• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224414
+
-

بچه‌محل‌هایی با شهرت ملی و بین‌المللی

بچه‌محل‌هایی با شهرت ملی و بین‌المللی

موضوع: مشاهیر دولاب
ویژگی: خاستگاه فرهیختگان و نام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوران


دولاب ویژگی منحصر به فردی دارد و برخی ساکنانش که شهرت آنها از مرزهای تهران هم فراتر رفته، زیستن در این محله را به زندگی در مناطق پرزرق و برق تهران ترجیح می‌دهند.
حسین حاجی‌قربانی دولابی، ساکن قدیمی محله، درباره زندگی مشاهیر در محله دولاب می‌گوید: «از جامعه هنری می‌توان به استاد علی‌اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه‌ساز مشهور، اشاره کرد که اهل کرمان بود، اما سال‌ها در محله چهارصد دستگاه زندگی کرد. بسیاری از آثار استاد صنعتی که در موزه‌های بین‌المللی به نمایش درآمد، در همان خانه قدیمی و خاطره‌انگیز چهارصد دستگاه ساخته شد. »
دولاب از سال‌های قدیم خاستگاه فوتبالیست‌هایی بود که با کمترین امکانات در زمین‌های خاکی این محله رشد کردند و به اوج شهرت رسیدند. حاجی‌قربانی در این‌ باره می‌گوید: «از نسل قدیم فوتبالیست‌های مشهور تهرانی، علی پروین و مجید جلالی که در زمین خاکی عارف رشد کردند، اهل دولاب بودند. دولاب از نسل‌های بعد هم در تیم ملی فوتبال نماینده‌هایی مثل مهدی امیرآبادی، مرحوم علی انصاریان و بهروز رهبری‌فرد را داشت که همه آنها در زمین‌های خاکی رشد کردند و خانه پدری آنها هنوز در دولاب است.»
دولاب رجال سیاسی معروفی هم داشت. مصطفی محمدنجار که در دولت نهم به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت کرد و در دولت دهم وزیر کشور شد، اهل دولاب است. حاجی‌قربانی می‌گوید: «حاج صادق حاجی‌قربانی دولابی که سال 1357بزرگ‌ترین مؤسسه خیریه تهران تا آن زمان را تأسیس کرد، مایه افتخار اهالی دولاب است. او در بازار بزرگ تهران صاحب اعتبار است و از اعتبارش برای گره‌گشایی از کار مردم بهره می‌برد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید