• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221997
+
-

نحوه عملکرد کمیسیون ماده7 درباره نگه‌داشت درختان

مهدی عباسی*

همکاران و شهروندان عزیز بدانند که اگر مجوزی برای جابه‌جایی درخت در کمیسیون ماده۷ صادر می‌شود، صرفا تا تاریخ ۱۵اسفند‌ماه قابلیت اجرا دارد و پس‌از این تاریخ هر منطقه‌ای در هر پروژه‌ای اقدام به جابه‌جایی درخت کند، تخلف محسوب شده و احتمال آسیب به درختان بسیار زیاد است.
بنده در این مورد بسیار سختگیرانه عمل می‌کنم؛ هنگامی که تقاضایی برای جابه‌جایی درخت دریافت می‌شود، چند بعد درنظر گرفته می‌شود. نخست اینکه آیا می‌توان بدون جابه‌جایی درختان یا با کمترین جابه‌جایی پروژه را اجرا کرد؟ برای این منظور تیمی از کارشناسان مستقر می‌شوند که گزارش‌های آنها ملاک عمل قرار می‌گیرد. در این خصوص به نوع درخت و محیط بن آن و ارزش پروژه نیز توجه ویژه می‌شود که اگر اینها در تضاد با یکدیگر باشند، قطعا مجوز جابه‌جایی صادر نمی‌شود.
 در صدور مجوز جابه‌جایی‌ها ان‌شاءالله کمترین خطا را خواهیم داشت اما از شهرداری درخواست می‌شود یک تیم کارشناسی برای ارزیابی و بررسی این موارد تشکیل دهد. نوع نگرش ما، رفتار ما را تعیین می‌کند. اگر درخت را یک سرمایه و میراث طبیعی بدانیم که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده است یا نگهداشت آن را یک تکلیف قانونی و الزام شرعی بدانیم و نگاه ولایتمدارانه داشته باشیم و این مهم را از دغدغه‌های اصلی رهبر انقلاب بدانیم، یا به‌عبارت بهتر اگر آن را جزو سیره نبوی بدانیم، دیگر حفاظت از تک تک درختان در تهران یک تکلیف فردی و عمومی به‌حساب می‌آید؛ بنابراین اگر شاهد رفتار غلطی در این‌باره بودیم به رفتار توجه نکنیم بلکه نگرش را اصلاح کنیم. فرد خاطی محتاج کمک است و باید از نظر ذهنی ارتقا یابد مانند فرد بی‌سوادی که نیاز به آموزش دارد. این باید وظیفه تک‌تک ما باشد تا از آن چیزی که در اختیار داریم در حد توان حفاظت کنیم.

*رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر

این خبر را به اشتراک بگذارید