• دو شنبه 5 آذر 1403
  • الإثْنَيْن 23 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 25
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224120
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZMmg
+
-

کاهش آلودگی هوا در پایتخت با برقی‌سازی‌ ناوگان

یادداشت
کاهش آلودگی هوا در پایتخت با برقی‌سازی‌ ناوگان

علی‌اصغر کمالی‌زاده؛ شهردار منطقه۴

شهرداری تهران در راستای توسعه حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا با همکاری دولت اقدامات متعددی را در حوزه برقی‌سازی‌ خودرو پیگیری کرده و به ثمر رسانده است. کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، حفظ محیط‌زیست و همچنین کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی ازجمله اتفاقات مهم و کلیدی است که برقی‌سازی‌ سیستم حمل‌ونقل پایتخت برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد.
افزایش گرایش به سمت‌وسوی حمل‌ونقل پایدار در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته نشان می‌دهد استفاده از وسایل نقلیه برقی می‌تواند راهکاری بسیار مؤثر در مسیر رفع و کاهش چالش‌های حیاتی ازجمله آلودگی هوا و... باشد که درواقع این امر نوعی تحول و تغییر سبک حمل‌ونقل را به همراه خواهد داشت.
در همین راستا و در دوره مدیریت شهری کنونی تغییر سبک حمل‌ونقل از بنزینی به برقی یکی از مواردی است که به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و شهرداری تهران همراه با دولت گام‌های مؤثری را برداشته‌اند.
براساس آخرین نظرسنجی انجام شده از شهروندان تهرانی آنها 2مقوله کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک را به‌عنوان 2 مطالبه اصلی خود از مدیران شهری اعلام کردند؛ 2مطالبه بحقی که نه‌تنها مدیران پیشین نتوانستند به آن پاسخ دهند، بلکه با بی‌توجهی و کم‌توجهی به توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس و مترو این دو وسیله حمل‌ونقل انبوه بر تهران را که می‌توانست نسخه‌ای برای رفع 2 دغدغه تهرانی‌ها باشند، زمینگیر کردند. بر همین اساس در مدیریت شهری ششم، برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بسیار جدی دنبال می‌شود.
امروز ۳۴درصد تردد با حمل‌ونقل عمومی و ۶۶درصد با خودروهای شخصی انجام می‌شود که یک فاجعه است. از آنجا که آلودگی هوا یکی از چالش‌های مهم در کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود، وزیر صمت هم نسبت به حل این مشکل با ورود خودروهای برقی واکنش نشان داده و گفته: با خودروهای گازسوز نمی‌توان هوای شهر را پاک کرد. ماشین‌های برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نمی‌کنند.
یکی از نکات حائز اهمیت برای رانندگان تاکسی قیمت خودروهای برقی است که نیازمند ارائه تسهیلات ویژه است. قیمت این خودروها از لحاظ قیمتی با خودروهای بنزینی رقابت می‌کند. به‌زودی خودروهای برقی داخلی با فناوری‌های بسیار بالا خواهیم داشت.
شارژ خودروهای برقی یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند برای متقاضیان این خودروها دغدغه‌هایی را ایجاد كند که در این مورد هم تمهیداتی از سوی مدیریت شهری درنظر گرفته شده است.
در این راستا، حمل‌ونقل عمومی ناوگان برقی شهرداری تهران ۴هزارنقطه را در سطح شهر تهران در 22منطقه شناسایی و برای هر منطقه حدود ۲۵۰نقطه را معرفی نموده که در این میان منطقه۴ نیز موارد اعلامی خود را شناسایی و احصا کرده است و تعداد ۱۶۰مورد در نخستین بازنگری طبق اعلام نواحی ۹گانه در حال تثبیت است.
قابل توجه است که بازنگری احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی با رعایت ملاحظات ترافیکی در شهرداری منطقه۴ صورت می‌گیرد.
در این میان تا پایان سال۱۴۰۳ ایستگاه‌های اعلامی برای خودرو و موتورسیکلت احداث و از طرف سازمان ترافیک و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز مجهز خواهد شد. گفتنی است در حال حاضر در بوستان یاس فاطمی این نقاط مشخص شده است.
در این راستا مناطق، بحث راهبری و راهبردی را به اجرا درآورده و براساس دستورالعمل‌های ابلاغی در جهت پیشرفت اجرایی این مهم تلاش می‌کنند.
برگزاری جلسات در جهت لزوم ارزیابی‌هاي مجدد و مکان‌یابی‌ها ازجمله شهرک‌های موجود شمال شرق شهر در حال انجام است تا بتوان در هر بلوک ۲ الی ۳ جایگاه مدنظر قرار بگیرد و براساس زون ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ متری مبتنی بر خرید - کار - ورزش و تفریح در همین راستا اقدام شود.
گفتنی است همانطور که وسایل نقلیه برقی مقرون به صرفه‌تر، در دسترس‌تر و از نظر فناوری پیشرفته‌تر می‌شوند، می‌توان انتظار داشت که شاهد استقبال بیشتری از خودروهای برقی در سراسر کشور باشیم؛ چراکه مزایای زیست‌محیطی، کاهش وابستگی به سوخت‌های تجدیدناپذیر فسیلی و بهبود کیفیت هوا باعث می‌شوند خودرو‌های برقی بخش مهمی از آینده ما را تشکیل دهند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید