سعید الهی، تهیهکننده مستند:
رویکرد سازندگان «قویدل» از ابتدا نزدیک شدن به سینمای دلخواه مردم بود
موفقیت مستند «قویدل» مدیون راهبرد صحیح، نظارت دقیق، روایت خلاقانه و جسورانه و توانمندیهای شخصیت اصلی فیلم است. سعید الهی، تهیهکننده مستند «قویدل»، همزمان با اکران این فیلم در سینماهای گروه هنر و تجربه در 24سالن در تهران و برخی مراکز استانها به همشهری میگوید: با توجه به میزان علاقهمندی اقشار مختلف مردم به استفاده از دوربین و فیلمبرداری و تهیه ویدئوهای کوتاه و خاطرهانگیز از موقعیتهای مختلف خانوادگی و دوستانه، شاید مستندسازی را بتوان راحتترین بخش از مهارتهای بشر در هنر سینما دانست.
وی در ادامه توضیح میدهد: اما بیشک ورود به عرصه حرفهای مستلزم شناخت کافی از ارکان و عناصر مستند و کسب تجربه و تقویت نگاه زیباییشناختی در هر فرد است و مجموع این موارد میتواند یک اثر تصویری را به فیلم مستند تبدیل کند.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به ضرورت آسیبشناسی فرایند تهیه و تولید آثار مستند بهویژه در بخش اجتماعی و نقش تهیهکننده در این مسیر یادآور میشود: تعیین راهبرد و طراحی هدفمند از نقطه آغازین تا پایانی یک مستند مبتنی بر طرح اولیه فیلمساز و در کنار آن نظارت دقیق برای حفظ و اجرای راهبرد تعیینشده با استفاده از تکنیکها و روشهای اجرایی مورد نظر کارگردان ازجمله وظایف مالک اصلی فیلم است که گهگاه نادیده گرفته میشود.
موفقیت فیلم قابل پیش بینی بود
تهیهکننده فیلم سینمایی «میرو» توضیح میدهد: بخش دوم کار انتخاب نویسنده و کارگردان همسو و همنظر و البته منعطف و مشورتپذیر است که میبایست فراتر از دایره ذهنی خود، استعداد تبدیل پژوهشهای صورتگرفته مربوط به سوژه را به موقعیتهای نمایشی و بصری و به تعبیری واضحتر، روایت جذاب و پرکشش داشته باشد.الهی با اشاره به حضور «احمد قویدل» بهعنوان شخصیت اصلی فیلم مستند خود، تصریح میکند: بیتردید توانمندی ایشان در بیان اتفاقات و همکاریشان با کارگردان و گروه سازندگان «قویدل» بر کسی پوشیده نیست، اما نکته مهمتر شیوه روایت کارگردان است که توانسته بازخوانی یک پرونده تلخ را در وجوه طنز و جدی برای مخاطب باورپذیر کند. وی میگوید: با تکیه بر این 3عنصر میتوان ادعا کرد درخشش «قویدل» در جشنوارهها و در بین مردم و داوران و فیلمسازان خیلی هم دور از ذهن نبود و از ابتدا میتوانستیم پیشبینی کنیم که اگر در همین چارچوب جلو برویم، با استقبال تماشاگران و کارشناسان هنری روبهرو خواهیم شد. الهی با تأکید بر اینکه توجه به برخی الگوها میتواند سینمای داستانی کشور را از برخی انفعالات و کمرمقیها خارج کند اضافه میکند: رویکرد سازندگان «قویدل» از ابتدا نزدیک شدن به سینمای ملی و دلخواه عموم مردم بود، نه فقط جماعتی محدود از علاقهمندان به حوزه مستند. این مدرس دانشگاه و تهیهکننده فیلم سینمایی «میرو» که سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم فجر نیز شرکت داشت، مستند تحسینشده «قویدل» را به همه کسانی تقدیم کرد که با پیگیری و سماجت و با پوشیدن کفش آهنین، حق خود را در پرونده قضایی خونهای آلوده از مقصرین حادثه گرفتند. وی با تأکید میگوید: همه ما موظفیم که به نسل آتی خود بیاموزیم که ایران با همه کاستیها و نقصانها وطن ماست و هر آنچه هست باید از طریق خودمان به سرانجام و اصلاح برسد.