• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224341
+
-

آغاز هفته میراث‌فرهنگی با پاسداشت زبان فارسی

فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در نشست هماهنگی ستاد برگزاری هفته میراث‌فرهنگی، «میراث‌فرهنگی، مشارکت عمومی و مسئولیت اجتماعی» را اصلی‌ترین شعار و رویکرد هفته میراث فرهنگی در سال‌جاری اعلام کرد و گفت: روز ۲۵اردیبهشت که روز بزرگداشت فردوسی و نکوداشت و پاسداشت زبان فارسی است، برنامه ملی هفته میراث‌فرهنگی با محوریت استان خراسان رضوی برگزار می‌شود. البته انتظار می‌رود سایر استان‌ها نیز برنامه‌های مرتبط با پاسداشت زبان فارسی را در این روز برگزار کنند. مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی افزود: روز ۲۹اردیبهشت نیز روز موزه است و برنامه‌های مخصوصی تدارک دیده شده است. به‌گفته داوری، روز ۳۱اردیبهشت به مناسبت سالروز تولد امام رضا(ع) روز «میراث رضوی و میراث دینی» نامگذاری شده است. داوری ادامه داد: روز اول خرداد با محوریت توجه ویژه به میراث ناملموس برنامه‌هایی در کشور اجرا خواهد شد. او افزود: دوم خرداد روز «میراث‌فرهنگی؛ الفبای زندگی» نامگذاری شده و برنامه‌ریزی‌ها باید باعث تقویت ارتباط میراث‌فرهنگی و مردم شود.
وی ادامه داد: برای روزهای ۳ و ۴ خرداد با توجه به سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت مردم دزفول، برنامه‌هایی تدارک دیده شده است. این مسئول گفت: ۵ خرداد روز میراث دفاع‌مقدس نامگذاری شده و با توجه به ظرفیت‌های میراث دفاع‌مقدس در حوزه میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس برنامه‌های ویژه‌ای ‌تدارک دیده شده است.
داوری یادآور شد: تهیه فهرست برنامه‌های اصلی، برگزاری نشست خبری، تهیه بسته‌های اطلاع‌رسانی، برگزاری نشست با منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی شعب استانی انجمن خیرین، زیرنویس تلویزیونی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، برنامه‌ریزی برای جلسه با امام جمعه، استفاده از ظرفیت‌های گرافیکی و تبلیغات محیطی، برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع میراث‌فرهنگی، حضور مدیران کل استانی به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه، تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌فرهنگی، تدوین بسته‌های بازدید مسئولان و استادان دانشگاه‌ها و نخبگان، برگزاری جشنواره کودک و میراث‌فرهنگی در تمامی موزه‌ها و اماکن تاریخی و... مهم‌ترین سرفصل‌های هفته میراث‌فرهنگی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید