قراردادهایی که امید حمل و نقل عمومی تهران را زنده نگه داشت
سیدمناف هاشمی- معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران
سالانه نزدیک به 2هزار دستگاه تاکسی نوسازی میشود. این درحالی است که در شهر تهران ۴۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده از 80هزار تاکسی موجود نیاز به نوسازی دارد. از طریق قانون بودجه کشور، قراردادی بهمنظور نوسازی ۱۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران منعقد شده است. اگر علاوه بر این ۱۰هزارتا، ۱۰هزار دستگاه تاکسی دیگر از طریق منابع داخلی شهرداری در سال۱۴۰۰ نوسازی شود، اتفاق بزرگی رخ خواهد داد.
۴۱۳میلیارد تومان مبلغ تفاهمنامه اورهالکردن ۳۱رام قطار است که سهم سازمان برنامه و بودجه، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید در قالب تبصره۱۸ لحاظ شده است. از سوی دیگر، قرارداد ساخت و خرید ۱۰۵دستگاه واگن مترو میان شرکت واگنسازی تهران و مجموعه مترو منعقد شد. مبلغ این قرارداد حدود ۳هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری تهران است. همچنین از تبصره۱۹ برای خرید ۵۰دستگاه اتوبوس برقی نیز استفاده میشود. عمده تلاشها برای خرید اتوبوس، واگن و افتتاح ایستگاهها از طریق اوراق مشارکت اتفاق میافتد اما اوراق مشارکت سال۱۳۹۹ دچار مشکل شده است و مدیریت شهری تنها 6-5 روز تا پایان سال فرصت دارد که موافقت بانک مرکزی را بگیرد. پس از آن تا 31تیر1400 برای پیداکردن بانک عامل وقت هست. مدیریت شهری در ۱۳ماه گذشته، ۱۳ایستگاه مترو به بهرهبرداری رسانده است که در تاریخ شهرداری تهران بیسابقه بهشمار میرود.