• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223190
+
-

مرگ غم‌انگیز پهلوانی که در برابر ارباب‌ها ایستاد

مرگ غم‌انگیز پهلوانی که در برابر ارباب‌ها ایستاد

   موضوع: اکبر طرشتی
ویژگی: بانی کارهای خیر و حامی حقوق رعیت
 
طرشت از روزگار قدیم با نام و سبک زندگی بسیاری از ورزشکاران مشهور پایتخت عجین بوده و برخی ورزشکاران نامی تهران در دل همین محله رشد کرده‌اند و به مدارج بالای ورزش ایران رسیده‌اند. اکبر زمانی را که به پهلوان اکبر طرشتی مشهور شده بود هم می‌توان در ردیف همین ورزشکاران دسته‌بندی کرد.
پهلوان اکبرخان طرشتی که اصالت طرشتی داشت، هرگز موفق به بستن بازوبند پهلوانی پایتخت نشد، اما از معروف‌ترین پهلوانان دوره پهلوی اول بود که بارها با پهلوانان معروف زمانه خودش سرشاخ شده بود. قدیمی‌های طرشت روایت می‌کنند که پهلوان طرشتی در جوانی آنقدر به ورزش پهلوانی علاقه داشت که بارها به سبک عیاران تهران قدیم، یک لنگ دور کمرش می‌بست و یک گردنبند از انجیر خشک برای خوراک بین‌راه دور گردنش می‌انداخت و پای پیاده برای زیارت حرم حضرت معصومه(ع) راهی قم می‌شد. حاج محمدباقر حسینمردی، از اهالی قدیمی محله طرشت درباره سلوک پهلوان اکبر طرشتی می‌گوید: «علاقه اکبرخان طرشتی به ورزش باستانی بر کسی پوشیده نبود و گاهی اوقات اهالی طرشت او را همراهی می‌کردند. همین ماجراها موجب شد تا سال‌ها بعد از فوت پهلوان اکبر طرشتی، اهالی محله زورخانه‌ای در یکی از باغ‌های طرشت ایجاد کنند.»
پهلوان اکبر طرشتی به زورخانه‌های معروف پایتخت مثل زورخانه پهلوان‌پور، نیرو و شادی می‌رفت و گاهی اوقات در مسابقات کشتی پهلوانی شرکت می‌کرد. وقتی اکبرخان در اوج قرار داشت پهلوان مصطفی طوسی در تهران حرف نداشت و بازوبند پهلوانی را بر بازو می‌بست. محمدباقر حسینمردی، پهلوان اکبر طرشتی را یکی از عیاران تهران قدیم می‌داند: «اکبرخان معمولا بانی کارهای خیر بود و برای کمک به فقرا و نیازمندان گلریزان برپا می‌کرد؛ به همین دلیل بین اهالی طرشت احترام فراوانی داشت. او سال‌ها قهرمان یا به‌عبارتی پهلوان منطقه طرشت بود، اما از آنجا که بیشتر وقتش را صرف کارهای خیر و عام‌المنفعه می‌کرد، مجال آماده‌سازی برای جدال با قهرمانان بزرگ پایتخت را پیدا نکرد.»
پهلوان طرشتی سال 1320و به‌خاطر اختلاف‌های قومی-قبیله‌ای که آن سال‌ها در قریه‌های اطراف تهران رواج داشت به قتل رسید. گفته می‌شود که او قربانی برخی اختلافات ملکی شد. اما یک روایت دیگر این است که پهلوان طرشتی بارها برای احقاق حق رعایا در برابر ارباب‌ها ایستاد و همین موضوع موجب شد برایش دشمن‌تراشی کنند و در یک نزاع دسته‌جمعی او را به قتل برسانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید