• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223040
+
-

مرد بازنده

فیلم
مرد بازنده

احمد خسروی، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای مشکوک به قتل می‌شود و در این روند به سرنخ‌هایی دست پیدا می‌کند و ماجرا‌های غیرمنتظره‌ای برای او اتفاق می‌افتد که زندگی خصوصی‌اش را نیز دچار مخاطراتی می‌کند. مرد بازنده اثری از محمدحسین مهدویان است که مثل بسیاری از آثار ساخته شده توسط او رنگ و بوی سینمای اکشن، نوآر و معمایی دارد. مرد بازنده یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌های پلیسی ایرانی به شمار می‌رود. لایه‌های پنهانی در بطن فیلمنامه مرد بازنده وجود دارد که تماشاگر می‌تواند با بازگشایی آنها، تعابیر خاصی از فیلم داشته باشد.
بسیاری از منتقدان سینمایی باور دارند که مرد بازنده از فیلم‌های نوآر آمریکایی برتر تاریخ سینما الهام گرفته و سعی کرده عناصر ژانر نوآر کلاسیک را در خود جای دهد. از قهرمانش که مردی به نام احمد خسروی با بازی بی‌نظیر و گریم سنگین جواد عزتی است تا شخصیت‌های دیگری که در طول فیلم حضور دارند و رنگ و بوی ژانر نوآر آمریکایی می‌دهند.
با این حال برخی منتقدان نیز باور دارند که فیلم براساس فیلم‌های پلیسی اروپایی ساخته شده و چندان ربطی به ژانر آمریکایی آن ندارد. درهرحال طرفدار هر کدام از این نظریه‌ها باشید باید بدانید که با یک فیلم پلیسی سرد و خشک روبه‌رو هستید که قصد دارد دنیای تیره و تاریک قتل و جنایت را به سردترین شکل ممکن به تصویر بکشد.
جواد عزتی کارآگاه اصلی و قهرمان فیلم است و یکی از بهترین قهرمان‌هایی است که در فیلم‌های پلیسی ایرانی دیده شده است.
شخصیت‌پردازی احمد خسروی در فیلم مرد بازنده با جزئیات کامل صورت گرفته و ما با یک تیپ شخصیتی کارآگاه که همیشه در فیلم‌های خارجی می‌بینیم روبه‌رو هستیم با این تفاوت که حالا نسخه‌ای ایرانیزه به تصویر کشیده شده و المان‌های بومی خوبی برای پردازش این شخصیت به‌کار رفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید