• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 19 فروردین 1403
کد مطلب : 221785
+
-

سیستم‌عامل ایرانی در مسیر توسعه

سیستم‌عامل ایرانی در مسیر توسعه

اندروید ایرانی یا اندروید بومی، یک سیستم‌عامل موبایل است که براساس اندروید گوگل ساخته شده است. این سیستم‌عامل توسط شرکت‌های ایرانی طراحی شده و توسعه یافته است و از زبان فارسی و سایر زبان‌های ایرانی پشتیبانی می‌کند.
این سیستم‌عامل موبایل دارای ویژگی‌های مناسبی است که می‌تواند برای افرادی که به‌دنبال سیستم‌عاملی با پشتیبانی از زبان فارسی و سایر زبان‌های ایرانی هستند، گزینه مناسبی محسوب شود. ایده ساخت اندروید ایرانی در سال۱۳۹۷ مطرح شد. این ایده در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کاهش وابستگی به محصولات خارجی بود. یک سال بعد، شرکت‌های ایرانی شروع به توسعه دادن اندروید ایرانی کردند. این شرکت‌ها از کدهای منبع اندروید گوگل استفاده و ویژگی‌های مورد نیاز خود را به آن اضافه کردند. در سال۱۳۹۹، نخستین نسخه از اندروید ایرانی منتشر شد. این نسخه روی 2نسخه از یک برند گوشی هوشمند ایرانی نصب شد. در سال۱۴۰۰، نسخه‌های جدیدتری از این سیستم‌عامل ایرانی راهی بازار شد. این نسخه‌ها از ویژگی‌های بیشتری پشتیبانی می‌کردند. در سال ۱۴۰۱، اندروید ایرانی در فروشگاه گوگل‌پلی قرار گرفت. این امر باعث شد که کاربران بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند. از ویژگی‌های اندروید ایرانی می‌توان به پشتیبانی از زبان فارسی و سایر زبان‌ها یا گویش‌های ایرانی، قابلیت نصب اپلیکیشن‌های اندروید گوگل، قابلیت دسترسی به فروشگاه گوگل‌پلی و قابلیت استفاده از سرویس‌های گوگل مانند جی‌میل، گوگل‌مپ و گوگل‌پلی اشاره کرد. همچنین در سیستم‌عامل اندروید ایرانی می‌توان تمام اپلیکیشن‌های بین‌المللی و اصلی اندروید و اپلیکیشن‌های ایرانی که در فروشگاه رسمی گوگل ممنوع هستند را نصب کرد. یک نکته بسیار مهم نیز که نباید درباره این سیستم‌ عامل ایرانی آن را از قلم انداخت، موضوع امنیت است. کارشناسان تأیید کرده‌اند که اندروید ایرانی در هر آزمایشگاه سایبری در دنیا می‌تواند موفق عمل کند و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت. البته در اینجا باید گفت که موضوع به‌روزرسانی و توسعه این سیستم‌عامل نیز درخصوص مقابله با موارد امنیتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
البته همانند بسیاری از سیستم‌عامل‌های گوشی‌های هوشمند، اندروید ایرانی هم خالی از اشکال نیست. به‌عنوان نمونه می‌توان به این 3نکته مهم اشاره کرد؛ اول اینکه، برخی از ویژگی‌های اندروید گوگل در اندروید ایرانی وجود ندارد. دوم، پشتیبانی نرم‌افزاری اندروید ایرانی هنوز درحال توسعه است و سوم اینکه وابستگی بسیار زیادی به گوگل دارد و هرگونه خلل در ارائه خدمات گوگل می‌تواند سیســتم‌عامل اندروید ایرانی را نیز دچار مشکل کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید