• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 21 فروردین 1403
کد مطلب : 222024
+
-

پناه دل‌های شکسته

پناه دل‌های شکسته

   موضوع: امامزاده‌های محله
   ویژگی:گوشه‌ای دنج برای عبادت، زیارت و سیاحت


 یکی از جاذبه‌های محله تاریخی کن وجود آستان مقدس امامزادگان است.

امامزاده شعیب(ع)
یکی از امامزاده‌های پرزائر محله سرآسیاب کن امامزاده شعیب(ع) است. امامزاده شعیب یکی از یاران باوفای امام هفتم، امام موسی کاظم(ع) بود. بنای 25متری این بقعه متبرکه به دوره صفویان می‌رسد.
ضریح قدیمی این بقعه هم قدیمی و چوبی بود، اما سال 1382ضریح جدیدی توسط استادکاران یزدی ساخته و به جای ضریح قبلی نصب شد.

امامزاده سیدمحمدرضا (ع)
بنای کوچک اما زیبا و دلنواز بقعه امامزاده سیدمحمدرضا در قبرستان عمومی محله میانده قرار دارد. امامزاده سیدمحمدرضا از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است.
فضای داخلی حرم با سنگ قبر مرمرین سفید و دیوارها با نقاشی‌ها و تزئینات زیبا مزین شده است.

امامزاده علی بن جعفر (ع)
امامزاده علی بن جعفر از اولاد امام موسی کاظم(ع) است. گنبد شلجمی‌شکل آن را باید نگین ارزشمند و زیبای معماری تلقی کرد که توجه هررهگذری را به‌خود جلب می‌کند. حرم دارای کاشی‌کاری خشتی به نام چهارده‌معصوم(ع)، آینه‌کاری و ضریح مشبک فولادی نفیس است که از زیبایی‌های معماری این امامزاده هم محسوب می‌شود.

امامزادگان حسن و حسین(ع)
آستان مقدس امامزادگان حسن و حسین(ع) در محله دارقاضی یکی از بقعه‌های متبرکه شهر تهران است که معماری آن برگرفته از معماری معاصر تهران است. این آستان به روایت کتاب بحرالانساب، احتمالاً متعلق به امامزاده حسین باشد.

امامزاده محمد(ع)
امامزاده محمد(ع) در میان اهالی به امامزاده محمود معروف است. این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است. مساحت بنای بقعه 50مترمربع، قدیمی و از خشت و گل و چوب ساخته شده و فاقد گنبد و گلدسته است. این امامزاده به سبب دور بودن از مرکز تجمع و زندگی، اغلب خلوت و ناشناخته است. حتی به روایت اهالی قدیمی، سال‌ها پیش بر اثر سیل از بین رفته و احتمالاً مرقد شریف آن امامزاده یکی دو متر زیر خاک رفته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید