• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221493
+
-

افزایش ۳۵ درصدی بهای خدمات دفاتر الکترونیک شهر

بررسی اصلاح مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی قابل ارائه توسط مؤسسه فناوران شهر (دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران) در دویست‌و‌بیست‌و‌چهارمین جلسه شورا انجام شد که در نهایت با افزایش 35درصدی به تصویب رسید.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در جریان بررسی این مصوبه گفت که پیشنهاد افزایش 45درصدی به کمیسیون ارائه شد، اما در نهایت به افزایش 39درصدی رسیدیم؛ البته برخی از اعضا نظراتی درخصوص افزایش بها و نحوه خدمات این دفاتر مطرح کردند.
ناصر امانی با بیان اینکه دفاتر خدمات الکترونیک شهر از اهداف خود دور شده و هزینه‌های مردم را افزایش داده است، گفت: «یکی از دلایل نارضایتی مردم از حوزه شهرسازی همین دفاتر خدمات الکترونیک هستند. تا زمانی که مشکلات این دفاتر حل نشود نباید افزایش قیمت داشته باشیم؛ چراکه این دفاتر ایجاد شدند تا به‌صورت هوشمند و الکترونیک خدمات ارائه کنند.»
احمد صادقی هم با بیان اینکه در حال حاضر فرایندهای خدمات شهری و فناوری اطلاعات یا فرایند‌های بیرون از شهرداری فعال است، ولی در دفاتر فقط به حوزه شهرسازی پرداخته می‌شود و خدمات دیگر را انجام نمی‌دهند، عنوان کرد: «در سال 97زمانی که قرار بوده دفاتر کار خود را انجام بدهند، شهرداری ملزم به اصلاح فرایند‌ها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی بوده است. قرار نیست ما هر سال بیاییم و فقط درخصوص افزایش بهای خدمات این دفاتر بحث کنیم، این لایحه فرصت خوبی است که خدمات هوشمند‌سازی‌ و الکترونیکی شدن فرایند‌های شهر را در این دفاتر پیگیری کنیم و تنها به حوزه شهرسازی پرداخته نشود.»
مهدی بابایی هم گفت که عقب‌ماندگی در حوزه هوشمندسازی وجود دارد. نکته بعدی اینکه با توجه به حجم صدور پروانه در ۲سال اخیر، هزینه‌های صدور باید کاهش یابد؛ بنابراین افزایش ۳۹درصدی برای امسال منطقی نیست.
حبیب کاشانی هم عنوان کرد: «این دفاتر با اهداف مشخصی و به درخواست ما توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده که هزینه‌های جاری خود را دارد؛ بنابراین افزایش بهای خدمات منطقی است؛ لذا درخواست می‌شود در این‌باره کمیته‌ای تشکیل و هرچه زودتر این مشکلات حل شود.»
سیدجعفر تشکری‌هاشمی در جریان بررسی این لایحه تأکید کرد: «باید کارهای تصدی‌گری را به دفاتر بدهیم، اما اینکه چرا این کار انجام نشده نیازمند بررسی بیشتر است و باید ساختارهای شهرداری مورد اصلاح قرار گیرد.
برای صدور و شارژ کارت بلیت الکترونیک با مبلغ ۴۰هزار تومان ذکر شده که در جریان بررسی لایحه نرخ کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی مصوب شد تا برای صدور، شارژ و عملیات چاپ کارت بلیت مبلغ ۱۵هزار تومان دریافت شود؛ به همین دلیل باید این مورد از لایحه حذف شود.»
حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی شهرداری تهران هم در دفاع از این لایحه گفت: «این لایحه 7‌ماه است که آماده شده، اما تا زمانی که آیین‌نامه دفاتر اصلاح نشود نمی‌توان کاری کرد. ما در راستای تحقق شعار سال گام برمی‌داریم و تقاضای‌مان این است که با توجه به اینکه این دفاتر فعال هستند لایحه نرخ بهای آنها تصویب شود تا بعد از آن و در هفته‌های آینده تعیین‌تکلیف دفاتر نیز به نتیجه برسد.» پس از اینکه اعضا نظرات خود را دادند در نهایت لایحه با افزایش نرخ ۳۵درصدی نرخ بهای خدمات دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تصویب رسید.

تقویم جلسات شورای شهر در سال جدید
اعضای شورای شهر تهران دوفوریت طرح نحوه تشکیل جلسات صحن شورای شهر در سال جدید را تصویب کردند. مهدی چمران با بیان اینکه یک طرح دوفوریتی با امضای همه حاضران به هیأت‌رئیسه ارجاع داده شده است، گفت: «پیشنهاد شده چون سنوات گذشته جلسات شورا یکشنبه‌ و سه‌شنبه‌ هر هفته در همین ساعات (8:45تا 12) برگزار شود. تعدادی از جلسات شورای شهر فوق‌العاده است، اما همین جلسات فوق‌العاده نیز باید به تصویب اعضای شورا برسد.» در نهایت اعضای شورای شهر تهران کلیات دوفوریت طرح را تصویب کردند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید