• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223620
+
-

داروهای گیاهی هم عارضه دارند

توصیه
داروهای گیاهی هم عارضه دارند

این روزها افزایش چاقی و تمایل افراد به کاهش وزن در کمترین زمان و با آسان‌ترین روش‌ها به یکی از بسترهای درآمدزا برای سودجویان بدل شده است تا با تبلیغات عجیب و غریب‌شان افراد را به خرید انواع و اقسام محصولات تقلبی، غیراستاندارد، قاچاق و حتی بدون تأییدیه‌های وزارت بهداشت ترغیب کنند؛ ازجمله داروها، دمنوش‌ها، قرص‌های زیرجلدی و.... اما به تأکید کارشناسان، بروز چاقی یا لاغری در افراد می‌تواند ناشی از یک مشکل داخلی باشد و نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید. مینا موحد، متخصص طب سنتی در این‌باره به 3نکته مهم تاکید می‌كند.

1.   اینکه هر فردی بدون درنظر گرفتن مشکلی که دارد و فقط به‌خاطر کاهش و افزایش وزن یک نوع داروی گیاهی‌ را مصرف کند، درست نیست. چه‌بسا دارویی که برای فردی بسیار مفید بوده باشد و برای فردی دیگر مضر. این در حالی است که حتی داروهای گیاهی هم همچون داروهای شیمیایی دارای عارضه هستند و می‌توانند تداخلاتی با داروهای شیمیایی‌ای که فرد استفاده می‌کند
داشته باشند.
2.  کاهش وزن روال تدریجی، منظم و مشخصی دارد و سرعت بخشیدن به این روند، سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد. اگر کاهش وزن خیلی زیاد و در مدت کم رخ دهد، عوارض بسیار زیادی دارد که یکی از عوارض شایع آن کبد چرب است و می‌تواند منجر به بیماری‌های حاد کبدی دیگری شود.
3.  درباره دمنوش‌های لاغری هم عوارضی ازجمله حساسیت‌های پوستی، اختلالات کبدی، سردرد، سرگیجه و گوارش مطرح می‌شود. در برخی مواقع بسیاری از این داروهای گیاهی که غیراصولی انتخاب شده و بسیار قوی هم هستند می‌توانند در موارد پیشرفته زخم‌های گوارشی نیز ایجاد کنند. با توجه به اینکه اکثر این دمنوش‌ها که برای لاغری تجویز می‌شوند، طبع گرمی دارند، اگر فرد با مزاج‌گرم آنها را مصرف کند، باعث تشدید علائم گرمی، اختلال‌خواب، بی‌قراری و سردرد و در برخی مواقع اضطراب می‌شود.
منبع: ایسنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید