• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 18 فروردین 1403
کد مطلب : 221774
+
-

تمساح خونی خون به پا می‌کند

نخستین ساخته سینمایی جواد عزتی حسابی در گیشه موفق بوده

تمساح خونی خون به پا می‌کند

پروانه سپهری

جواد عزتی دیگر فقط بازیگری محبوب نیست که چه در نقش‌های کمدی و چه در نقش‌های جدی دل تماشاگران را می‌برد و حضورش در هر اثری امتیازی محسوب می‌شود؛ عزتی حالا با نخستین ساخته سینمایی‌اش یعنی «تمساح خونی» در زمره کمدی‌‎سازانی است که مخاطبان فراوانی را به سینما می‌کشانند و رکوردها را می‌شکنند و مدیران و مسئولان سینما به فروش فیلم‌شان می‌بالند و تهیه‌کنندگان سینما برای کار کردن با آنها لحظه‌شماری می‌کنند. تعداد این کارگردانان در سینمای ایران به تعداد کمدی‌های گیشه‌پسند است و حالا عزتی توانسته به این جمع کوچک راه یابد.

«تمساح خونی» از همان 15اسفند 1402که به‌عنوان یکی از فیلم‌های سال نو روی پرده رفت، چند رکورد مهم را شکست. در نخستین روز نمایشش، بیش از ۱۸هزار تماشاگر به تماشای «تمساح خونی» نشستند و فیلم در گیشه به فروش یک‌میلیارد و ۳۰ میلیون تومانی رسید که پرفروش‌ترین رقم روز نخست اکران یک فیلم در سینمای ایران است. پیش از این، رکورد فروش روز نخست اکران در اختیار فیلم «هاوایی» با رقم فروش ۵۳۰میلیون تومان بود. رکورد دیگری که «تمساح خونی» شکست، رکورد فروش 3روز نخست اکران بود که این کمدی اکشن با جذب بیش از ١١٠هزار تماشاگر در3روز اول اکرانش فروشی برابر با ٧میلیارد و ۴۵٢ میلیون تومان ثبت کرد. پیش‌تر، رکورد فروش 3روز نخست اکران یک فیلم را «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری با رقم ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در اختیار داشت. رکورد سومی که عزتی با «تمساح خونی» شکست، فروش هفته اول اکران بود که با 11میلیارد و 500میلیون تومان پرفروش‌ترین هفته اول اکران فیلمی در سینما را به نام خود سند زد. «تمساح خونی» داستان 2رفیق به نام‌های هومن (جواد عزتی) و پیمان (عباس جمشیدی‌فر) است که اصلا اوضاع مالی خوبی ندارند، اما به لطف مهارت هومن در قمار، پول گنده‌ای به جیب می‌زنند. فقط مشکل این است که آنها این پول را از رئیس‌شان، فرید (بهزاد خلج) برده‌اند که می‌خواهد به هر ترتیبی که شده پول را از آنها پس بگیرد. تمام فیلم داستان فرار هومن و پیمان و تعقیب‌شان به‌دست آدم‌های فرید است. «تمساح خونی» فیلمنامه چفت‌وبست‌داری ندارد، اما سعی شده در اجرا این ضعف با ریتم تندی که فیلم دارد، جبران شود؛ بده‌بستان عزتی و جمشیدی‌فر که دوست و همکار قدیمی هستند و شیمی رابطه‌شان برای مخاطب عام دلنشین و بامزه از آب درآمده و اجازه نمی‌دهد ضعف‌های اساسی فیلم به چشم تماشاگر عادی بیاید و باعث خستگی‌اش شود. می‌شود به خط داستانی فیلم که منطق درست و درمانی ندارد خرده گرفت یا چند شخصیت را از فیلم حذف کرد و اتفاقی نیفتد یا صحنه‌های اکشن فیلم را با نمونه‌های خارجی مقایسه کرد و رأی به کیفیت پایین‌شان داد، اما حالا که فیلم گیشه موفقی داشته کسی دوست ندارد به این انتقادها گوش دهد. مثل همیشه که روال این صفحه است، نظرات سینماروهایی را که به تماشای «تمساح خونی» نشسته‌اند از وب‌سایت «سینماتیکت» پس از اصلاح علائم نگارشی و اغلاط املایی در اینجا آورده‌ایم تا ببینیم چه چیزی از فیلم در نظرشان جالب آمده است. این 3 نتیجه را می‌شود از نظراتی که در صفحه بعد آمده گرفت.

در هوای «هتل» و «فسیل»
1 «هتل» و «فسیل» معیاری شده‌اند برای سنجش همه کمدی‌های روی پرده و در نوبت اکران و راهنما و الگوی کمدی‌های در حال ساخت و فیلمنامه‌های در حال نگارش. سینماروها بدی و خوبی هر فیلمی را با این دو فیلم یا دیگر کمدی‌های پرفروش سال قبل مثل «هاوایی» و «ویلای ساحلی» می‌سنجند. سینمای کمدی ایران برای چندسالی پشت  «فسیل» و «هتل» بازی خواهد کرد و خاطره این دو فیلم که تقریبا 14میلیون تماشاگر داشته‌اند، خاطره‌ای جمعی شده که البته بعید است زیاد بپاید و در میان کمدی‌های ماندگار سینمایی جایی پیدا کند.

2 ترکیب ژانر کمدی و اکشن که البته از عناصر ژانر اکشن فقط تعقیب و گریز و سرعت را خیلی حداقلی به‌کار گرفته، برای تماشاگران جذاب بوده و احساس کرده‌اند که فیلم خواسته کار متفاوتی بکند؛ هرچند همه نظرشان بر این نیست که این ترکیب، موفقیت‌آمیز از آب درآمده است.

3 تماشاگران همچنان خنده بی‌توقف و سکانس‌های مشحون از بامزگی و خط و ربط ساده‌تری برای خندیدن می‌خواهند. از طرف دیگر، مطول بودن فیلم و فیلمنامه تق و لقش از دید بعضی سینماروها پنهان نمانده است. برخی دیگر هم غلظت کم‌خنده‌دار بودن فیلم را به برتری آن نسبت به کمدی‌های دیگر تعبیر کرده‌اند.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید