• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22132
+
-

تاکتیک‌های ایران در جنگ روانی با آمریکا

گزارش
تاکتیک‌های ایران در جنگ روانی با آمریکا


ابراهیم جلالیان/ خبرنگار
«شرایط امروز جنگی است»؛  این جمله را از زبان بسیاری از سران نظام می‌توان شنید، اما این شرایط نیازمند آرایشی است که اتاق فکر چینش آن را روسای قوا،  نهادها و وزرا با مدیریت رئیس‌جمهور برعهده گرفته‌اند. اقداماتی که عمدتا اقتصادی و رسانه‌ای است. سفر اروپایی رئیس‌جمهور،  تهدید ضمنی نفتی توسط ریاست‌جمهوری و اشاره تلویحی به  بستن تنگه هرمز،  پیام روزگذشته سردارقاسم سلیمانی به روحانی و حمایت از مواضع او،  راه‌اندازی بازار موازی ارز در روز گذشته به دستور بانک مرکزی و احتمالا راه‌اندازی صرافی‌ها در روز شنبه،  خبر دستگیری سلطان سکه و انتشار آن در روز گذشته توسط نیروی انتظامی و نهایتا پیامی که رهبری انقلاب 9تیرماه در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) به داخل و خارج مخابره کردند و تأکید بر انسجام دشمن‌شکن را می‌توان بخش‌هایی از آرایش رسانه‌ای اقتصادی نظام برای مقابله با آمریکا در هفته‌ای که گذشت دانست. این بسته با نشست احتمالی وزرای خارجه ایران،  فرانسه، آلمان، روسیه و چین در حمایت از برجام تکمیل خواهد شد.

 بعد ازآنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا 18اردیبهشت‌ماه از برجام خارج شد،  رسانه‌های آمریکا از آینده‌ای تاریک و مبهم برای ایران سخن می‌گفتند؛ موضوعی که از همان ابتدا با واکنش مقامات عالی‌رتبه کشورمان همراه شد. مقامات سیاسی کشورمان از همان ابتدا این رفتار آمریکا را بیشتر در قالب یک رفتار رسانه‌ای و جنگ اقتصادی تحلیل می‌کردند. اما گذشت زمان این فرصت را به سودجویان بازار داد که قیمت ارز حدودا دوبرابر و تا نرخ 9هزار تومان و قیمت سکه تا نرخ 3میلیون و 100هزار تومان رشد کند. نرخ‌هایی که روز گذشته با اقدامات دولت شکست و سیر نزولی به‌خود گرفت. آنطور که کارشناسان می‌گویند نشست هفتگی سران قوا که از آن برخی تعبیر به اتاق فکر جنگ رسانه‌ای علیه آمریکا می‌کنند، هدف‌گذاری آمریکا برای اخلال درامور نظام را بی‌ثمر کرده است. بعد ازآنکه حسن روحانی، رئیس‌جمهور،  علی لاریجانی رئیس مجلس و آیت‌الله آملی لاریجانی ریاست دستگاه قضا از جلسات هفتگی خود برای مقابله با اقدامات آمریکا گفتند،  رئیس‌جمهور هم از توصیه جدید رهبری در این‌باره رونمایی کرد. روحانی چهارشنبه هفته گذشته با اشاره به دیدار روز قبلش با رهبری گفته بود: مقام معظم رهبری دیروز گفتند شما مصوبات جلسه سران 3 قوه را می‌فرستید که من تصویب کنم؛ هرچه تصویب کردید ابلاغ کن! من حمایت می‌کنم. تصمیمی که برخی آن را تصمیم بی‌سابقه نظام در حمایت از جایگاه ریاست‌جمهور توصیف کردند. درست در همین ایام هم آمریکا و همدستان سعودی و صهیونیستی‌اش از بسته‌های جدید رسانه‌ای خود رونمایی کردند. تصمیماتی که این بار اثری در بازار نداشت وحتی اثر عکس هم داشت. تماس تلفنی چند روز پیش دونالد ترامپ با سلمان پادشاه عربستان سعودی مبنی بر افزایش تولید نفت این کشور برای جایگزینی آن با نفت ایران را شاید بتوان نخستین اقدام هفته جاری آنها برای مقابله با ثبات اقتصادی در ایران دانست. اقدامی که موجی از اعتراض را حتی در میان افکار عمومی کشورهای عرب به همراه داشت. کاربران عرب در شبکه‌های اجتماعی خصوصا توییتر این اقدام ترامپ را نه یک درخواست و پاسخ بلکه «دستور ارباب» و «اطاعت برده» خواندند.



پاتک به سعودی

پاتک این اقدام رسانه‌ای سعودی‌ها را جهانگیری و زنگنه بر عهده گرفتند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سخنانی با اشاره به دشمنی‌های عربستان سعودی گفت: این کشور تقاص اقدامات خود را پس خواهد داد. او افزود: هر کشوری که بخواهد به جای ایران بازار نفت را در اختیار بگیرد، خیانت بزرگی به ملت ایران و فضای بین‌الملل انجام داده است. بیژن زنگنه هم 4روز پیش در نامه‌ای به دبیرکل اوپک تأکید کرد: هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ ناقض این توافق و تضعیف‌کننده بنیان اوپک است. درست در زمانی که روحانی قرار بود در سفری به سوئیس و اتریش، گزینه‌هایی را روی میز بگذارد و اقدامات آمریکا را خنثی سازد، منافقین هم در پاریس نشست سالانه خود را برگزار کردند؛ نشستی که البته کم هم حاشیه نداشت. از جمع‌آوری اتباع کشورهای دیگر برای شرکت در این همایش به بهانه گردشگری پاریس و با پول گرفتن از آنها گرفته تا توطئه و سناریوسازی برای کشورمان. دستگاه اطلاعاتی بلژیک مدعی شد 2دیپلمات ایرانی در رابطه با بمب‌گذاری در گردهمایی منافقین بازداشت شدند. همزمان با این ادعا،  رسانه‌ای غربی هم دست به‌کار شدند و پروژه ایران‌هراسی را دنبال کردند. این اقدام آنها هم از سوی مسئولان کشورمان بدون پاسخ نماند. ظریف توییت کرد و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هم موضعگیری. ظریف نوشت: چه همزمانی جالبی! همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهور به اروپا،  یک عملیات،  افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده همکاری است با همه مقامات ذیربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است. قاسمی هم گفت: طبق اطلاعات موجود افراد بازداشت شده در کشور بلژیک از اعضای شناخته شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی محسوب می‌‌‌‌شوند.  جنجال رسانه‌ای بر سر لغو سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران و البته در مقابل آن واکنش ایران نسبت به انتشار این خبر مبنی بر اینکه این سفر در دستور کار نبوده است هم ازجمله فضاسازی‌های رسانه‌ای که با فشار آمریکا صورت گرفته ارزیابی شده است.



ترس از جمعه

توییت ترامپ درخصوص اعطای تابعیت به مسئولان ایرانی در دوران دولت اوباما هم بخشی از پازل رسانه‌ای آمریکا در دشمنی با ملت ایران بود که در حال کامل شدن است. درخواست روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در همین راستا بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی  خطاب به اروپایی‌ها گفته: از حمایت ایران دست بردارید. این درخواست در حالی مطرح می‌شود که وزیران امور خارجه ایران و 5قدرت جهانی قرار است فردا نشستی برای بررسی وضعیت توافق هسته‌ای برگزار کنند. نشستی که احتمالا همزمان شده با ارائه بسته پیشنهادی آنها به ایران برای ادامه برجام.


   اژه‌ای کجاست؟

در این میان اما نقش رسانه‌ای قوه قضاییه کمرنگ‌تر از باقی نهادها ارزیابی شده است. ضعف کار رسانه‌ای قوه قضاییه موضوعی است که مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مسئولان عالی دستگاه قضا با آنها هم بود. ایشان 6تیرماه فرمودند: کار تبلیغی مؤثر در دستگاه قضایی و مقابله با چنین عملیات رسانه‌ای سنگین،  نیازمند یک تیم قوی رسانه‌ای و هنرمند است. با وجود این بیش از یک‌ماه از آخرین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه می‌گذرد و هنوز خبری از نشست آتی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای نیست. او البته در 2نشست اخیر همایش سراسری قوه قضاییه و دیدار با رهبری هم حضور نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید