• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 10 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223759
+
-

سمپاشی پروژه‌بگیرها علیه مدیریت شهری

یادداشت
سمپاشی پروژه‌بگیرها علیه مدیریت شهری

علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران

تأخیر حدودا ۲۰ساله در تشکیل پارلمان شهری در حالی بود که حضرت امام خمینی(ره) از همان ابتدای انقلاب اسلامی تشکیل شوراها را ابلاغ کردند که نشأت‌گرفته از مردم‌سالاری به‌عنوان یکی از آرمان‌های گفتمان انقلاب اسلامی بوده است.
شورای شهر اول یک تجربه خاص بود؛ چراکه هم پیش از آن شورایی تشکیل نشده بود و هم اینکه فوق‌العاده سیاسی بود و در زمانی که التهاب سیاسی وجود داشت، باعث شد که آن شورا راه به جایی نبرد؛ البته تجربه خوبی بود و شورای شهر دوم نیز از آن تجربه استفاده کرد و با رویکرد کاملا منسجم و عاقلانه‌تری کار را پیش برد و این بلوغ و رشد را می‌توان در دوره‌های بعدی شورای شهر دید؛ اما هنوز شورای شهر در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است؛ چراکه تا حدودی تأیید مصوبات شوراها باید از طریق فرمانداری و وزارت کشور باشد و این موضوع از اختیارات شوراها کم می‌کند.
روز شوراها روزی برای تبریک نیست، بلکه بهانه‌ای است برای اینکه ‌شان شوراهای شهرها و روستاها یادآوری شود. مردم‌سالاری دینی باید در طول سال، ‌جاری و ساری باشد. امروز شوراهای محلات آغاز به‌کار می‌کنند و اقدامات متراکم ستاد مشارکت محله‌ای قابل تقدیر است. اعتقاد ما این است که جریان‌یافتن مردم‌سالاری دینی در محله‌ها باعث اجرای بهتر امور در این سطح خواهد شد.
اگر رویکرد شورا را قبول داریم باید شئون مختلف و جایگاه آن را به رسمیت شناخته و قوانین متناظر بر او را در حوزه‌های مختلف، به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که نواقص رفع شود و جایگاه درست خود را پیدا کند. در تهران می‌بینیم که شورای شهر جایگاه ممتازی دارد و دستاوردهای مختلفی داشته که کشور از آن متاثر شده و روی رویکرد شوراهای دیگر شهر نیز می‌تواند اثرگذار باشد. البته می‌توانست تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد که می‌بایست قانون به نحو بهتری از آن حمایت می‌کرد.
برقی‌سازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت، از مهم‌ترین اهداف مشترک شهرداری و شورای شهر بود که رویکرد مدیریت شهری با اختصاص بخش زیادی از بودجه 1403شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل، به خوبی نشان داده شد. اما پس از آنکه دلال‌ها و مافیای خودرو نتوانستند نقشه‌ها و منافع کلان و نجومی خود را در موضوع خرید خودروهای برقی تأمین کنند و قراردادهای خرید خودروهای برقی شهرداری تهران امید آنها را ناامید کرد، اکنون بازوی رسانه‌ای این باند فعال شده و با پول‌پاشی میان برخی افراد و رسانه‌ها تلاش می‌کند تا مانع از اجرایی‌شدن ورود تکنولوژی خودروهای برقی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شود. این در حالی است که چندی پیش برخی از وزیران، نمایندگان مجلس و شهردار تهران اعلام‌ کرده بودند مافیای خودرو در مسیر واردات خودروی باکیفیت و ارزان به کشور سنگ‌اندازی می‌کنند.
بسیار تلخ است که به این میزان برای تحقق برنامه چهارم و بودجه زحمت کشیده‌ایم و افرادی در آستانه انتخابات پروژه‌بگیرهایی را در فضای مجازی علم می‌کنند که یک‌بار به جان امام جمعه تهران می‌افتند و یک‌بار به جان شهرداری. پیشنهاد بنده این است که بسته‌های حمل‌ونقلی در حوزه اتوبوس، تاکسی و یا هر بخشی به هر تعدادی اضافه می‌شود، اطلاع‌رسانی شود. در جریان‌سازی منفی که درخصوص درختان صورت گرفته بود، اقدامی مثبت شکل گرفت و اطلاع‌رسانی جامعی انجام شد. در این مورد نیز اقدامی مشابه، می‌تواند مؤثر واقع شده و باعث شفافیت اذهان درخصوص این موضوع شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید