• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 27 فروردین 1403
کد مطلب : 222411
+
-

آزادی قاتل 16نفر پس از 28سال حبس

جنایی
آزادی قاتل 16نفر پس از 28سال حبس

قاتل‌ سریالی معتادان در دهه70 که جان 16فرد معتاد را در شهریار گرفته و اجسادشان را به آتش کشیده بود، بعد از گذشت 28سال از زندان آزاد شد. به گزارش همشهری، شروع این قتل‌های زنجیره‌ای به سال 75 برمی‌گردد. در آن سال اجساد سوخته 16مرد در اطراف شهریار پیدا شد که از میان این 16نفر، تنها هویت 3نفر از آنها به‌دست آمد.
ماموران پلیس شهریار در آن زمان، به تحقیقات جامع و گسترده‌ای پرداختند و در لابه لای پرونده افراد گمشده، هویت 3نفر از مقتولان را که همگی معتاد بودند شناسایی کردند. خانواده این افراد با حضور در پزشکی قانونی، از روی مشخصات و مدارک به‌جا مانده از قربانیان، آنها را شناسایی کردند اما هویت 13جسد دیگر هرگز مشخص نشد. از همان زمان این فرضیه وجود داشت که احتمالا قربانیان، افراد کارتن‌خواب و معتاد بوده‌اند که از سوی خانواده‌هایشان طرد شده بودند. تحقیقات در این پرونده در همان سال به شکل ویژه ای ادامه داشت تا اینکه ‌پسر یکی از مقتولان قدم در اداره پلیس گذاشت و سرنخی را در اختیار تیم تحقیق قرار داد. وی گفت: پدرم همیشه یک ساعت مچی با طرح خاصی در دست داشت. وقتی جسد سوخته وی کشف شد و ما او را در پزشکی قانونی شناسایی کردیم، خبری از ساعت پدرم نبود. این یعنی قاتلش، ساعت و مدارک دیگر پدرم را به سرقت برده بود. این ماجرا ادامه داشت تا اینکه به‌صورت اتفاقی مردی را دیدم که ساعت پدرم در دستش بود. وی اکبر نام دارد و در محله ما زندگی می‌کند. شک ندارم ساعتی که در دستش بود متعلق به پدرم است و احتمال می‌دهم که او جان پدرم را گرفته است.

دستگیری
با این سرنخ، اکبر دستگیر شد اما در بازجویی‌ها خودش را بی گناه دانست. با این حال در بازرسی خانه‌اش و ادامه تحقیقات مدارک و شواهدی به‌دست آمد که نشان می‌داد کسی جز اکبر قاتل سریالی نیست. از سوی دیگر از روز دستگیری اکبر، قتل ها  متوقف شده و دیگر قتل مشابهی در این زمینه رخ نداد. دیگر برای پلیس محرز شده بود که اکبر عامل قتل‌های زنجیره‌ای است تا اینکه او سرانجام اعتراف کرد. وی اعتقاد داشت که افراد معتاد بیمار هستند و رنج می‌کشند. از طرفی خانواده‌هایشان را عذاب می‌دهند و او با قتل آنها هم خودشان و هم خانواده‌هایشان را نجات می‌دهد. به همین دلیل افراد معتاد را شناسایی می‌کرد و بعد از کشاندن آنها به محلی خلوت، ابتدا با ضربات چاقو آنها را به قتل می‌رساند و سپس اجسادشان را به آتش می‌کشید.

پیچ و خم‌های قضایی
پس از اعترافات اکبر این پرونده، ‌پیچ و خم‌های بسیاری را طی کرد. قاتل سریالی که به 16جنایت اعتراف کرده بود در دادگاه منکر شد و خودش را
 بی‌گناه دانست. با این حال دادگاه با حضور اولیای دم 3نفر از مقتولانی که شناسایی شده بودند و با شکایت آنها، مرد قاتل را به قصاص محکوم کرد. حکم قطعی و به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارجاع شد تا مقدمات اجرای آن فراهم شود. سال 96بود که اکبر پای چوبه دار رفت تا قصاص شود اما بخت با او یار بود که فقط اولیای دم یکی از مقتولان در زندان حاضر شدند و بقیه حضور نیافتند. آن روز اولیای دمی که در زندان حضور داشتند با دیدن التماس‌های اکبر قبول کردند که با دریافت دیه از قصاص بگذرند. به این ترتیب حکم اجرا نشد و قاتل سریالی به زندان بازگشت. اولیای دم 2 قربانی دیگر در همه این سال‌ها برای پیگیری پرونده‌شان در شعبه اجرای احکام حاضر نشدند تا آخرین درخواست خود مبنی بر قصاص یا بخشش قاتل در ازای دریافت دیه را عنوان کنند. سال‌ها گذشت و قاتل همچنان بلاتکلیف در زندان بود تا اینکه چند روز قبل براساس ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی، توانست با سپردن وثیقه از زندان آزاد شود. براساس این ماده قانونی، چنانچه محکوم به قصاص در زندان باشد و صاحب حق قصاص، بدون عذر موجه یا به‌علت ناتوانی در پرداخت فاضل دیه یا به جهت انتظار برای بلوغ یا افاقه ولی دم یا مجنی‌علیه، مرتکب را در وضعیت نامعین رها کند، با شکایت محکوم‌علیه از این امر، دادگاه صادرکننده حکم، مدت مناسبی را مشخص و به صاحب حق قصاص اعلام می‌کند تا ظرف مهلت مقرر نسبت به گذشت، مصالحه یا اجرای قصاص اقدام کند. درصورت عدم‌اقدام او در این مدت‌، دادگاه می‌تواند پس از تعیین تعزیر براساس کتاب پنجم «تعزیرات» و گذشتن مدت زمان آن با اخذ وثیقه مناسب و تأیید رئیس حوزه قضایی و رئیس‌کل دادگستری استان تا تعیین تکلیف از سوی صاحب حق قصاص، مرتکب را آزاد کند. به این ترتیب قاتل سریالی بعد از گذشت 28سال توانست با سپردن وثیقه از زندان آزاد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید