• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223703
+
-

ورود 1013مصوبه شورای شهر به سامانه جامع مصوبات

ورود 1013مصوبه شورای شهر به سامانه جامع مصوبات

نرجس سلیمانی*

یکی از مهم‌ترین اقدامات کمیسیون نظارت و حقوقی، برگزاری جلسات متعدد با معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور به‌منظور بررسی اهم موضوعات حقوق عامه شهروندان است.
این جلسات برای هماهنگی هرچه بیشتر شهرداری با دستگاه قضایی و با هدف رفع مشکلات کلانشهر برگزار می‌شود. ازجمله سیاست‌های مورد پیگیری در کمیسیون نظارت و حقوقی می‌توان به پیگیری‌های مداوم به‌منظور اجرای بند‌۱۷ ماده‌۸۰  قانون تشکیلات (نظارت بر دعاوی مطروحه‌ له و علیه شهرداری در مراجع قضایی)، پیگیری اجرای مصوبات شورا از سوی شهرداری ازجمله تلاش برای برقراری رویه‌های صحیح در بررسی مصادیق و اعمال مفاد و مواد مصوبه مدیریت تعارض منافع و همچنین حمایت و صیانت از گزارشگران تخلف و فساد به‌عنوان نمونه اشاره‌کرد.
از زاویه‌ای دیگر به‌منظور اجرای تبصره‌۳ حکم‌۱۳۵برنامه چهارم (تنقیح مصوبات، مقررات و آیین‌نامه‌ها) به علاوه بررسی تمامی طرح‌ها و لوایح دریافتی و ارجاعی از حیث ‌مغایرت نداشتن با قوانین فرادست مورد پیگیری است؛ البته در این حوزه عدم‌استقرار نظام بهینه موجب بروز خطاهای سیستمی است که امیدواریم هرچه سریع‌تر در پرتو تحقق ساختار و سازمان دارای انتظام عملی مبتنی بر راه‌حل‌های اجرایی در حوزه‌های عملیاتی برطرف شود. در همین راستا تلاش برای ایجاد محورهای قانونی و تعیین ضمانت اجرا برای مصوبات شهر در حال بررسی و پیگیری است. در جهت ایجاد تعادل عمومی، تعامل با کمیسیون‌های حقوقی کلانشهرها به‌منظور بررسی و آسیب‌شناسی موضوعات حقوقی مطروحه در مدیریت شهری در حال انجام و توسعه‌بخشی است. از منظری دیگر تعامل مؤثر و کیفی با دستگاه‌ قضایی، نهاد‌های تقنینی و دستگاه‌های اجرایی کشور وجه همت قرار گرفته است. تعامل رو به گسترش با شورای‌عالی استان‌ها به‌منظور اصلاح پاره‌ای از مقررات و مصوبات مرتبط با مدیریت شهری ازجمله آیین‌نامه داخلی شورا، تعیین‌تکلیف آیین‌نامه‌های مکاتبات و آیین‌نامه اجرایی حفظ و گسترش فضای سبز را می‌توان به‌عنوان نمونه برشمرد.
یکی از مسائلی که از ابتدای دوره ششم تا‌کنون، از دغدغه‌های اصلی کمیسیون نظارت و حقوقی بوده، بحث شهروندان دارای معلولیت است. در این راستا و به‌منظور افزایش امکان دسترسی متون مصوبات برای تمامی اقشار به‌خصوص جامعه کم‌بینایان و نابینایان، فرمت تمامی مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از دوره دوم تا ششم به فرمت mht  تغییر یافته است. ضمناً موضوع مناسب‌سازی‌ معابر و بوستان‌ها برای عزیزان دارای معلولیت در دست پیگیری است. لذا بازدیدهای میدانی متعدد از بوستان‌های شهر به‌منظور صحت‌سنجی گزارش‌های رسیده از بخش‌های مختلف انجام شده و نیز موضوع بررسی نواقص و ایرادات سامانه حمل‌ونقل جانبازان و معلولان در دست پیگیری است.
از دیگر اقدامات این کمیسیون، ورود 1013مصوبه شورای شهر تهران به سامانه جامع مصوبات شورای اسلامی شهر تهران به نشانی laws.tehran.ir به همراه متن و تصویر اسناد در دسته‌بندی‌های موضوعی به‌روزرسانی شده و در آخرین وضعیت اعتبار به همراه آخرین اصلاحات و سوابق طرح یا لایحه آنهاست. همچنین اقدامات لازم درخصوص تقدیم «دستورالعمل نحوه اداره امور شوراهای اسلامی شهر» در 261ماده و 46تبصره به شورای‌عالی استان‌ها به منظور سیر مراحل تصویب و کدگذاری و دسته‌بندی موضوعی تمامی مصوبات شهر تهران از انجمن شهر تا‌کنون در سطح عنوان، مواد، تبصرها و بندهای آن در 10کد اصلی و 116کد فرعی با هدف سهولت دسترسی کاربران و فراهم آوردن امکان تنقیح و تعیین وضعیت اعتبار مصوبات و تهیه فهرست‌هایی از مصوبات نامعتبر به همراه دلیل ‌اعتبار نداشتن آنها (شامل انقضای مدت، استیفا، نسخ صریح و ضمنی، انتفای موضوع، ابطال و...) در کدهای شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی، حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری، امور فنی و عمرانی، اراضی و املاک انجام گرفته است.

*رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید