• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221528
+
-

نهایی شدن لایحه بهره‌برداری از حیات وحش در دولت

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از نهایی‌ شدن لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش (قانون شکار و صید) در کمیسیون فرعی و اصلی دولت خبر داد.
به گزارش ایسنا، غلامرضا ابدالی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه قانون شکار و صید مربوط به حدود ۵۰سال پیش بود و دیگر مناسب با نیازهای کشور نبود، این لایحه در معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی تهیه شد.
او در خصوص اقدامات شاخص این دفتر طی یک سال گذشته اظهار کرد: با توجه به اینکه استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای حفظ محیط‌زیست همواره یکی از شعارهای اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت سیزدهم بوده است، موضوع تقویت و توسعه اقدامات حفاظتی با بهره‌گیری از ظرفیت بخش‌های غیردولتی در حفاظت از حیات‌ وحش از جمله قرق اختصاصی، طرح‌های تکثیر و پرورش و... در دستور کار ما بود که در همین راستا، انعقاد تفاهمنامه با شرکت آهوان طلایی دشت سنگسر به‌منظور احیای جمعیت طعمه‌های یوز، انعقاد تفاهمنامه با شرکت فجر صفا به‌منظور تکثیر و پرورش و احیای گونه در معرض خطر انقراض گوزن زرد، انعقاد تفاهمنامه با شرکت بازرگانی پژوهشی کتیبه فردا برای تکثیر و پرورش و احیای جمعیت جبیر، ایجاد مرکز ملی تکثیر و پرورش و باز وحشی کردن گونه‌های شاخص جانوری با همکاری شرکت گل‌گهر سیرجان، تفاهمنامه‌های پرورش گوزن زرد ایرانی با شرکت کشت و صنعت کارون خوزستان و پرورش آهو و پرورش قرقاول با شرکت گلوک پاییز کرمان امضا شد.
ابدالی با تأکید بر لزوم تأسیس مراکز تخصصی بازپروری حیات وحش گفت: ساماندهی وضعیت مرکز قرنطینه و کلینیک حیات‌ وحش پردیسان و تأمین تجهیزات آن شامل افتتاح همزمان بخش رادیولوژی و اتاق عمل در مرکز درمان و بازپروری پردیسان و همچنین تأسیس هشت مرکز درمان، قرنطینه و بازپروری حیات وحش در هشت استان کشور طی یک سال گذشته انجام شد. پایش و نظارت بر مراکز تکثیر و پرورش، باغ‌های وحش و باغ پرندگان دیگر اقدامی بود که در راستای دغدغه دوستداران حیات وحش انجام شد و باغ وحش‌های کشور دارای یک نظام ارزیابی قانونمند شدند.
مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام مهم دیگر را مربوط به اجرای برنامه تکثیر گوزن زرد و گورخر در اسارت دانست و توضیح داد: افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی از ۲۸۸رأس به ۳۴۴رأس ظرف سال گذشته در نتیجه این اقدام اتفاق افتاد. شناسایی زیستگاه‌های جایگزین برای احیای جمعیت گور آسیایی در استان‌های یزد، کرمان و فارس جهت انتقال گورهای مازاد بر جمعیت در منطقه بهرام گور به مناطق مستعد در استان‌های ذکرشده نیز در دستور کار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید