• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221639
+
-

طبیعت‌گردی آیین‌نامه‌دار شد

آیین‌نامه طبیعت‌گردی سرانجام در دولت به تصویب رسید تا از این پس گردشگران و طبیعت‌گردها بدانند در رفتار با طبیعت چگونه باید عمل کنند.
 عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ظهر دیروز و در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: طبیعت‌گردی یکی از مهم‌ترین بخش‌های گردشگری است که اگر سیاستگذاری هماهنگ و درستی در کشور برای آن انجام بگیرد و سرمایه‌گذاران این حوزه نیز به‌درستی هدایت شوند، حتما شاخه طبیعت‌گردی بخش مهمی از گردشگری ایران را تشکیل خواهد داد.
او اعلام کرد: با ویژگی‌های موجود در آیین نامه ‌تصویب شده در دولت، طبیعت‌گردی می‌تواند از رونق بیشتری برخوردار شود.
وی در ادامه با اعلام اینکه آخرین آمار در مورد بازدید از محوطه‌های تاریخی و ابنیه میراث فرهنگی تا پایان ۱۳ فروردین ۶میلیون نفر بود، گفت: در برخی از مراکز جمعیت به قدری زیاد بود که درها را باز کردیم و بلیت نفروختیم و جمعیت را هدایت کردیم؛ ازجمله حضور 10هزار نفر در زمان تحویل سال در تخت‌جمشید که به‌علت تراکم زیاد با سیاستی که خود من ابلاغ کرده بودم بنا شد مردم در صف‌های طولانی نایستند و این 10هزار نفر بدون بلیت بازدید کردند.
ضرغامی خاطرنشان کرد: امسال به‌دلیل تقارن نوروز با‌ ماه مبارک رمضان در شروع تعطیلات، کاهش سفر داشتیم که به‌نظر می‌رسد جبران این موضوع بعد از‌ماه رمضان خواهد بود. مردم سفرهایشان را مدیریت می‌کنند و وقتی می‌بینند زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای نیست که در چند روز سفر فشرده بتوانند از امکانات گردشگری استفاده کنند، ترجیح می‌دهند سفر خود را کمی به تأخیر بیندازند که در راهبندان جاده‌ها گیر نکنند.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان استان نمونه گردشگری بود که تردد در این استان ۱۴درصد و اقامت ۱۲۸درصد رشد داشت و این جواب کسانی است که می‌خواهند این استان را ناامن جلوه دهند. این استان امنیت و مردم مهمان‌نوازی دارد و خیانت است که عده‌ای می‌خواهند این استان را ناامن جلوه دهند.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین درباره پوشش برخی گردشگران در مسجد وکیل و نصیرالملک گفت: مسجد وکیل و نصیرالملک زیرنظر اداره اوقاف است؛ راهبرد وزارت گردشگری آن است که محیط‌های مذهبی مانند مساجد پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌های خاص خودشان را دارند؛ کما اینکه بسیاری از تصویرها منتشر می‌شود که حتی گردشگران خارجی با چادر هستند، عکس جمعی می‌گیرند و این نشان‌دهنده جاذبه گردشگری است. البته اگر هیأت امنای مسجد با توجه به حساسیت‌ها نتوانند به‌درستی موضوع را مدیریت کنند لازم است ورود کرده و تغییراتی را انجام دهند و کاری کنند که ضوابط شرعی در این اماکن بیشتر رعایت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید