• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224468
+
-

رهبر انقلاب:حج امسال، حج برائت است

اِنّا بُرَآؤُا مِنکُم/ما از شما بیزاریم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رژیم صهیونیستی را مصداق کامل دشمنی با مسلمانان و آمریکا را همدست این رژیم دانستند

رهبری
اِنّا بُرَآؤُا مِنکُم/ما از شما بیزاریم

رهبر معظم انقلاب صبح دوشنبه (دیروز) در دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله‌الحرام، ذکر پروردگار و «وحدت و ارتباط مسلمانان» را دو عنصر بسیار مهم معنوی و اجتماعی فریضه حج خواندند و با اشاره به حادثه عظیم غزه و جنایات رژیم خون‌آشام صهیونیستی گفتند: حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم(ع)، باید فراتر از هر سال، حج برائت از این دشمن جنایتکار مسلمانان و حامیان آن باشد. در ابتدای این دیدار سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سخنانی، شعار حج امسال را «حج؛ قرآن‌محوری، همدلی و اقتدار امت اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم» خواند و گفت: حج ابراهیمی بستری برای تعلیم خودسازی و همچنین مبارزه با طواغیت بیرونی و دفاع از مظلومان است.

تعلیم ارزشمند ابراهیمی
فریضه حج باید مشحون از نام مبارک حضرت ابراهیم و تعالیم آن پیامبر بزرگ باشد. برائت از دشمنان دین خدا، ازجمله تعالیم ارزشمند ابراهیمی است.

حج ویژه
از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است، اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خون‌آشام مجموعه‌ برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال به‌صورت ویژه حج برائت است.

غزه؛ شاخصی ماندگار برای تاریخ
حوادث کنونی غزه شاخصی ماندگار برای تاریخ است. حملات وحشیانه سگ هار صهیونیستی از یک طرف و مقاومت و مظلومیت مردم غزه از طرف دیگر، در تاریخ می‌ماند و راه را به بشریت نشان می‌دهد که بازتاب شگفت‌انگیز و بی‌سابقه آن در جوامع غیرمسلمان و دانشگاه‌های آمریکا و بعضی کشورهای دیگر، از نشانه‌های این تاریخ‌سازی و شاخص‌سازی است.

سیره حضرت ابراهیم(ع)
حضرت ابراهیم رحیم و رئوف و ودود که برای قوم لوط شفاعت می‌کند، برای عاصی‌ها طلب مغفرت می‌کند، برای کفاری که ستیزه‌گری ندارند معتقد است که به آنها باید نیکی کرد، همین ابراهیم در یک‌جا هم این‌جور محکم می‌ایستد و اظهار برائت می‌کند: «إِنَّا بُرَآءُ مِنکمْ» ما برائت داریم از شما «وَبَدَا بَینَنَا وَبَینَکمُ الْعَدَاوَه وَالْبَغْضَاءُ» بین ما و شما دشمنی، دشمنی آشکاری است، ما صریحاً با شما دشمن هستیم و دشمنی می‌کنیم. اینها کسانی‌ هستند که ستیزه‌گری می‌کنند.

نهی قرآن از دوستی با دشمنان ستمگر
«إِنَّمَا ینْهَاکمُ‌الله عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکم مِّن دِیارِکمْ وَظَاهَرُوا عَلَیٰ إِخْرَاجِکمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ»، یعنی: آن کسانی که شما را به قتل می‌رسانند، با شما می‌جنگند، شما را از خانه و دیارتان بیرون می‌کنند یا کمک می‌کنند به کسانی که شما را از خانه و دیار بیرون کردند، با اینها حق ندارید ارتباط برقرار کنید، دوستانه، دست دوستی به اینها بدهید؛ حق ندارید؛ یعنی بین‌تان دشمنی باید باشد.

مصداق کامل دشمنی با مسلمانان
رژیم صهیونیستی مصداق کامل دشمنی با مسلمانان و آمریکا همدست این رژیم است.
 اگر کمک آمریکا نبود، آیا رژیم صهیونیستی قدرت و جرأت این رفتار وحشیانه با مردم مسلمان و زنان و کودکان را داشت؟

نهی دوستی با دو ظالم
عامل قتل مسلمانان و آواره کردن آنها و پشتیبان آن، هر دو ظالم هستند و طبق صریح قرآن، اگر کسی با آنها دست دوستی بدهد، او نیز ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است.

وظیفه حجاج
 با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام، رویکرد ابراهیمی به حج، یعنی برائت آشکار در مقابل دشمنان، ضروری‌تر از همیشه است. براین اساس حجاج ایرانی و غیرایرانی باید بتوانند منطق قرآنی در پشتیبانی از ملت فلسطین را به همه دنیای اسلام منتقل کنند.

نیاز فلسطین به پشتیبانی دنیای اسلام
امروز فلسطین به پشتیبانی دنیای اسلام احتیاج دارد. البته جمهوری‌اسلامی منتظر دیگران نمانده و نمی‌ماند، اما اگر دست‌های قوی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی به کمک و همراهی بیاید، حالت رقت‌بار ملت فلسطین ادامه پیدا نخواهد کرد.

حج؛ فریضه‌ای چند بعدی
حج در جنبه مادی و معنوی، فریضه‌ای چندبعدی است. در بُعد درونی و باطنی، ‌ذکر پروردگار به‌عنوان «منشأ حقیقی زندگی و عزم و اراده و تصمیم‌گیری‌های فردی، اجتماعی و ملی»، نکته برجسته همه مراحل و مواقف حج است.

تذکری به زائران
زائران بیت‌الله در حج متوجه مواردی باشند که در هیچ‌ جای دیگر نیست، مانند کعبه، مسجدالحرام و طواف و زیارت نبی اکرم(ص)؛ وگرنه بازار و اجناس در همه‌جا وجود دارد.


وحدت و ارتباط مسلمانان
 نکته برجسته‌ بُعد اجتماعی حج، وحدت و ارتباط مسلمانان با یکدیگر است. فلسفه دعوت الهی از همه مردم برای حضور در مکانی مشخص و در ایامی مشخص، آشنایی مسلمانان با یکدیگر و همفکری و تصمیم‌گیری مشترک است تا نتایج مبارک و عینی حج نصیب عالم اسلام و همه بشریت شود که اکنون دنیای اسلام در زمینه تصمیم‌گیری مشترک، خلأ بزرگی دارد.

مقدمه وحدت
نادیده گرفتن تفاوت‌های ملیتی، مذهبی و قومی، مقدمه لازم وحدت است. اجتماع عظیم، یکدست و یک‌شکل پیروان همه مذاهب و فرق اسلامی از همه ملیت‌ها، نمود بارز وجه سیاسی-اجتماعی حج است. البته ضرورت عبور از تفاوت‌ها و مسائل تفرقه‌انگیز مخصوص حج نیست و در آیات متعدد قرآن بر وحدت و همدلی مسلمانان تأکید شده‌است.

بیش‌از 87هزار زائر ایرانی حج امسال
سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در ابتدای دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله‌الحرام با رهبر معظم‌انقلاب با اشاره به تشرف ۸۷هزارو ۵۵۰زائر ایرانی به حج امسال، از برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان در زمینه افزایش کیفیت خدمات بهداشتی، اسکان، تغذیه و حمل‌ونقل و همچنین راه‌اندازی عمره مفرده پس از ۹سال توقف و امکان بهره‌مندی مشتاقان زیارت خانه خدا گزارش داد



 

این خبر را به اشتراک بگذارید