• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 14 فروردین 1403
کد مطلب : 221375
+
-

راهکار های تحقق شعار سال

کارشناسان بر این باورند برای تحقق اهداف سال1403 که با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده باید سیاست‌های اصل44 به جد پیگیری و خصوصی‌سازی‌ بازنگری شود

گزارش
راهکار های تحقق شعار سال

بهرنگ آزاد- روزنامه‌نگار

مقام معظم رهبری سال1403 را با نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند. این ششمین سال متوالی است که ایشان بر رشد تولید تأکید می‌کنند. کارشناسان بر این باورند که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به رشد تولید و مشارکت بیشتر مردم، باید الزامات مختلفی از سوی نهاد‌های مختلف برای تحقق شعار سال فراهم شود و در عین حال بازنگری جدی در برنامه خصوصی‌سازی‌ و سیاست‌های اصل44 برای مشارکت مردم انجام شود. به‌گزارش همشهری، بهمن‌ماه سال قبل مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی با اشاره به ظرفیت کاملا مؤثر بخش خصوصی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی، «حمایت دولت، به‌ویژه رفع موانع فضای کسب‌وکار» و «مسئولیت‌پذیری بخش خصوصی» را 2ضرورت مهم و زمینه‌ساز  پیشرفت چشمگیر کشور برشمردند. برخی سوءاستفاده‌ها در اجرای سیاست‌های اصل۴۴، نمونه‌ای از مشکلاتی بود که رهبر انقلاب در تبیین معایب فقدان نظارت صحیح به آن اشاره کردند و گفتند: به همین علت در روند اجرای سیاست‌های اصل۴۴، کارهای بی‌قاعده‌ای انجام شد که هم به بنگاه‌ها، هم به کشور و هم به مردم ضربه زد.به‌دنبال بیانات مقام معظم رهبری در بهمن‌ماه پارسال، ایشان سال1403 را نیز با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند، اما اهمیت این نامگذاری برای سال1403 چیست؟

 اهمیت رشد تولید
این نهمین سال مداوم است که مقام معظم رهبری یک شعار اقتصادی را برای سال انتخاب می‌کنند و نکته حائز اهمیت این است که در 6 سال گذشته به‌طور مداوم بر موضوع رشد تولید از سوی ایشان تأکید شده است. این نشان می‌دهد که موضوع تولید اهمیت ویژه و حیاتی برای اقتصاد کشور دارد.
به‌زعم کارشناسان موضوع تولید در حال حاضر اصلی‌ترین مولفه تأثیر‌گذار بر اقتصاد ایران است و دلیل تأکید مقام معظم رهبری بر رشد تولید همین موضوع است. به‌زعم آنها چنانچه رشد تولید ادامه یابد بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی تا حدود زیادی تورم نیز حل خواهد شد. اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره می‌گوید: اینکه مسئله جهش تولید برای چندمین‌بار در قالب شعار سال مطرح می‌شود، نشان از اهمیت آن در اقتصاد کشور دارد. نماینده مردم سمیرم در مجلس ادامه می‌دهد: حرکت تولید نیاز به یک برنامه و سازوکار مشخص دارد، از سویی دیگر همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باید ظرفیت‌های موجود خود را برای جهش تولید آن هم با مشارکت مردم به‌کار گیرند.ذبیح‌الله اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز نامگذاری امسال به سال جهش تولید با مشارکت مردمی را فرصتی برای حضور جامعه در اقتصاد دانسته و می‌گوید: در چند سال اخیر شاهد هستیم معظم‌له کلمه تولید و اقتصاد را به‌کرات در پیام‌های نوروزی آورده و مسئولان را به عملیاتی شدن شعارهای نوروزی سفارش کرده‌اند.او با بیان اینکه در ۴۵سال گذشته هر جا نامی از مردم بوده آن امور به بهترین شکل ممکن به سرانجام رسیده است، افزود: در 8سال دفاع‌مقدس مردم بودند که کشور را از همه جهات اداره و زمینه پیروزی رزمندگان را فراهم کردند؛ مشارکت مردم در اقتصاد کشور باید در عمل خود را نشان دهد.

اهمیت مشارکت مردم
بخش دوم شعار سال1403 به مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی اختصاص دارد. این موضوع نیز در گذشته بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. مقام معظم رهبری حتی در اواسط دهه80 با ابلاغ سیاست‌های اصل44 مسیر و خط‌مشی مشارکت مردم را در اقتصاد ترسیم کردند، اما به‌دلیل اجرای نادرست این سیاست‌ها، سپردن کار به مردم و خصوصی‌سازی‌ با مشکلات و موانعی روبه‌رو شد؛ بر همین اساس کارشناسان بر این باورند که برای تحقق شعار سال و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد باید سیاست‌های اصل44 و برنامه خصوصی‌سازی‌ به‌درستی اجرا شود.احد آزادی‌خواه، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این‌باره می‌گوید: امسال همچون سال‌های گذشته از سوی معظم‌له تعیین راهبرد برای کشور است. رهبر انقلاب در شعار امسال حضور مردم را شرط جهش تولید دانستند. مشارکت مردم در تولید درواقع رمز رونق اقتصادی، بهبود وضعیت اشتغال‌زایی و توسعه است. او با اشاره به دولتی بودن اقتصاد ایران می‌گوید: دولتی بودن اقتصاد در دولت‌های مختلف آسیب‌های جدی به همراه داشته که این مسئله نارضایتی را به‌دنبال دارد؛ تنها راه مقابله با این موضوع برون‌سپاری یا سپردن اقتصاد به‌دست مردم است. مسعود کرباسیان، وزیر اسبق اقتصاد نیز به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به اهمیت بخش خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق فرمایشات ایشان باید اقدامی صورت بگیرد تا به بخش خصوصی بها داده شود.  مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این‌باره می‌گوید: دولت در دهه‌های قبل ذوب‌آهن، پالایشگاه و فولاد می‌ساخت، اما در دهه80 به‌دلیل چرخش سیاسی، اجرای سیاست‌های کلی اصل44 و درگیر شدن در تحریم‌ها، عملا بخش زیادی از توان دولت گرفته شد و واقعیت‌های جدید را به‌وجود آورد. به‌گفته او، این شرایط کشور را عملا با این واقعیت مواجه کرد که رشد اقتصادی با مشارکت مردم رخ می‌دهد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید