• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224513
+
-

پای اول

مسیر راحت‌تر فینال امشب به پایان می‌رسد

پای اول

پای اول فینال لیگ قهرمانان این فصل، امشب در پاریس مشخص می‌شود؛ جایی که پاری‌سن‌ژرمن باید شکست یک بر صفر دیدار رفت در زمین دورتموند را جبران کند. امباپه دنبال این است که در دوره 7ساله حضور خود در پاریس به آرزویش در فتح لیگ قهرمانان برسد. او یک‌بار این تیم را به فینال برد اما نتوانست جام ببرد و حالا خیلی دوست دارد پیش از پیوستن به رئال‌مادرید در فصل آینده این افتخار را تجربه کند.
 امباپه تا ‌امروز در 31بازی خانگی در لیگ قهرمانان اروپا که در ترکیب اصلی بوده، به‌طور مستقیم در 32گل نقش داشته است (21گل و 11پاس گل). این مهاجم فرانسوی پیش از این فقط یک‌بار در هر دو بازی رفت و برگشت یک مرحله‌ حذفی این رقابت‌ها موفق به گلزنی نشده است، در بازی با رئال‌مادرید در مرحله یک‌هشتم نهایی فصل 18-2017. امباپه این فصل در لیگ قهرمانان و نسبت به هر بازیکنی بیشترین موقعیت‌ها را(23) ایجاد کرده، اگرچه هیچ‌یک از آنها توسط یکی از هم‌تیمی‌هایش تبدیل به گل نشده است.
در تیم مقابل هم مارکو رویس در دوازدهمین و آخرین فصل حضورش در دورتموند می‌خواهد با یک فینال دیگر و احیانا یک قهرمانی اروپا و با خاطره‌ای خوش این باشگاه را ترک کند. کاپیتان در برد 5 بر یک این هفته مقابل آگزبورگ یک گل و 2پاس گل ثبت کرد و بهترین بازیکن هفته بوندس‌لیگا شد.
     پاری‌سن‌ژرمن می‌تواند نخستین تیمی باشد که بازی رفت را در هر دو مرحله یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا شکست می‌خورد اما به فینال می‌رسد. آنها در دور قبلی در زمین خودشان 3-2 به بارسلونا باخته بودند اما توانستند در زمین حریف  4 بر یک به پیروزی برسند و فینالیست شوند.
     پاری‌سن‌ژرمن در سال کرونا و فصل 20-2019 برای نخستین و آخرین‌بار رنگ فینال لیگ قهرمانان را دید اما دورتموند 2بار به فینال رسیده که یکی در فصل 97-1996 بود که با اوتمار هیتسفلد قهرمان شدند و بار آخرهم فصل 13-2012 بود که از بایرن شکست خوردند؛ فصلی که برای آخرین‌بار فینال این رقابت‌ها در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار می‌شد. امسال هم فینال در ومبلی خواهد بود.
    بازی رفت در آلمان می‌توانست نتیجه متفاوتی داشته باشد چون امباپه و اشرف حکیمی در یک دقیقه 2بار دیرک عمودی دروازه دورتموند را به لرزه درآوردند. دورتموند هم همین فصل و در بازی با نیوکاسل در گروه مرگ (اکتبر 2023) 2بار برخورد توپ با دیرک دروازه‌اش را تجربه کرده بود.
     پاری‌سن‌ژرمن 14شوت در بازی رفت مقابل دورتموند زد که بیشترین شوت بدون گل آنها در یک بازی لیگ قهرمانان بعد از بازی برگشت نیمه‌نهایی فصل 21-2020 مقابل منچسترسیتی بود (14شوت و شکست 2بر صفر).
     با اینکه جیدون سانچو در بازی رفت برای دورتموند گل نزد ولی 13دریبل انجام داد که بیشترین دریبل توسط یک بازیکن در یک بازی مرحله‌حذفی در لیگ قهرمانان اروپا بعد از دریبل‌هایی بود که نیمار آگوست2020 مقابل آتالانتا (15دریبل برای پاری‌سن‌ژرمن) زده بود.
     این هشتمین دیدار پاری‌سن‌ژرمن و دورتموند در رقابت‌های اروپایی است و هر دو تیم تا به امروز 2بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند‌(3تساوی).
    هر 4پیروزی ثبت‌شده در تقابل 2تیم از آن تیمی بوده که در خانه بازی می‌کرده. دورتموند در 3نوبت در زمین پاریس بازی کرده که صاحب یک تساوی و 2شکست شده و در این 3بازی گلی هم به میزبان نزده. بازی رفت گروه مرگ امسال در پارک دو‌پرنس با 2گل امباپه و اشرف به سود پی‌اس‌جی تمام شد و دورتموند در آن بازی تنها یک شوت به سمت دروازه زد.
    پاریسی‌ها فقط در 2بازی از 38بازی خانگی اخیر خود در لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی نشده‌اند (93گل زده در این مقطع). هر دو مورد مربوط به بازی با بایرن‌مونیخ بود و بایرن یک بر صفر در فوریه 2023 و آوریل 2021 دروازه خود را در زمین پاریس بسته نگه داشت.
    شاگردان لوئیس انریکه در این فصل لیگ قهرمانان اروپا 339دقیقه از حریفان عقب افتاده‌اند که بدتر از بدترین رکوردشان 291دقیقه است.
    پاری‌سن‌ژرمن همچنین در هر یک از 3بازی آخر خود در این رقابت‌ها گل اول مسابقه را دریافت کرده که طولانی‌ترین روند آنها از آوریل 2015 است‌(4).
   
این هشتمین دیدار پاری‌سن‌ژرمن و دورتموند در رقابت‌های اروپایی است و هر دو تیم تا به امروز 2بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند‌(3تساوی)

پاری‌سن‌ژرمن 14شوت در بازی رفت مقابل دورتموند زد که بیشترین شوت بدون گل آنها در یک بازی لیگ قهرمانان بعد از بازی برگشت نیمه‌نهایی فصل 21-2020 مقابل منچسترسیتی بود (14شوت و شکست 2بر صفر)


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :