• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 27 فروردین 1403
کد مطلب : 222373
+
-

توافق برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با خودروی برقی

حمل‌ونقل
توافق برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با خودروی برقی

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

آیین امضای توافق همکاری مشترک برای جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی با شرکت خودروسازی داخلی (کرمان‌موتور) برگزار شد.
شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این مراسم گفت که شهرداری تهران قرار است تعدادی خودرو از چین وارد کند اما به جهت استفاده از ظرفیت خودروسازان داخلی توافقنامه‌ای را با کمک وزارت صمت منعقد کرد.
بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی اولویت مدیریت شهری در دوره ششم است و شهرداری تهران سعی دارد با برقی‌سازی‌ این ناوگان گامی هم در راستای کاهش آلودگی هوا بردارد. انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی برای تامین اتوبوس و تاکسی برقی برای تحقق همین هدف بوده که البته شهرداری تهران در این موضوع به ظرفیت شرکت‌های داخلی هم توجه داشته است. امضای موافقتنامه همکاری با شرکت خودروساز داخلی برای تأمین تاکسی‌های برقی در نتیجه همین نگاه ویژه مدیریت شهری به ظرفیت‌های داخلی صورت گرفت.
 آنطور که سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این مراسم عنوان کرد: «موافقتنامه‌های سازمان تاکسیرانی یک پل ارتباطی بین شرکت خودروساز که خودروی خود را وارد کرده و وزارت صمت خواهد بود. با این توافق به جای خودروی پیشنهادی گذشته (KMC J7EV) خودروی برقی را جایگزین می‌کنیم. قیمت خودروی برقی دوبرابر خودروی پیشنهادی سال‌های گذشته است و با محقق‌شدن بخشی از بودجه‌ای که دولت برای راه‌اندازی صنعت خودرو قرار داده، قیمت تمام‌شده خودروی برقی معادل قیمت خودرویی می‌شود که برای نوسازی در سال گذشته هزینه می‌کردیم.»
 به‌گفته سرپرست سازمان تاکسیرانی، در گام اول یک‌ موافقتنامه هزار دستگاهی را با کرمان موتور منعقد می‌کنیم. حدود ۱۱شرکت خودروساز معرفی و در یک جمع‌بندی ۱۰شرکت دیگر نیز معرفی شدند. تا‌کنون ۴ یا ۵شرکت به‌صورت جدی با ما وارد قرارداد شده‌اند و امروز شاهد دومین قرارداد هستیم.

انتشار فراخوان برای تسهیل‌گری
در گام دوم تاکسیرانی فراخوانی را با هماهنگی شرکت‌های خودروساز منتشر می‌کند. شادی مالکی با اشاره به این موضوع تأکید کرد: «بعد از انتشار این فراخوان، رانندگان تاکسی با شرکت خودروساز(کرمان موتور) مرتبط می‌شوند ‌و قراردادی میان تاکسیرانان‌ و خودروساز شکل می‌گیرد. درنهایت سازمان تاکسیرانی هم در مسیر انجام کار، همراه خواهد بود و این حمایت با هدف تسهیل‌گری انجام خواهد گرفت.»

همکاری تاکسیرانی با مپنا
سرپرست سازمان تاکسیرانی در ادامه به همکاری با مپنا اشاره کرد و گفت: «خودروی برقی دیگری با همکاری مپنا تامین می‌شود که سعی داریم تا 3‌ماه دیگر به نتیجه برسد. با مزایای درنظر گرفته‌شده و با پیش‌پرداخت صفر، تاکسیران می‌تواند این خودرو را خریداری کند. این خودرو برقی، سواری، در ابعاد خودروی سمند و قیمت آن حدود ۸۰۰ میلیون تومان است.

فرسودگی 80درصد تاکسی‌ها
باتوجه به بررسی‌های کارشناسی بیش از ۸۰ درصد خودروهای تاکسی فرسوده هستند و باعث ایجاد مشکل می‌شوند. مالکی این موضوع را مطرح و عنوان کرد: «ما در بحث نوسازی ناوگان تا مرز ۴۰هزار خودرو امکان جایگزینی خودروی برقی با فرسوده دیزلی را داریم، به جز این باز هم تهران امکان افزایش ناوگان را دارد و تلاش می‌کنیم امسال در مسیر توسعه اقداماتی را انجام دهیم.»

تولید انبوه خودروهای برقی
در ادامه مراسم سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور هم گفت که ما نخستین شرکتی بودیم که خودروهای برقی را در تیراژ انبوه وارد کشور کردیم. خودرویی که تأییدیه‌های لازم را گرفته و از ۳‌ماه آینده تولید انبوه داخلی آن انجام می‌شود، با داخلی‌سازی‌ سایر قطعات که قطعاتشان با خودروی بنزینی مشترک است می‌توانیم تولید داخلی را عرضه کنیم. او در ادامه به مزیت‌های این توافقنامه اشاره و عنوان کرد: «وقتی این خودرو را در داخل تولید می‌کنیم با تعرفه صفر گمرک به فروش می‌رسد. همچنین معافیت از ارزش‌افزوده یکی دیگر از مزایای این خودروهاست که باعث کاهش ۱۳۰ میلیون تومانی قیمت هر خودرو می‌شود. براساس برنامه وزارت صمت حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی سفارش داده‌ایم که ۲ هزار دستگاه وارد شده است و هر‌ماه هزار خودروی دیگر نیز وارد خواهد شد.»

راه‌اندازی تعمیرگاه اختصاصی
«برای تسهیلات بیشتر یک تعمیرگاه خاص خودروهای برقی راه‌اندازی شده است.» فیروزی این مطلب را بیان کرد و گفت که این خودروها ۲۰۰ هزار کیلومتر و ۵ سال گارانتی دارند. بنابراین نگرانی بابت خدمات پس از فروش‌ آنها وجود نخواهد داشت. ما یک شرکت حمل‌ونقل داریم و می‌توانیم قابلیت جی.پی.اس را برای کنترل تاکسی‌ها در اختیار تاکسیرانی بگذاریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید