• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224051
+
-

روستای کرشت

روستای کرشت


وقف امام حسین‌ع
کرشت پیش از دوره قاجار شکل گرفته و کم‌کم توسعه پیدا کرده است. تمام 2700هکتار اراضی این روستا وقف امام‌حسین(ع)‌ است، اما با اجازه و تحت‌نظر سازمان اوقاف و امور خیریه این اراضی قابلیت خرید و فروش دارند. وجود قنات‌های متعدد و اراضی وسیع و گسترده با پوشش خاکی مرغوب و حاصلخیز و همچنین گستردگی مراتع و چراگاه‌های وسیع با پوشش گیاهی انبوه و متنوع و همچنین فضای ییلاق در شمال روستا که به دشت لار منتهی می‌شود، از عواملی هستند که مشاغل رایج در روستا ازجمله کشاورزی را بسیار پررونق کرده‌اند.

نوسازی مسجد قدیمی
تقریبا تمام بناهای قدیمی این روستا تخریب و نوسازی شده‌اند. بنای مسجد روستا که در ابتدا کوچک و خشت و گلی بود و قدمت آن به دوره حکومت محمد‌شاه قاجار می‌رسید، یک‌بار در دهه۱۳۴۰ و یک‌بار در اواسط دهه1380 تخریب، نوسازی و بزرگ‌تر شد. فضای شبستان مسجد امام‌حسین(ع) ۵ستون فلزی دارد که بدنه‌های آنها با سنگ‌های مرمر قهوه‌ای و به شکل دایره پوشانده شده است. محراب کاشی‌کاری‌شده‌ مسجد هم با نقوش و کتیبه‌های مختلف تزیین شده و در گرداگرد فضای محراب آیه ۳۶سوره نور به خط نستعلیق شکسته به تحریر درآمده‌است. همچنین بر زمینه آبی آسمانی بالای محراب، ذکر صلوات نوشته شده است.

موزه مردم‌شناسی
در موزه روستا 5هزار قطعه آنتیک فلزی شامل انواع مجمعه‌ها، سماورها، آفتابه‌های مسی، ساعت‌ها، انواع و اقسام ظروف و ابزار‌آلات قدیمی، اجناس‌ چوبی، سفالی، چینی، پارچه‌ای، کاغذی، سنگی، مسی و برنجی قابل مشاهده است که قدمت‌شان به دوران صفویه تا معاصر  می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :