواردی تبدیل به نقطه ضعف‌شان شد، چون پاس‌های عرضی و متوالی با اینکه توپ، میدان و موقعیت را از حریفان می‌گرفت ولی باعث اتلاف وقت و دور‌شدن از دروازه حریفان می‌شد. پس می‌شود گفت کرویف نبود که تیکی‌تاکا را ابداع کرد. مکتب کرویف چیزی است که سال‌هاست در آژاکس و بارسلونا دنبال می‌شود؛ استفاده از محصولات آکادمی باشگاه، در اختیار داشتن توپ و پاس‌های متعدد.
البته این ادعای منوتی هم ادعایی گزاف بود. تیکی‌تاکا به مفهوم پاس و حرکت، 90سال سابقه دارد. شالکه با روشی مشابه بین سال‌های 1934 تا 1942 شش‌بار قهرمان آلمان شد. روش بازی منوتی شبیه همان چیزی است که رینوس میشل در تیم ملی هلند ارائه می‌داد که به توتال‌فوتبال مشهور است. یک مربی آلمانی به نام آنجلو نیکولسکیو با روش تیکی‌تاکا اما با نامی دیگر (تمپوریزار به‌معنای به‌تأخیر‌انداختن) موفق شده بود تیم ملی رومانی را به جام‌جهانی‌1970 ببرد.
منوتی دوران فوتبال خوبی داشت اما در مربیگری بود که شکوفا و مشهور شد. او دوران مربیگری را با هدایت نیوولز اولدبویر آغاز کرد و قهرمانی با اتلتیکو هوراکان در سال۱۹۷۳ او را به تیم ملی آرژانتین رساند. منوتی پس از ناکامی در جام‌جهانی‌۱۹۸۲، به بارسلونا پیوست و آنجا 3عنوان قهرمانی به‌دست آورد. منوتی در 2دوره هدایت بوکا جونیورز را برعهده داشت و 3دوره در ایندیپندنته بود و تا زمان بازنشستگی در سال۲۰۰۷ در باشگاه‌های اتلتیکو‌مادرید، ریورپلاته، پنیارول، تیم ملی مکزیک، سمپدوریا، روزاریو سنترال، پوئبلا و تکاس هم مربیگری کرد.
این اواخر نقل‌قول‌های جنجالی زیادی را می‌شد از منوتی شنید. ازجمله اینکه گفته بود پله (اسطوره برزیل و دشمن آرژانتین) از مارادونا و مسی بهتر بود، یا دی‌ماریا در حد مسی است، یا برای مسی موفقیت در بارسا مهم‌تر از تیم ملی آرژانتین است... و اینیستا بهترین بازیکن جهان است، نه مسی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید