• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 25 فروردین 1403
کد مطلب : 222232
+
-

پذیرایی از روزه‌داران با افطاری ساده

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران: هدف شهرداری ترویج افطاری ساده و ایجاد همدلی میان شهروندان است

پذیرایی از روزه‌داران با افطاری ساده

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

رمضان ماه مهمانی خداست؛ ماهی که غنی و فقیر، دارا و ندار، بالانشین و پایین‌نشین همه و همه فارغ از مادیات دنیوی و پست و مقام، کنار هم سر سفره افطاری می‌نشینند. ترویج سفره‌های افطاری ساده، دستاورد ماه رمضان است که مدیریت شهری هم بر آن تأکید داشته و با این رویکرد برنامه‌های ماه رمضان را پیش‌بینی کرده و پهن شدن سفره افطاری‌های ساده در بوستان‌ها را در دستور کار قرار داده و اجرایی کرده است. محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری ضمن تشریح برنامه‌های ماه رمضان، اهداف افطاری‌های ساده و پذیرایی از روزه‌داران را توضیح داد.


افطاری ساده برنامه‌ای است که هرسال در ماه رمضان اجرایی می‌شود، اما امسال چرا مدیریت شهری به آن توجه ویژه‌تری داشته است؟
در ماه رمضان شاهد همدلی، همراهی، نوعدوستی و دستگیری از نیازمندان و... هستیم. با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر
«لزوم افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و خیابان‌ها» ستاد طرح شهید آرمان از ابتدای ماه مبارک رمضان اقدام به تامین مساجد تهران برای توزیع افطاری ساده میان روزه‌داران کرده است. ازجمله مزیت‌های سفره‌های افطاری ساده، اجتناب از تجملات، بهره‌مند شدن فقرا و مستمندان از این سفره و تقویت روحیه همدلی، تعاون و کمک به نیازمندان در بین آحاد مردم است؛ از این‌رو تلاش می‌کنیم با استفاده از این فرصت فرهنگ سبک زندگی ساده در میان شهروندان نهادینه شود.

سفره‌های افطاری توسط شهرداری و با هزینه شهر برپا می‌شوند؟
شهرداری در این دوره تلاش دارد تا امور شهر را با مشارکت شهروندان انجام دهد. در کارهای فرهنگی و اجتماعی هم این موضوع مورد تأکید است و شهرداری نقش تسهیلگری دارد. به این معنا که سفره‌های افطاری ساده با مشارکت مردم و خیرین برپا می‌شوند و اگر نیاز به همراهی برای تسهیلگری (جانمایی و استفاده از ظرفیت‌های شهر مانند بوستان‌ها و مساجد و...) باشد، حتما کنار مردم هستیم.

شهرداری با توجه به نقش تسهیلگری چه اقداماتی در مناطق انجام داده است؟
امسال در مناطق 22بوستان محوری و بزرگ برای برپایی سفره‌های افطاری مشخص شده است. دسترسی آسان شهروندان به این بوستان ملاک و معیار انتخاب بوده و علاوه بر آن، شاهد برپایی سفره‌های افطاری در مساجد محله‌ها هم بودیم که خودجوش توسط مردم و امنای مساجد برپا می‌شوند.

به مساجد اشاره کردید. امسال چه تعداد مسجد را برای توزیع افطاری ساده، هدفگذاری کرده‌اید؟
از ابتدای ماه رمضان ۵۰۰مسجد منتخب سطح تهران، در شب‌های ماه مبارک رمضان اقدام به توزیع افطاری ساده کرده‌اند. در این طرح نمازگزاران، مؤمنان و جوانان مسجدی تهران در توزیع افطاری ساده نقشی اساسی را داشتند.

علاوه بر بوستان‌ها و معابر عمومی، برنامه‌های دیگری را با رویکرد افطاری ساده در دستور کار داشتید؟
قطعا افطاری‌های ساده به بوستان‌ها و معابر عمومی خلاصه نمی‌شود و از ابتدای ماه رمضان افطاری ساده برای کودکان داشتیم که 1500کودک کار و خیابان در آن شرکت کردند. پویش افطاری ساده برای نیازمندان در دستور کار قرار دارد که افطاری ساده میان 5هزار خانواده نیازمند توزیع شده است. از مددجویان هم غافل نشده‌ایم و افطاری ساده در مراکز یاورشهر داشتیم. علاوه بر آن در مددسراها هم سفره‌های افطاری برای افراد آسیب‌دیده اجتماعی برپا کردیم.

پیش‌بینی می‌کنید تا پایان ماه رمضان چند روزه‌دار از سفره‌های افطاری بهره‌مند شوند؟
بیش از ۵میلیون روزه‌دار تهرانی در 14هزار سفره کریمانه مساجد آرمانی افطار کنند.

دهکده‌های بهاری هم ازجمله برنامه‌های مهم رمضانی امسال است. در این مورد توضیح می‌دهید؟
امسال دهکده‌های بهاری میزبان برنامه‌های رمضانی و نوروزی خواهند بود. به‌صورت متمرکز 4پهنه (فرهنگسرای خاوران، بوستان لاله، اراضی عباس‌آباد و برج میلاد) پیش‌بینی شده که تا پایان ماه مبارک رمضان هر شب میزبان شهروندان است. علاوه بر آن در هر منطقه هم یک بوستان بزرگ و محوری برای اجرای برنامه‌های رمضانی لحاظ شده تا مردم بتوانند به‌صورت خانوادگی از آنها استفاده کنند.

آیا خانواده محور برنامه‌های ماه رمضان است؟
رویکرد مجموعه معاونت اجتماعی خانواده‌محور است و فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده هم با محوریت خانواده‌ها اجرا می‌شوند. در‌واقع اعضای خانواده (کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و سالمندان) با حضور در دهکده‌های بهاری می‌توانند از برنامه‌های متعدد و متنوع استفاده کنند. در این دهکده‌ها فضای تعامل و بازی با کودکان فراهم شده که در انتقال ارزش‌ها به این نسل می‌تواند تأثیرگذار باشد.

امسال در ماه بهار قرآن شاهد برپایی چایخانه در معابر بودیم. درخصوص این برنامه که با استقبال روزه‌داران مواجه شد، توضیح می‌دهید؟
امسال علاوه بر سفره‌های افطاری، 22چایخانه با نام «محبان رضا» در مناطق 22گانه با هدف پذیرایی از روزه‌داران راه‌اندازی شد. به هر حال چون پیش‌بینی کردیم  تعدادی از افراد در زمان افطار ممکن است به منزل نرسند، می‌توانستند با یک خرما و چای افطار کنند.

جشن فطر در 5 بوستان
به مناسبت عید بزرگ فطر 5بوستان برای برپایی جشن فطر هدفگذاری شده‌اند که از 3 تا 5شب در این بوستان‌ها جشن خواهیم داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید