• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221954
+
-

بهترین زمان برای سفرنامه‌نویسی

4 تجربه‌ای که در سفرنامه‌نویسی به شما کمک می‌کند

نوشتن خاطرات سفر همواره جذاب است، همانطور که مطالعه تجربه دیگران از حضور در دیگر سرزمین‌ها و گشت‌و‌گذار آنها می‌تواند همیشه مورد توجه باشد. سفرنامه از دیرباز یک گونه پرطرفدار در نثر فارسی بوده است.
در نیمه دوم فروردین که معمولا به‌خاطر فاصله گرفتن از سبک زندگی ایام تعطیلات، انگار کش‌دار می‌شود، نوشتن خاطرات سفرهای نوروزی یکی از راه‌های سرگرم‌شدن است. در این راه خواندن تجربیات دیگران در سفرنامه‌نویسی قطعا می‌تواند راهگشا باشد.

نیم دانگ پیونگ یانگ

کتاب سفرنامه‌ای «نیم دانگ پیونگ یانگ» نوشته رضا امیرخانی، داستان‌نویس معاصر، حاصل سفر او به کشور کره‌شمالی است که در ادبیات سیاسی جهان از این کشور به‌عنوان مرموزترین کشور جهان یاد می‌شود. امیرخانی در سفر به کره‌شمالی تلاش دارد بدون پیش‌داوری این سرزمین را توصیف کند. کتاب فوق پر از جزئیات خواندنی است و وضعیت کره‌شمالی را نشان می‌دهد. نویسنده، پیونگ‌ یانگ را شهری خاکستری می‌بیند که خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد و به سیاهی توصیف رسانه‌های غربی نیست، اما دنیایی مرموز و اعجاب‌آور است.

هفت سفرنامه شمال

کتاب «هفت سفرنامه شمال» با پژوهش و گردآوری سیدمهدی سیدقطبی از سوی انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است. در این کتاب برای نخستین‌بار یادداشت‌های سفر به خطه شمال 4تن از روزنامه‌نگاران برجسته دوره پهلوی اول؛ احمد ملکی مدیر روزنامه ستاره، سیدحسین فاطمی سردبیر روزنامه باختر، ابوالحسن عمیدی نوری مدیر روزنامه داد و محسن شاملو سردبیر روزنامه ستاره گردآروی و تصحیح شده است.

ابن بطوطه

کتاب «ابن بطوطه» اثری به قلم محمدعلی موحد است که در آن اقدام به بازسازی و برجسته‌سازی‌ جذاب‌ترین و خواندنی‌ترین قسمت‌های سفرنامه «ابن‌بطوطه» کرده است. ابن‌بطوطه که یکی از مشهورترین جهانگردان تاریخ و سیاحی مراکشی بود، در سفرنامه خود شرح گویا و زنده‌ای از تاریخ و فرهنگ جهان اسلام را ارائه کرده و این سند، یکی از معتبرترین مکتوباتی است که از قرن هشتم هجری قمری در دست ماست. او در سفرنامه خود زیر و بم جوامع اسلامی را در دوران خود بازگو می‌کند.

سفرنامه حاج‌سیاح

کتاب «سفرنامه حاج‌سیاح» اثری است که به اهتمام علی دهباشی گردآوری و تدوین شده و یکی از بهترین نمونه‌های سفرنامه از جهت نگارش و محتوا در 200سال اخیر به‌حساب می‌آید. نویسنده این سفرنامه که محمدعلی سیاح نام دارد، 2دهه از زندگی خود را در خارج از ایران سپری کرد. او در طول سفر به نقاط گوناگونی سر می‌زد و سفرنامه حاج سیاح، شرح سفرهای او به شهرهای مختلف بلغارستان، ترکیه، مجارستان، اتریش، فرانسه، انگلیس، یونان، سوئیس، روسیه و چندین کشور دیگر را در بردارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید