• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221489
+
-

دورتا دور تهران زیر زمین

بعد از آغاز ساخت خطوط 10و 8 مترو، خط جدید 9هم در بهار 1403کلنگ‌زنی می‌شود

گزارش
دورتا دور تهران زیر زمین

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

طبق طرح جامع ریلی و اسناد بالادستی، متروی تهران باید تا سال 1420تکمیل شود، اما شهرداری تهران در ششمین دوره از مدیریت شهری پایتخت علاوه بر تکمیل خطوط 7گانه در سال 1403و پیشبرد خطوط توسعه‌ای و انشعابی آنها ازجمله توسعه جنوبی خط 6، برای تکمیل 4 خط جدید متروی تهران تا پایان سال 1410برنامه‌ریزی کرده است. پس از آغاز عملیات حفاری مکانیزه خط 10متروی تهران در شهریور‌ماه سال گذشته در محدوده دریاچه چیتگر و منطقه 22تهران، پنجشنبه هفدهم اسفند 1402شاهد کلنگ‌زنی پروژه خط خط 8متروی تهران در منطقه 15و محله مسعودیه بودیم. از طرفی خبر می‌رسد عملیات اجرایی خط 9در بهار 1403آغاز شده و به این ترتیب و به‌طور قطع در سال جدید شاهد آغاز پروژه احداث خط 9و البته خط 11خواهیم بود.

از جنوب شرقی تا شمال غربی تهران
خط 9متروی تهران به طول تقریبی 49کیلومتر ازجنوب شرق تهران درمحدوده دولت‌آباد درمنطقه 20آغاز شده و با امتداد در مسیر شمالی، غربی و جنوبی در مجاورت ایستگاه متروی چیتگر خاتمه می‌یابد. این خط مانند حلقه‌ای به دور تهران کشیده شده است و محدوده‌ای متراکم از بخش شرقی، غربی و شمالی پایتخت را که فاقد ایستگاه مترو هستند، پوشش می‌دهد. این خط نقش مهمی در یکپارچگی شبکه متروی تهران ایفا می‌کند و با تمام خطوط متروی تهران دارای ایستگاه‌های تقاطعی یا تبادلی است. این خط در طول مسیر خود از محورهای صالحی، خاوران، بسیج، نبرد، آیت، دانشگاه علم و صنعت، بیمارستان الغدیر، پادگان کوهک، خیابان نعیم، زین‌الدین، کتابخانه ملی، حقانی، ونک، ملاصدرا، ایران زمین، بلوار ایوانک، فلاح‌زاده، همت، آزادگان، کوهک و ایستگاه متروی چیتگر عبور می‌کند.

خط 9 آماده کلنگ‌زنی
رهام پروز، مجری خط 9متروی تهران نیز درخصوص این مسیر و ویژگی‌های آن می‌گوید: «خط 9متروی تهران دارای 5قطعه است. شروع عملیات اجرایی این خط از قطعه اول و پنجم خواهد بود. قطعه اول به‌طول 7.5کیلومتر در محدوده مناطق 20و 15شهرداری تهران قرار دارد و از دولت‌آباد آغاز می‌شود و در تقاطع خط 9مترو با خط 7به ایستگاه بسیج می‌رسد. قطعه پنجم به طول 5.5کیلومتر در محدوده منطقه 22واقع شده و از ایستگاه چیتگر در تقاطع با خطوط 11و 5آغاز می‌شود و تا ایستگاه دهکده المپیک در تقاطع با خط 10ادامه دارد. کلنگ‌زنی خط 9از این دو نقطه خواهد بود و مطالعات مربوط به این خط در این دونقطه ازجمله در بحث تجهیزات کارگاهی و املاکی که باید تملک شود و همچنین مسیر و ایستگاه‌ها انجام شده است.»

اولویت بهره‌برداری با قطعات اول و پنجم
مجری خط 9درخصوص بهره‌برداری از این خط هم افزود: «اولویت بهره‌برداری نیز با این 2 قطعه است؛ چرا که مناطق 15و 22به لحاظ مترو و سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر با کمبود روبه‌رو هستند. اولویت اول این است که ایستگاه چیتگر در خط 5را قبل از ایستگاه ارم سبز و صادقیه به شبکه متروی تهران در خط 10متصل کنیم تا از حجم مسافران خط 5در ایستگاه صادقیه و ارم سبز کاسته شود. البته هیچ محدودیتی برای اجرای همزمان و موازی‌کاری در 3قطعه دیگر وجود ندارد و با توجه به توان پیمانکار و البته تامین مالی می‌توانیم همزمان کار را در 5قطعه پیش ببریم.»

36‌ماه زمان برای تکمیل قطعات اول و پنجم
مهندس رهام پروز درخصوص زمان آغاز و اتمام خط 9هم گفت:«برای کلنگ‌زنی در 2 قطعه یک و 5در مناطق 15و 22 آماده هستیم و هر زمان که شرایط برگزاری مراسم مربوطه فراهم شود، آیین آغاز عملیات اجرایی خط 9انجام می‌شود. او در ادامه افزود: «اگر همه کارها ازجمله مسائل مالی مربوط به پروژه طبق برنامه پیش برود، تا 36‌ماه آینده کارهای مربوط به اجرای قطعات اول و پنجم به لحاظ ساختمانی و تجهیزاتی تکمیل شده و این 2 قطعه می‌تواند آماده بهره‌برداری شود.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید