• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224322
+
-

خدمات ورزشی شهرداری ارزان‌تر از دولت

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

شهرداری تهران در این دوره از مدیریت شهری در راستای حمایت از ورزش شهروندی اقدامات زیادی انجام داده است که بازسازی اساسی و بازگشایی ده‌ها مجموعه ورزشی و ارائه ارزان‌ترین خدمات ورزشی ازجمله آنهاست. در واقع سازمان ورزش برای اینکه اقشار مختلف جامعه بتوانند از ورزش و مزایای آن بهره‌مند شوند که نتیجه آن سلامت جسمی و روحی شهروندان و ایجاد شور و نشاط در جامعه است، بلیت و بهای خدمات در اماکن ورزشی متعلق به‌خود را با یارانه به شهروندان ارائه می‌دهد.

افزایش 30 تا 40 درصدی طبق مصوبه شورای شهر
با اینکه این برخی رسانه‌ها در انتقاد به عملکرد شهرداری تهران ادعای عجیبی را مطرح کرده‌اند و از افزایش بیش از 100درصدی تعرفه خدمات در برخی از اماکن ورزشی متعلق به سازمان ورزش شهرداری تهران خبر داده‌اند. در همین رابطه موضوع را از حسین اوجاقی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران پیگیری کردیم که ضمن تکذیب این موضوع، گفت: «افزایش تعرفه‌های اماکن ورزشی متعلق به سازمان ورزش شهرداری تهران کاملا براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است و نرخ اماکن ورزشی شهر تهران در سال1403 بر همین اساس حدودا بین 30‌تا‌40درصد افزایش داشته است.»

به‌اندازه تعرفه اماکن دولتی در سال گذشته
اوجاقی می‌گوید که سازمان ورزش شهرداری تهران ارزان‌ترین تعرفه خدمات ورزشی را در کشور ارائه می‌کند: «تعرفه سال1403 اماکن ورزشی متعلق به سازمان ورزش شهرداری تهران با نرخ تعرفه‌های ورزشی دولت و اماکن ورزشی متعلق به وزارت ورزش و جوانان در سال1402 برابری می‌کند. به‌عبارت دیگر از مجموعه‌های خصوصی که هیچ، تعرفه اماکن ورزشی شهرداری تهران مطابق با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران امسال به‌اندازه تعرفه‌ای است که اماکن ورزشی دولتی در سال گذشته دریافت می‌کردند.»

تفاوت تعرفه در مناطق شمال و جنوب شهر
مدیرعامل سازمان ورزش درخصوص تفاوت تعرفه خدمات ورزشی در شمال و جنوب شهر می‌گوید: «تعرفه خدمات ورزشی سازمان ورزش شهرداری تهران به 2بخش، مجموعه‌های درجه 2 و درجه3 تقسیم‌بندی می‌شود. تعرفه خدمات ورزشی در مناطق شمال شهر یا همان اماکن ورزشی درجه2 کمی بیشتر از جنوب شهر یا اماکن ورزشی درجه3 است. شمال شهر شامل مناطق یک تا 8 و همچنین منطقه22 می‌شود. جنوب شهر هم مناطق 9 تا 21 است. برهمین اساس میزان افزایش تعرفه در سال‌جاری حدودا به 30 تا 40درصد می‌رسد.»

ارائه خدمات ورزشی با یارانه
اوجاقی در ادامه به نرخ تعرفه برخی از رشته‌ها و خدمات ورزشی پرطرفدار در سال گذشته و سال جدید اشاره و آنها را مقایسه می‌کند: «برای مثال نرخ بلیت استخر در مناطق جنوب شهر در سال گذشته 52هزار تومان بود که امسال به 67هزار تومان افزایش پیدا کرده است. بهای استخر در مناطق شمال شهر نیز در سال گذشته 77هزار تومان بود که امسال به 84هزار تومان رسیده است. این در شرایطی است که امسال بهای بلیت استخر در مجموعه‌های دولتی بیش از 100هزار تومان می‌شود. یا در موردی دیگر، سال1402 اجاره یک سانس سالن در مناطق جنوب شهر مبلغ 188هزار تومان بود که در سال1403 این مبلغ به 260هزار تومان رسیده است.»
با یک حساب و کتاب سرانگشتی مشخص می‌شود که حداکثر افزایش نرخ تعرفه خدمات ورزشی متعلق به سازمان ورزش شهرداری تهران آن هم در رشته‌های ورزشی پرتقاضا و پرمخاطب همان حدود 40درصد است که با ادعای افزایش 100درصدی فاصله معناداری دارد!
اوجاقی با اشاره به این موضوع که شهرداری برای ورزش شهروندی یارانه می‌دهد و بهای دریافتی از شهروندان حتی کمتر از هزینه تمام‌شده است، در تکمیل صحبت‌های خود می‌گوید: «سازمان ورزش شهرداری تهران و مدیریت شهری برای ارائه خدمات ورزشی به شهروندان و در بحث ورزش شهروندی نه‌تنها به‌دنبال سوددهی و درآمد‌زایی نیست که حتی یارانه هم پرداخت می‌کند. برای مثال هزینه تمام‌شده هر سانس استخر تقریبا حدود 205هزار تومان است، درحالی‌که قیمت بلیت آن در بهترین حالت 84هزار تومان است! علاوه بر اینکه تعرفه‌های اماکن ورزشی شهرداری تهران کمتر از دولتی‌هاست و ارزان‌ترین تعرفه خدمات در کشور را داریم، در موارد بسیاری برای اقشار خاص ازجمله جانبازان، خانواده شهدا، زنان سرپرست خانوار، سالمندان دارای کارت منزلت و... تخفیف‌های 100‌تا‌50درصدی اعمال می‌شود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید