• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 فروردین 1403
کد مطلب : 222023
+
-

مفاخر کن؛ از علمای بزرگ تا دانشمند هسته‌ای

مفاخر کن؛ از علمای بزرگ تا دانشمند هسته‌ای

  موضوع: نامداران یک محله
  ویژگی: متولد کن


محله کن از روزگار قدیم محل زیست علما و برخی دانشمندان برجسته بوده که نام آنها در تاریخ پایتخت جاودانه شده است. به همین دلیل پشتوانه تاریخی این محله با نام برخی علمای نواندیش و تأثیرگذار تهران گره خورده و خیلی‌ها کن را با نام این افراد می‌شناسند.
حاج ملاعلی کنی که سال 1184شمسی در کن متولد شد، یکی از فقهای بزرگ و مجتهد با نفوذ دوره قاجار بود. او به‌رغم مخالفت والدینش به‌طور مخفی مقدمات علوم عربی را فراگرفت و پس از 20سال با رضایت پدر و مادرش راهی حوزه علمیه تهران و اصفهان شد تا از محضر علمای آن روزگار بهره ببرد. او علاوه بر تولیت مدرسه مروی رهبری مبارزه علیه امتیاز رویترز را به‌عهده گرفت و افکار عمومی را برای لغو امتیاز هدایت کرد.
حاج ملاباقر کنی یکی دیگر از روحانیون مورد وثوق مردم و همدوره حاج ملاعلی کنی بود.
او سال 1221شمسی در کن به دنیا آمد و از نظر فقهی به جایگاهی رسید که توسط حاج ملاعلی کنی برای تدریس فقه و اصول در مدرسه مروی دعوت شد. آیت‌الله مهدوی کنی که سال 1310در روستای کن به دنیا آمد هم یکی از علمای معاصر تهران بود. او در محضر علمایی همچون امام خمینی(ره) دروس عالی فقه، اصول فقه، تفسیر، حکمت، کلام و دروس خارج فقه را آموخت و در مبارزات امام خمینی(ره) با حکومت طاغوت همراه ایشان بود.
 آیت‌الله ‌باقری کنی، روحانی شیعه و عضو مجلس خبرگان رهبری هم سال 1305در کن متولد شد. او از شاگردان سیدحسین بروجردی و امام خمینی(ره) بود. آیت‌الله محمدعلی عمیقی، یکی از مراجع بزرگ شیعه و همدوره آیت‌الله بروجردی هم سال ۱۲۵۹ شمسی در قریه کن متولد شد. آیت‌الله عمیقی تألیفات متعددی داشته که در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود.
 آیت‌الله ‌حاج شیخ علی‌اکبر فائزی‌پورتهرانی هم که در محضر عالمانی همچون آیت‌الله ‌بروجردی، آیت‌الله ‌گلپایگانی و امام خمینی(ره) حضور یافت و به درجه اجتهاد رسید، یکی دیگر از عالمان مشهور کنی بود.
 از چهره‌های علمی محله کن می‌توان به مسعود علی‌‌محمدی، دانشمند هسته‌ای و استاد فیزیک ‌دانشگاه تهران که در محله سرآسیاب کن به دنیا آمده بود و در تهران ترور شد، اشاره کرد.
دکتر مهدی محبعلی، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران که نامش بین یک درصد دانشمندان پراستناد دنیا دیده می‌شود یکی دیگر از مفاخر علمی کن است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید