• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222935
+
-

تلاش برای ایمنی بیشتر بانوان و کودکان در اتوبوس‌ها

تلاش برای ایمنی بیشتر بانوان و کودکان در اتوبوس‌ها

مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

یکی از مشکلات ما در خطوط  تندرو، ورود موتورسیکلت‌ها به خط ویژه است که رفت‌وآمد اتوبوس‌ها را مختل می‌کند و باعث به هم خوردن سرفاصله حرکت می‌شود. اگرچه خودرو‌های متخلف هم وارد خط ویژه می‌شوند، اما مشکل موتورسیکلت‌ها بیشتر است و تصادف‌هایی که بر اثر برخورد آنها با اتوبوس‌ها رخ می‌دهد صدمات زیادی دارد و گاهی موجب فوت راکب موتور هم می‌شود. وقتی موتورسیکلت ناگهان وارد خط ویژه می‌شود و راه اتوبوس را می‌بندد راننده مجبور به ترمز می‌شود و ضربه ناشی از ترمز شدید، ایمنی مسافران را به خطر می‌اندازد. در این شرایط کسانی که در بخش جلویی اتوبوس باشند بیشتر در معرض آسیب هستند و به همین دلیل هم تصمیم گرفته شد تا بخش ویژه بانوان وکودکان به قسمت انتهای اتوبوس‌های تندرو منتقل شود.
سال پیش اتوبوس‌رانی تهران منشور حقوق شهروندی را منتشر کرد که براساس آن مسافران باید از سفری ایمن با رعایت مقررات و سرعت مصوب بهره‌مند شوند. همچنین فضای اختصاصی ویژه بانوان و آقایان در محیطی سالم، بهداشتی و ایمن تامین شود. بخش ویژه بانوان در اتوبوس‌های تندرو که کودک هم ممکن است همراه خود داشته باشند در قسمت جلو قرار دارد، اما در برخی خطوط اتوبوس‌رانی خصوصی بخش بانوان در قسمت عقب تعبیه شده است. مطالعات اتوبوس‌رانی در زمینه تفاوت بین این دو نشان داد که در هنگام ترمز شدید یا احیانا تصادف‌ها بانوان و کودکان همراه‌شان درصورت حضور در بخش جلویی اتوبوس بیشتر آسیب می‌بینند. در تهران به نسبت مسافران روزانه، اتوبوس کمتری داریم و به‌دلیل کمبود ظرفیت، جمعیت خانم‌ها در بخش ویژه آنها زیاد است تا جایی که در بازرسی‌های میدانی از خطوط بی‌آرتی بار‌ها دیده‌ایم برخی خانم‌ها به ناچار در نزدیکی شیشه جلو بی‌آرتی می‌ایستند و هر توقف ناگهانی در این موارد ممکن است خطرساز باشد. از آخرین روز‌های فروردین امسال سرانجام تصمیم‌ گرفته شد در خطوط تندرو، بخش آقایان و بانوان با هدف ایمنی بیشتر جابه‌جا شود.
برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها نیز قرارداد ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه را با تولیدکنندگان داخلی امضا کردیم که براساس زمانبندی، این اتوبوس‌ها به‌تدریج وارد ناوگان می‌شود. قرارداد مالی ۲ هزار اتوبوس برقی وارداتی از چین هم بسته شده است. این اقدامات باعث می‌شود که خون تازه‌ای در رگ‌های اتوبوسرانی تزریق شود چرا که بیش از ۱۰ سال است که این ناوگان نوسازی نشده است.
درباره جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها به خطوط ویژه، همکاران ما در پلیس راهور اقدامات لازم را انجام می‌دهند، اما تعداد موتورسیکلت‌سوارانی که وارد خطوط می‌شوند زیاد است. تا زمانی که خطوط بی‌آرتی مکانیزه و هوشمند و نظارت بر آنها با دوربین‌ انجام نشود نمی‌توان مانع ورود موتورسیکلت‌ها شد. در برخی نقاط راکبان متخلف موتورسیکلت‌ها با رانندگان اتوبوس‌های بی‌آرتی درگیر شده‌اند و برخی رانندگان را مجروح کرده‌اند. اکنون پلیس راهور با نیروی بیشتری در خطوط مستقر است، اما در ساعت‌های شلوغی تعداد موتورسیکلت‌ها در خطوط ویژه آنقدر زیاد است که برنامه‌ریزی برای تعیین سرفاصله را کاملا به هم می‌زند.
خط ویژه مخصوص اتوبوس‌ها و خودرو‌های امدادی مانند اورژانس و آتش‌نشانی ساخته شده است. حضور موتورسیکلت در خط ویژه غیرقانونی است و اگر تصادفی رخ دهد سازمان اتوبوس‌رانی با توجه به گزارش پلیس راهور که در صحنه حاضر شده است، از رانندگان خود حمایت می‌کند تا مقصر شناخته نشوند.
طرح همیار اتوبوس که ذیل سامانه 137 فعالیت می‌کند در زمینه ارائه خدمات بهتر به مسافران به ما کمک می‌کند. در این بخش که سال گذشته به 137پلاس افزوده شد و با وارد کردن کد دستوری #۲۲*۱۳۷* برای مسافران قابل استفاده است، معیار‌های گوناگون سفر ‌درون‌شهری، از نظافت داخل و خارج اتوبوس تا نظم سرفاصله‌ها و شیوه رانندگی راننده قابل رصد و پیگیری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید