• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223659
+
-

ایران در میان آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی است گفت: این وضعیت لزوم توجه به ایجاد سامانه‌های هشدار اولیه درباره اطلاع‌رسانی در زمینه بلایا را نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، علی صالح‌پور در نشست تخصصی بررسی بارش‌های سیل‌آسای فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور در پژوهشگاه هواشناسی افزود: یکی از مجموعه‌هایی که در زمینه مقابله با بلایای طبیعی فعالیت می‌کند، «اینفورم» است. براساس گزارش این مؤسسه از 3 منظر شدت بلایای طبیعی، تغییرات اقلیمی و خطرات بلایای طبیعی می‌توان این موضوع را بررسی کرد. در زمینه شدت بلایا مطالعات اینفورم نشان می‌دهد که شدت بلایا تمرکز قابل توجهی در آفریقا، جنوب و غرب آسیا و شرق اروپا دارد و نرخ شدت بلایا در ایران ۳.۶ است.
او اضافه کرد: در زمینه اثرات بلایاي ناشی از تغییرات اقلیمی، اینفورم دو سناریوی بدبینانه و خوش‌بینانه مطرح می‌کند. در سناریوی بدبینانه بی‌توجهی به تولید گازهای گلخانه‌ای و عدم‌کنترل گرمایش جهانی لحاظ شده است و در این زمینه ایران ازجمله کشورهای با آسیب‌پذیری بالاست. در سناریوی خوش‌بینانه ایران می‌تواند در زمینه کاهش خطرات بلایای طبیعی نقش داشته باشد.
رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طی ۱۰سال گذشته میزان ریسک بلایای طبیعی به‌طور قابل توجهی در اغلب نقاط دنیا ازجمله ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: ایران همچنان جزو کشورهای با ریسک بالا به شمار می‌رود و پروفایل کشورمان در زمینه ریسک در رده ۲۸قرار دارد.متأسفانه طی ۵۰سال گذشته با افزایش ۵برابری رخداد بلایای طبیعی مواجه بوده‌ایم. این وضعیت لزوم توجه به ایجاد سامانه‌های هشدار اولیه درباره اطلاع‌رسانی در زمینه بلایا را نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید