• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222995
+
-

بازچرخانی و تصفیه‌پساب راه نجات فضای سبز تهران

نگاه
بازچرخانی و تصفیه‌پساب راه نجات فضای سبز تهران

حسین نظری؛ معاون خدمات شهری شهرداری تهران

برای مقابله با خشکسالی‌ها 2راهکار در پیش‌رو داریم؛ یکی آبیاری فضای سبز با استفاده از پساب تصفیه‌شده و دیگری آبیاری مکانیزه برای کاهش حجم آب مصرفی. پیش از این در زمینه استفاده از پساب، تفاهمنامه‌هایی بین شهرداری تهران و وزارت نیرو امضا شده بود تا از پساب شهری استفاده کنیم و همچنین برنامه مدونی نیز برای خرید پساب پیش‌بینی شده است؛ اما باید تأکید کرد که در این زمینه همچنان نیازمند همکاری و همراهی وزارتخانه، سازمان آب و فاضلاب و دیگر ارگان‌ها هستیم تا کار در همه جهات به‌خوبی پیش برود. شهرداری تهران در این زمینه عزم جدی دارد و اقدامات لازم برای بازچرخانی آب شروع شده است که نمونه آن در پروژه بزرگ انتقال پساب از شهرک قدس قابل مشاهده است.
درباره اهمیت حفظ فضای سبز موجود، باید به شرایط شهر در نخستین روز‌های سال جدید توجه کرد.
کیفیت هوای تهران و میزان آلودگی آن در طول تعطیلات نوروز امسال نشان می‌دهد که خودرو‌ها چقدر در بحث افزایش آلاینده‌ها مؤثر هستند. از این موضوع 2نتیجه می‌توان گرفت؛ یکی اینکه هرقدر خودرو‌های تهران بیشتر برقی شوند و بنزین کمتری سوزانده شود این موضوع تأثیر مستقیمی در کاهش آلودگی هوای شهر دارد. همین موضوع اهمیت گذر از خودرو‌های بنزین‌سوز فعلی و ضرورت برقی‌سازی‌ وسایل نقلیه را نشان می‌دهد و شهرداری تهران هم دقیقا چنین سیاست و رویکردی را در پیش گرفته است که برقی‌سازی‌ را در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و بخشی از دیگر خودرو‌ها انجام دهد. قرارداد‌های داخلی و خارجی با هدف تامین وسایل حمل‌ونقل عمومی بسته شده که خود گام بزرگی برای ایجاد تحول در این زمینه است.
میزان آلودگی هوای تهران اما ما را به یک نتیجه دیگر هم می‌رساند و آن ارزش و نقش فضای سبز در بهبود کیفیت هوای شهر است. برای این کار نیازمند نگهداری فضای سبز موجود و توسعه آن هستیم. در زمینه توسعه کمربند سبز از ۴۸هزار هکتار مساحت عبور کرده‌ایم و در سال۱۴۰۳ نیز از ۵۰هزار هکتار که در برنامه وجود دارد، عبور خواهیم کرد. مشکل کمبود آب و ضرورت حفظ فضای سبز یک تناقض ظاهری دارد که باید این تناقض را با استفاده از پساب رفع کنیم. برای آبیاری این فضای سبز بزرگ از روش‌های مکانیزه و زیرسطحی استفاده می‌کنیم تا بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و هدررفت آب را کاهش دهیم. علاوه‌بر این، طرح جامع فضای سبز را آماده ارائه به شورا کرده‌ایم.
تامین آب فضای سبز شهر تهران مشکل همه است و باید در جهت رفع این موضوع اقدامات و چاره‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد. در سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اقدامات زیربنایی بسیار خوبی همچون طرح جامع آب خام، طرح جامع فضای سبز شهر تهران، تهیه شناسنامه درختان و... انجام شده است.
تأمین ۳۰میلیون مترمکعب پساب از طریق تصفیه‌خانه‌های بزرگ‌مقیاس شرکت آب و فاضلاب در جنوب شهر تهران و انتقال آن به مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ نیز از اقداماتی به‌شمار می‌رود که برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است. همچنین از پساب ۹تصفیه‌خانه خاورشهر، صاحبقرانیه، محلاتی، زرگنده، قیطریه، تصفیه‌خانه جنوب، اکباتان، تصفیه‌خانه شماره۶ و فیروزبهرام استفاده خواهد شد.
تصفیه‌خانه نهج‌البلاغه با ظرفیت تصفیه آب ۶۰۰هزار مترمکعب در سال برای آبیاری فضای سبز بوستان نهج‌البلاغه و تصفیه‌خانه موتوری سنگین با ظرفیت تصفیه ۶۰۰هزار مترمکعب آب در سال از تصفیه‌خانه‌های محلی‌اي هستند که ظرفیت کلی تصفیه پساب در تهران را تقویت می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید