• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 فروردین 1403
کد مطلب : 222081
+
-

دلار کوتاه می‌آید؟

با مخابره سیگنال‌های مثبت سیاسی، دیروز قیمت ارز عقب‌نشینی کرد و احتمال نزول بیشتر قیمت دلار تقویت شد

قیمت دلار دیروز عقب‌نشینی کرد و آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد، نسبت به ابتدای هفته تا 2هزارو500تومان کاهش یافته است. در چنین شرایطی مخابره سیگنال‌های مثبت سیاسی احتمال نزول بیشتر قیمت دلار را تقویت می‌کند.
به‌گزارش همشهری، قیمت دلار که از دی‌ماه پارسال شیب صعودی به‌خود گرفته است، از 13فروردین و بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، با شتاب بیشتری افزایش یافته و آن‌طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد، در طول چند روز نزدیک به 5هزار تومان افزایش یافت و در مبادلات روز شنبه حتی به 65هزارو600تومان هم رسید. از یکشنبه شب اما شیب قیمت دلار و به‌دنبال آن قیمت طلا و سکه نزولی شد و قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 62هزار تومان عقب‌نشینی کرد. این نشان می‌دهد که قیمت هر دلار آمریکا نسبت به شنبه شب 3.5درصد و معادل 2500تومان کاهش یافته است.
قیمت هر سکه بهار آزادی هم که به 45هزارو500تومان رسیده بود، دیروز به مرز 41میلیون تومان رسید. قیمت ربع سکه و نیم‌‌سکه هم به‌ترتیب به محدوده 24.8 و 14.8میلیون تومان بازگشت‌.
این نزول درپی آن اتفاق افتاد که برخی سیگنال‌های سیاسی از کاهش سطح تنش‌ها در منطقه خبر می‌دهد؛ موضوعی که به زعم تحلیلگران درصورت وقوع می‌تواند منجر به تخلیه حباب طلا و ارز شود.

تحلیل تکنیکی قیمت دلار
از نظر تکنیکی، قیمت هر دلار آمریکا هم‌اکنون در حدی قرار گرفته که می‌تواند تا 62هزارو500تومان عقب‌نشینی کند. اما نکته مهم‌تر نزول بیشتر قیمت دلار از این حد است. چنانچه قیمت دلار بتواند به زیر مرز 62هزارو500تومان نفوذ کند، احتمال عقب‌نشینی قیمت دلار از محدوده 59هزارو500تومان بیشتر می‌شود و می‌تواند حتی با نزول‌های بیشتری مواجه شود. با وجود این، بخش زیادی از سناریوهای موجود برای نزول بیشتر قیمت دلار به اخبار بنیادی و تحولات سیاسی مربوط می‌شود. هر نوع کاهش
 تب و تاب اخبار سیاسی می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت دلار و عقب‌نشینی قیمت طلا و سکه شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟
تحلیلگران بر این باورند که با فروکش کردن تنش‌های منطقه‌ای قیمت دلار می‌تواند ظرف روز‌های آینده حتی با نزول بیشتری مواجه شود.
ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران، در این ‌باره گفت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق و نوسان بازار ارز یک شوک سیاسی است و اثر آن بر بازار ارز ناپایدار و کوتاه‌مدت خواهد بود.
به‌گفته او، در سال گذشته نیز تنش‌های سیاسی زیادی رخ داد که حتی بعضی از آنها از شوک فعلی شدیدتر بود. با وجود این، بانک مرکزی توانست با اقداماتی اثر این شوک‌ها را کاهش دهد.
مرتضی عزتی، تحلیلگر اقتصادی گفت: گرانی ارز که تحت‌تأثیر عوامل سیاسی و نظامی رخ داده، اثری کوتاه‌مدت دارد و احتمالا نرخ دلار و سکه بعد از یکی دو هفته پایین خواهد آمد. به همین دلیل باید گفت شوک سیاسی روی دلار کوتاه‌مدت است.
رامین پولادرگ، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در واکنش به نوسانات ارزی اخیر، با توجه به درگیری‌ها و اتفاقات منطقه‌ای گفت: تنها دلیل افزایش قیمت دلار اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای است که مطمئنا قابل کنترل و فروکش کردن خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید