• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224456
+
-

موتور برقی بخرید با وام 4درصد

شرایط ویژه خرید موتور برقی برای تردد در بازار تهران پیش‌بینی شده است

گزارش
موتور برقی بخرید با وام 4درصد

گروه شهری

امروزه حدود 4میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که این وسایل نقلیه سهم 21درصدی در آلایندگی گازی و 10درصدی در آلودگی ذرات معلق دارند. به‌عبارت دیگر موتورهای کاربراتوری 10برابر خودروهای یورو‌4 آلودگی دارند و از این‌رو برقی‌سازی‌ آنها در کلانشهری چون تهران امری ضروری است. در راستای تحقق این هدف، مدیریت شهری برقی‌سازی‌ موتورهای کار و بار را در دستور کار قرار داده و بنا بر‌گفته‌های علیرضا زاکانی، شهردار تهران طبق برنامه 4ساله تحول شهرداری، برقی‌سازی‌ 300هزار دستگاه موتورسیکلت کار انجام می‌شود. به‌گفته شهردار تهران این کار به مثابه یک تیر و دو نشان است؛ از یک‌سو در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و از سوی دیگر میزان آلودگی کاهش می‌یابد. حالا رسانه‌ای شدن خبر برقی‌سازی‌ پیک‌های موتوری در محدوده بازار تهران نشان می‌دهد که شهرداری در تلاش است تا به وعده‌هایش عمل کند و به‌زودی شهروندان شاهد حضور گسترده موتورهای برقی کار و بار در بازار پایتخت و  نهادینه شدن فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل برقی خواهند بود.

برقی‌سازی ناوگان اداره پست
این روزها به‌دلیل افزایش بار ترافیک، بخش بزرگی از ترددها در شهر با موتورسیکلت انجام می‌شود. آنطور که شهردار تهران عنوان کرده: «۱۳درصد حمل‌ونقل در ساعت پیک و 6درصد ترددها در حالت عادی با موتورسیکلت صورت می‌گیرد.» علاوه بر آن، موتورهای کار و بار بیشترین پیمایش را در تهران دارند؛ بنابراین برای مقابله با ذرات آلاینده باید برقی‌سازی‌ موتورها با جدیت پیگیری شود و در راستای عملیاتی شدن این موضوع در نخستین گام از برقی‌سازی‌ موتورهای کار و بار تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران، شرکت پست، وزارت ارتباطات و سازمان محیط‌زیست منعقد شد. شهرداری تهران هم 100دستگاه موتوربرقی را به اداره پست تحویل داد.

برقی شدن ناوگان؛ دستاورد چین
برقی‌سازی و استفاده از مدهای حمل‌ونقل ریلی مانند مترو و تراموا گزینه‌های مناسبی برای کاهش آلودگی هوای تهران هستند. باتوجه ‌به محدودیت تولید محصولات داخلی، مدیریت شهری علاوه بر انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی، در سفر به پکن با شرکت‌های چینی هم قرارداد تأمین موتورسیکلت برقی را امضا کرد. ورود 100هزار دستگاه موتورسیکلت برقی دستاورد این سفر است که با ورود آنها به تهران شاهد تحول بزرگی در برقی‌سازی‌ این ناوگان خواهیم بود.

ارائه وام برای خرید موتوربرقی
موتورهای برقی در مقایسه با موتورهای کاربراتوری گران‌تر هستند و همین موضوع سبب شده تا شهروندان میل و رغبتی برای استفاده از این وسیله‌نقلیه نداشته باشند. آنطور که پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران گفته: «موتورهای برقی 80تا 150میلیون تومان قیمت دارند، اما شهرداری تهران برای تسریع و تسهیل فرآیند برقی‌سازی‌ موتورها، تسهیلاتی مانند وام 70تا 100میلیون تومانی با سود 4تا 10درصد و بازپرداخت 5ساله را پیش‌بینی کرده است.»

مدیریت شارژ باتری با طرح سوآپ
در جریان برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها زمان شارژ و هزینه باتری چالش اصلی محسوب می‌شود و شاید یکی از دلایل بی‌رغبتی شهروندان به خرید موتورهای برقی همین موضوع باشد. شهرداری تهران با عملیاتی‌کردن طرح «سوآپ» این چالش را حل کرده است؛ چراکه در این طرح خریدار فقط مالک بدنه موتور است و هیچ نوع مالکیتی در قبال باتری ندارد. درواقع مالک باتری یک شبکه‌ است که زنجیره شارژ باتری را بر‌عهده دارد و در حقیقت صاحب نرم‌افزار و سخت‌افزار باتری محسوب می‌شود و با تمام‌شدن عمر مفید باتری (5تا 10سال)، آن را به شرکت ارائه‌دهنده تحویل می‌دهد و باتری نو دریافت می‌کند. همچنین باتری‌های سوآپ (مدت شارژ پایین و پیمایش بالا) نیاز نیست هر بار شارژ شوند.

پیمایش 110کیلومتری
شارژ موتورسیکلت‌های برقی به‌طور میانگین 4تا 7ساعت طول می‌کشد. با وجود تصور برخی این موتورها میانگین قابلیت پیمایش 80تا‌110کیلـومتـری دارنــد. موتورهای برقی بار و کار هم ظرفیت تحمل 100تا‌200کیلوگرم وزن و پیمایش در شیب 30درجه را دارند و بنا بر‌گفته‌های مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران، شهروندان از بابت باتری و پیمایش و تحمل وزن بار نباید دغدغه داشته باشند.

مکث
مجوز ورود برای موتورهای برقی


تردد بی‌ضابطه موتورسیکلت‌ها در بازار تهران همواره با دردسرهایی برای عابران و حتی خودروهای عبوری مواجه بوده و هست. ساماندهی این وسایل نقلیه مطالبه شهروندان بوده؛ ازاین‌رو شهرداری تهران در راستای پاسخگویی به این مطالبه، اجرای طرح برقی‌سازی پیک‌های موتوری را در دستور کار قرار داده است. به‌گفته زینب عبادی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه 12طبق مصوبه شورای‌عالی ترافیک ورود وسایل نقلیه پاک به محدوده بازار مجاز است و در عمل به این مصوبه برقی‌سازی‌ پیک‌های موتوری عملیاتی شده است؛ چراکه با تردد در محدوده بازار می‌توان از این وسیله نقلیه برای ارائه خدمات در سایر زمینه‌ها ازجمله جابه‌جایی بار و مسافر استفاده کرد. او همچنین در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد که طبق همین مصوبه شورای ترافیک شهر تهران ورود هر وسیله موتوری با سوخت فسیلی به محدوده بازار ممنوع است و به موتورسواران مجوز یا کارت ورود به محدوده داده می‌شود و موتورهای بدون مجوز ضبط و به پارکینگ منتقل خواهند شد. جایگاه تعویض باتری هم برنامه دیگری است که در محدوده بازار پیش‌بینی شده و آنطور که عبادی گفته: «میدان ارگ برای این کار پیش‌بینی شده، اما همچنان در حال بررسی هستیم و این نقطه هنوز نهایی نشده است. در هر صورت راکبان موتورهای برقی می‌توانند پس از پیمایش 110کیلومتر باتری موتور را در محل پیش‌بینی شده تحویل دهند و باتری جدید را دریافت کنند.» مراسم برقی‌سازی‌ موتورهای برقی تا پایان اردیبهشت با حضور مدیران شهری برگزار می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید