• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223656
+
-

سلطان طلایی از آسمان ایران می‌رود؟

عقاب طلایی ایران در خطر انقراض است

گزارش
سلطان طلایی از آسمان ایران می‌رود؟

زهرا رفیعی-روزنامه‌نگار

عقاب طلایی می‌تواند بیش از 30سال در طبیعت زندگی ‌کند و نقش مهمی در تعادل جمعیتی جوندگان داشته باشد. این گونه هزاران سال است که در سراسر قلمرو‌ خود در نیمکره‌شمالی زمین، موجودی دست‌نیافتنی، اسطوره‌ای و باشکوه است. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در ارتفاعات کمتر تصرف‌شده زاگرس و البرز عقاب طلایی ایران را در حال پرواز ببینید. اما این پرنده در ایران در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
هم‌اکنون حدود ۱۲۸گونه جانوری و مهره‌دار کشور در معرض خطر انقراض هستند که برخی وضع خوبی ندارند و «دوزیستان» بیشترین آسیب‌پذیری را در این حوزه دارند.
در رده پستانداران، گور ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، خرس سیاه و گوزن زرد، از رده خزندگان گونه‌هایی مانند افعی شاخدار دم‌عنکبوتی و افعی دماوندی، ۲۰گونه از رده دوزیستان شامل وزغ‌ها، قورباغه‌ها و سمندرها، 5گونه از خاویار‌ماهیان دریای خزر در رده ماهیان و پرندگانی نظیر درنای سیبری، بالابان، اردک سرسفید، میش مرغ، عقاب طلایی و اردک مرمری در معرض خطر انقراض هستند. عقاب طلایی اگرچه در ایران در معرض خطر انقراض است، در مقیاس جهانی و براساس نظر کارشناسی IUCN جمعیت این پرنده در معرض خطر نیست.

ویژگی عقاب طلایی ایران
عقاب طلایی، گونه‌ای روزگرد است که در زیستگاه‌های کوهستانی ایران زندگی می‌کند. بیشتر به‌عنوان پرنده‌ای مهاجر شناخته می‌شود و خیلی کم به‌صورت بومی یا تولیدمثل‌کننده دیده می‌شود.
رژیم غذایی: انواع پستانداران نظیر خرگوش، سنجاب، روباه، سگ، دام سبک، موش، جرد، انواع پرندگان مانند کبک، قرقاول، غاز، حواصیل و...  انواع خزندگان مانند لاک‌پشت، مار، مارمولک و...
ویژگی‌های شاخص جسمانی: طول بال آنها بین 185تا 220سانتی‌متر است. نرها و ماده‌ها از نظر ظاهری شبیه به هم هستند‌ اما ماده‌ها بسیار بزرگ‌تر از نرها هستند. وزن عقاب طلایی ماده بین3.9 تا 6.1 کیلوگرم و وزن نرها بین 3 تا 4.4 کیلوگرم است.‌

مخاطرات عقاب‌های طلایی در ایران
تقریبا تمام تهدیدات عقاب‌های طلایی در ایران به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت‌های انسانی مرتبط است. تغییر زیستگاه، آزار و شکار جوجه‌ها، مسمومیت ناشی از طعمه‌های آغشته به سموم کشاورزی، برخورد با هواپیما، کابل و دکل‌های برق، توسعه شهرنشینی، جاده‌سازی در مناطق کوهستانی، ورود جمعیت‌های انسانی به زیستگاه آنها و کاهش طعمه، همگی تهدید‌کننده جمعیت عقاب طلایی ایران هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید