• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224339
+
-

آغاز توانمندسازی بهره‌برداران اقامتگاه‌های بومگردی

مدیرکل برنامه‌ریزی گردشگری گفت: سرفصل‌های دوره توان‌افزایی و توانمندسازی بهره‌برداران اقامتگاه‌های بومگردی به‌منظور اجرا در چارچوب ضوابط مربوطه، به ادارات کل میراث‌فرهنگی ابلاغ شد.
به‌گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، ابوطالب قاسمی گفت: تعیین و ابلاغ سرفصل‌های دوره توان‌افزایی و توانمندسازی بهره‌برداران اقامتگاه‌های بومگردی با هدف افزایش توانمندی بهره‌برداران شاغل در واحدهای اقامتگاه‌های بومگردی انجام شد.
وی افزود: به دلیل عدم‌برخورداری برخی شاغلان در اقامتگاه‌های بومگردی از سطوح عالی تحصیلاتی و نوع خدمت میزبانی در این واحدها که در مواردی به‌صورت خانوادگی، بومی و محلی انجام می‌شود، ضرورت داشت دوره‌های آموزشی موجود به‌عنوان یک مطالبه جدی مورد بازنگری قرار گیرد و متناسب با این قشر، دوره‌ای جدید با همکاری و نظارت جامعه تخصصی بومگردی و برخی از استادان و متخصصان این حوزه براساس نظرات مدیران حوزه‌های تخصصی معاونت گردشگری طراحی و ابلاغ شود.
قاسمی با بیان اینکه این موضوع با استقبال گسترده علاقه‌مندان به این حوزه مواجه شده است، افزود: براساس ضوابط اجرایی، مؤسسات آموزشی موظف هستند از تاریخ ابلاغ بخشنامه، دوره‌های توانمندسازی متقاضیان اقامتگاه‌های بومگردی را براساس دروس و سرفصل‌های تعیین‌شده اجرا کنند. مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری خاطرنشان کرد: دوره‌های الزامی صرفا از طریق مؤسسات آموزشی دارای مجوز از این معاونت برگزار می‌شود و مدرسان هر دوره با معرفی مؤسسات مربوطه در چارچوب دستورالعمل و بخشنامه‌های ابلاغی فعالیت می‌کنند.
به‌گفته وی، صدور گواهینامه دوره‌های تشویقی توسط استان انجام می‌شود و امکان برگزاری دوره‌های تشویقی در رویداد آموزشی جامعه اقامتگاه‌های بومگردی نیز وجود دارد.
قاسمی گفت: سرفصل‌های اختصاصی اقامتگاه‌های بومگردی به‌مدت ۹۵ساعت در 2بخش ۵۵ساعت اصلی و ۴۰ساعت تشویقی تعریف شده است. بخش اصلی شامل آشنایی با اصول و مفاهیم مهمان‌نوازی، قوانین و مقررات، خدمات ایمنی و پایداری حفظ محیط‌زیست و بخش تشویقی در برگیرنده اطلاعات حرفه‌ای پیشرفته ویژه افرادی با سطح تحصیلات بالاتر است که تمایل به افزایش مهارت و آگاهی دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید