• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223867
+
-

توسعه و تجهیز مراکز معاینه فنی تهران

یادداشت
توسعه و تجهیز مراکز معاینه فنی تهران

سید محمدمهدی میرزایی‌قمی؛ سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران

طبق برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران، حجم واگذاری‌ها به بخش خصوصی باید به 50 درصد افزایش پیدا کند و ما برای نخستین بار تعداد مراکزی را که باید به بخش خصوصی واگذار کنیم به 5 مرکز افزایش دادیم. از مجموع 15مرکز ثابت معاینه فنی شهر تهران، 8 مرکز در مالکیت شهرداری تهران و 9مرکز در مالکیت بخش خصوصی است.
15مرکز معاینه فنی سیار نیز  مشارکتی اداره می‌شود، به این صورت که برای تامین زمین این مراکز براساس دستورالعملی که در رابطه با مراکز معاینه فنی وجود دارد با مناطق مختلف شهرداری رایزنی می‌کنیم، زمین‌های معرفی شده از سوی مناطق را بررسی و انتخاب می‌کنیم. همچنین تجهیزات و دستگاه‌های مربوط به معاینه فنی نیز توسط بخش خصوصی تامین می‌شود. این مراکز قابلیت جابه‌جایی دارند و به‌صورت ثابت فعالیت نمی‌کنند.
در رابطه با مراکز معاینه فنی بخش خصوصی، زمین و تجهیزات توسط بخش خصوصی و مجوز بهره‌برداری و یک‌سری موارد دیگر مثل تهیه لباس فرم و برخی تجهیزات از سوی شهرداری و ستاد معاینه فنی تامین می‌شود. تنها مراکزی که به‌طور کامل، هم زمین و هم دستگاه‌های آزمون در مالکیت شهرداری تهران است، 8مرکز ثابت است که امسال با توجه به شعار مقام معظم رهبری و برنامه چهارم، تصمیم بر این شد تعداد مراکزی که قرار است بهره‌برداری آن به بخش خصوصی واگذار شود به 5مرکز افزایش یابد. در همین راستا بهره‌برداری از این 5مرکز طی مزایده‌ای که اسناد آن هفته گذشته تهیه و آگهی آن در روزنامه همشهری به چاپ رسید، به بخش خصوصی واگذار شد و مدیریت، بهره‌برداری و راهبری 3مرکز ثابت باقیمانده همچنان توسط نیروهای معاینه فنی انجام می‌شود.
بحث بعدی در برنامه‌های امسال ستاد معاینه فنی، توسعه مراکز و نوسازی تجهیزات است. بالغ بر 15سال است که مراکز معاینه فنی شهرداری تهران به لحاظ کمی، کیفی و توسعه‌ای تغییری نداشتند. به این معنا که نه تعداد مراکز افزایش داشته و نه تجهیزات مراکز بعد از 15سال نوسازی شده است. به همین دلیل امسال 2برنامه در دست داریم؛ یکی برنامه توسعه مراکز است که در این زمینه از یک‌سو رایزنی اولیه را با مناطق مختلف شهرداری انجام دادیم تا زمین‌های مستعدی را که از لحاظ متراژ، دسترسی و موقعیت قرارگیری، با ضوابط مراکز معاینه فنی‌ مطابقت دارد، انتخاب کنیم و از سوی دیگر خرید خطوط معاینه فنی چه سبک و چه سنگین انجام شود تا توسعه خطوط را دست‌کم به تعداد یک مرکز معاینه فنی سبک تا پایان سال انجام دهیم.
در این زمینه مذاکرات با مناطق 4، 5 و 22 به نتیجه رسیده و حداقل در یکی از این مناطق تا پایان سال یک مرکز معاینه فنی سبک ایجاد خواهد شد. همچنین برای راه‌اندازی یک مرکز معاینه فنی سنگین نیز رایزنی با سازمان پایانه‌ها انجام شده که درصورت امکان بخشی از فضای پایانه شرق برای این منظور در اختیار ستاد معاینه فنی قرار گیرد، چراکه پایانه شرق، یک پایانه برون‌شهری است و بیشتر ترددها در این پایانه مربوط به وسایل نقلیه سنگین و برون‌شهری است. به همین دلیل درصددیم در این پایانه یک مرکز معاینه فنی ایجاد کنیم که تامین زمین آن با سازمان پایانه‌ها و در پایانه شرق باشد و تجهیز و ایجاد خط معاینه فنی سنگین هم توسط ستاد معاینه فنی انجام شود. ساخت این مرکز معاینه فنی باعث ایمنی بیشتر سفرهای برون‌شهری خواهد شد. برنامه دیگر ستاد معاینه فنی برای امسال به‌روزرسانی تمامی تجهیزات مراکز معاینه فنی است، یعنی تجهیزات جدید شامل دستگاه‌های تست مربوط به ایمنی و تست آلایندگی خریداری و به‌روزرسانی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید