• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 25 فروردین 1403
کد مطلب : 222231
+
-

میزبان روزه‌داران در بهار قرآن

به همت شهرداری تهران مراسم افطاری در پایتخت برگزار شد

میزبان روزه‌داران در بهار قرآن

امسال تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت سبب شد مدیریت شهری برنامه‌ریزی متفاوتی در نوروز و‌ ماه مبارک رمضان داشته باشد. علاوه بر برنامه‌های فرهنگی، ورزشی، هنری، گردشگری و... برپایی سفره افطاری برای میزبانی از روزه‌داران جذاب‌ترین اقدام بود که با استقبال حداکثری مردم مواجه شد. ماه رمضان امسال تهران به یک خانه بزرگ تبدیل شد که همزمان با اذان مغرب سفره افطاری گسترده می‌شود و همه مردم چون اعضای یک خانواده از برکات این سفره و ایام بهره‌مند می‌شوند. پذیرایی ساده از روزه‌داران در شهر تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

افطاری میلیونی
برپایی سفره‌های افطاری ساده در شهر با هدف ایجاد همدلی، مودت و محبت و مشارکت میان مردم رویکرد شهرداری تهران در دوره ششم است. احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، با بیان این مطلب گفت: «این سفره‌های ساده و بی‌تکلف با مشارکت خود مردم و محله‌ها و نیز در بخشی با کمک‌های نقدی و کالایی شهرداری تا پایان ماه رمضان پهن می‌شوند. در این سفره‌ها با نان و پنیر، خرما، سبزی و چای از روزه‌داران پذیرایی می‌شود.» به‌گفته او پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه قرآن 5میلیون افطاری در شهر توزیع شود. آنطور که احمدی‌صدر عنوان می‌کند، «پارسال 3میلیون افطاری در مساجد و محله‌ها توزیع شد؛ اما امسال با توجه به اینکه بوستان‌ها، ایستگاه‌های مترو و معابر پرتردد، مبادی ورودی شهر، مددسراها و یاورشهرها و... هم برای میزبانی از روزه‌داران هدفگذاری شده است، این عدد به 5میلیون افطاری خواهد رسید.»

سفره افطاری بیش از یک کیلومتری
امسال یک برنامه خاص با عنوان «افطارخونه» پیش‌بینی شد که متولی آن سازمان زیباسازی شهر تهران بود. بزرگ‌ترین سفره افطاری پایتخت به طول 1200متر در بلوار کشاورز (حدفاصل میدان ولیعصر تا ابتدای بوستان لاله) از اول تا دهم مهر گسترده شد. همچنین در این محور 60 ایستگاه پذیرایی دایر شد و 2 چایخانه امام رضا(ع) هم برپا شده بود که از روزه‌داران پذیرایی می‌کردند. در افطارخونه به مناسبت میلاد امام حسن(ع) هم جشن باشکوهی برگزار شد و شهروندان شاهد بریدن کیک تولد 200متری بودند.

افطاری روی پل طبیعت
پایتخت‌نشینان روی پل طبیعت هم شاهد گسترده‌شدن سفره افطاری بودند؛ سفره‌ای به طول 270متر که 2500روزه‌دار در آن شرکت کردند. این سفره به همت مجموعه فرهنگی‌تفریحی اراضی عباس‌آباد برپا شد. البته تا پایان ماه رمضان پذیرایی با افطاری ساده در این محدوده ادامه دارد و روزانه 2هزار روزه‌دار از این افطاری بهره‌مند می‌شوند.

افطاری در لاله
مراسم پذیرایی از روزه‌داران با افطاری ساده هر روز در بوستان لاله برگزار می‌شود. لقمه‌های نان و پنیر و چای و خرما به‌عنوان افطاری پیش‌بینی شده است و روزه‌داران کنار هم می‌نشینند و از لحظات معنوی افطار بهره‌مند می‌شوند. روز بیست‌ویکم ماه رمضان هم ۱۱هزار پرس قیمه نجفی در میان روزه‌داران و عزاداران شهادت امیرالمومنین حضرت علی(ع) در بوستان لاله توزیع شد.

افطاری در بهشت زهرا(س)
در ایام ماه رمضان گلزار شهدا میزبان روزه‌داران است. 10 ایستگاه مردمی صلواتی ثابت در این آرامستان دایر است که پنجشنبه و جمعه ماه رمضان هزار افطاری توزیع می‌کنند و تا‌کنون 80هزار بسته افطاری توزیع شده است. علاوه بر آن 5هزار ایستگاه موقت مردمی هم دایر است که شب‌های قدر 105هزار وعده غذای گرم سحری توسط ایستگاه‌های صلواتی توزیع کرده‌اند.

افطاری در مساجد
بنا به گفته علیرضا شیرنژاد، رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، بیش از 14هزار سفره کریمانه در مساجد برپا می‌شود و در بیش از 500 مسجد منتخب تهران بسته‌های افطاری ساده توزیع شده است. البته این اقدامات تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

افطاری در قبله تهران
افطار ۲هزار نفری زائران و عزاداران شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با مشارکت شهرداری منطقه ۲٠ و خیرین گروه‌های جهادی شهرستان ری برگزار شد. در این مراسم ۴ سفره در پیاده‌راه ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) گسترده شد.

افطاری در بلندترین برج کشور
از ابتدای ماه رمضان تا 13 فروردین برج میلاد میزبان روزه‌داران بود. به‌گفته عباس حیدری، مدیرعامل برج میلاد، به مناسبت‌ ماه رمضان برای پذیرایی از روزه‌داران در برج میلاد چایخانه دایر شده بود که در آن با افطاری ساده از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌شد. براساس آخرین آمار روزانه 3هزار روزه‌دار در بلندترین برج کشور پذیرایی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید