• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223324
+
-

سعید الهی، تهیه‌کننده مستند:

رویکرد سازندگان «قوی‌دل» از ابتدا نزدیک شدن به ‌ سینمای دلخواه ‌ مردم بود

گپ
رویکرد سازندگان «قوی‌دل» از ابتدا نزدیک شدن به ‌ سینمای دلخواه ‌ مردم بود

موفقیت مستند «قوی‌دل» مدیون راهبرد صحیح، نظارت دقیق، روایت خلاقانه و جسورانه و توانمندی‌های شخصیت اصلی فیلم است. سعید الهی، تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل»، همزمان با اکران این فیلم در سینماهای گروه هنر و تجربه در 24سالن در تهران و برخی مراکز استان‌ها  به همشهری می‌گوید: با توجه به میزان علاقه‌مندی اقشار مختلف مردم به استفاده از دوربین و فیلمبرداری و تهیه ویدئوهای کوتاه و خاطره‌انگیز از موقعیت‌های مختلف خانوادگی و دوستانه، شاید مستندسازی را بتوان راحت‌ترین بخش از مهارت‌های بشر در هنر سینما دانست.
وی در ادامه توضیح می‌دهد: اما بی‌شک ورود به عرصه حرفه‌ای مستلزم شناخت کافی از ارکان و عناصر مستند و کسب تجربه و تقویت نگاه زیبایی‌شناختی در هر فرد است و مجموع این موارد می‌تواند یک اثر تصویری را به فیلم مستند تبدیل کند.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی فرایند تهیه و تولید آثار مستند به‌ویژه در بخش اجتماعی و نقش تهیه‌کننده در این مسیر یادآور می‌شود: تعیین راهبرد و طراحی هدفمند از نقطه آغازین تا پایانی یک مستند مبتنی بر طرح اولیه فیلمساز و در کنار آن نظارت دقیق برای حفظ و اجرای راهبرد تعیین‌شده با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های اجرایی مورد نظر کارگردان ازجمله وظایف مالک اصلی فیلم است که گهگاه نادیده گرفته می‌شود.

موفقیت فیلم قابل پیش بینی بود
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «میرو» توضیح می‌دهد: بخش دوم کار انتخاب نویسنده و کارگردان همسو و هم‌نظر و البته منعطف و مشورت‌پذیر است که می‌بایست فراتر از دایره ذهنی خود، استعداد تبدیل پژوهش‌های صورت‌گرفته مربوط به سوژه را به موقعیت‌های نمایشی و بصری و به تعبیری واضح‌تر، روایت جذاب و پرکشش داشته باشد.‌الهی با اشاره به حضور «احمد قویدل» به‌عنوان شخصیت اصلی فیلم مستند خود، تصریح می‌کند: بی‌تردید توانمندی ایشان در بیان اتفاقات و همکاری‌شان با کارگردان و گروه سازندگان «قوی‌دل» بر کسی پوشیده نیست، اما نکته مهم‌تر شیوه روایت کارگردان است که توانسته بازخوانی یک پرونده تلخ را در وجوه طنز و جدی برای مخاطب باورپذیر کند. وی می‌گوید: با تکیه بر این 3عنصر می‌توان ادعا کرد درخشش «قوی‌دل» در جشنواره‌ها و در بین مردم و داوران و فیلمسازان خیلی هم دور از ذهن نبود و از ابتدا می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که اگر در همین چارچوب جلو برویم، با استقبال تماشاگران و کارشناسان هنری روبه‌رو خواهیم شد. الهی با تأکید بر اینکه توجه به برخی الگو‌ها می‌تواند سینمای داستانی کشور را از برخی انفعالات و کم‌رمقی‌ها خارج کند اضافه می‌کند: رویکرد سازندگان «قوی‌دل» از ابتدا نزدیک شدن به سینمای ملی و دلخواه عموم مردم بود، نه فقط جماعتی محدود از علاقه‌مندان به حوزه مستند. این مدرس دانشگاه و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «میرو» که سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز شرکت داشت، مستند تحسین‌شده «قوی‌دل» را به همه کسانی تقدیم کرد که با پیگیری و سماجت و با پوشیدن کفش آهنین، حق خود را در پرونده قضایی خون‌های آلوده از مقصرین حادثه گرفتند. وی با تأکید می‌گوید: همه ما موظفیم که به نسل آتی خود بیاموزیم که ایران با همه کاستی‌ها و نقصان‌ها وطن ماست و هر آنچه هست باید از طریق خودمان به سرانجام و اصلاح برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید