• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22131
+
-

ضمانت برجام در وین و برن

بسته اقتصادی 1+4 فردا باز می‌شود

برجام
ضمانت برجام در وین و برن


سفر اروپایی رئیس‌جمهور ایران که با جلب حمایت سران سوئیس و اتریش برای حفظ برجام همراه بود، خشم صهیونیست‌ها را در پی داشته است. حسن ‌روحانی بعد از سفری 2روزه به سوئیس در وین اتریش با مقامات این کشور دیدار کرد. او در مجموع این دیدارها با اروپایی‌ها اتمام حجت کرد اگر منافع ایران را تضمین نکنند، ایران در برجام باقی نخواهد ماند.
رئیس‌جمهور اتریش در نشست خبری مشترک با روحانی با اشاره به اینکه برجام هیچ‌وقت بر این اساس نبوده که تمامی مشکلات را حل کند، گفت: اتریش متأسف است از اینکه ایالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اینکه بخواهند مجددا تحریم‌هایی را وضع کنند که نه‌تنها شامل تحریم‌های ابتدایی بلکه شامل تحریم‌های ثانویه هم می‌شود که شامل اتریش نیز خواهد شد. این تحریم‌های ثانویه که به اعتقاد ما و کمیسیون اتحادیه اروپا، فرامرزی است، ناقض حقوق انسان‌هاست.

روحانی هم بر حفظ برجام البته به‌صورت مشروط تأکید کرد و گفت: ایران درصورتی که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما این 2کفه باید کاملا متوازن باشد و اگر غیرآمریکا بقیه امضا‌کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش همزمان با سفر حسن روحانی به وین، در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: بسیار حائز اهمیت است که اتحادیه اروپا کماکان به توافق هسته‌ای با ایران متعهد است و تمام طرف‌ها نیز باید همچنان به تعهداتشان پایبند بمانند.

روحانی و کورتز در ادامه با حضور هیأت‌های عالی رتبه 2 کشور دیدار و تبادل نظر کردند. با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و صدراعظم اتریش 4تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های حمل‌ونقل، مدیریت منابع آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و همکاری در زمینه معدن میان مقامات ایران و اتریش به امضا رسید.

آلن برسه، رئیس‌جمهور سوئیس هم یک روز قبل‌تر در نشست مطبوعاتی با روحانی تأکید کرد: بسیار مهم است همه برای حفظ و ادامه توافق هسته‌ای همکاری کنند.

وی با اشاره به شرایط ایجاد شده در بحث برجام پس از خروج آمریکا از آن، گفت: ما امروز گفت‌وگوهایمان را درباره مسائل مالی و اقتصادی تعمیق بخشیده و ادامه دادیم و در زمینه مسائل علمی و پژوهشی بسیار مشتاق هستیم پذیرای یک هیأت علمی ایرانی در سوئیس باشیم.

رئیس‌جمهور سوئیس در نشست هیأت‌های عالی 2کشور هم با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام هیچ تأثیری بر همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی سوئیس با ایران ندارد، بیان کرد: شرکت‌های سوئیسی علاقه‌مندی زیادی به همکاری با ایران دارند. هیأتی 110نفره از تجار و بازرگانان ایرانی در سفر رئیس‌جمهور به سوئیس و اتریش حضور داشتند که در جلسات مشترک با بازرگانان و تجار این 2 کشور شرکت کردند. به گفته روحانی در سوئیس نمایندگان 40شرکت این کشور با هیأت‌های ایرانی وارد مذاکره شدند. الکساندر فن‌دربلن رئیس جمهور اتریش هم در نشست خبری باروحانی با تضمین فعالیت شرکت‌های اتریشی در ایران گفت: صدها شرکت اتریشی در ایران فعال هستند و اتریش و اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را می‌کنند این همکاری‌ها استمرار و تعمیق یابد.

براساس اعلام گمرک، ارزش واردات ایران از اتریش طی سال گذشته 336میلیون دلار بوده است. میزان صادرات ایران در این دوره زمانی به این کشور 28میلیون و 282هزار دلار برآورد شده است.

بیشترین کالا‌هایی که از اتریش به ایران صادر می‌شود، تجهیزات پزشکی، الکترونیکی، دارو، ‌ماشین‌آلات، کاغذ و چوب است.

اظهارات سران سوئیس و اتریش مبنی بر لزوم حفظ برجام خشم صهیونیست‌ها را به‌دنبال داشت.

بنیامین نتانیاهو، در مراسم روز استقلال آمریکا به ادامه پایبندی اروپاییان به برجام اشاره کرد و آنها را به‌دلیل این تعهدشان مورد انتقاد قرار داد و گفت: هفته جاری قرار است نشستی در اروپا برگزار شود؛ نشستی بدون حضور آمریکا. آنها قرار است درباره اینکه چگونه با تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای مواجه شوند رایزنی کنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفت: دست از خشنود کردن ایران بردارید؛ این چیزی است که رئیس‌جمهور ترامپ گفته و به خوبی به این حرف عمل کرده است. این همان کاری است که او انجام می‌دهد. ما در اسرائیل از این اقدام تقدیر می‌کنیم.

پیش از سفر روحانی رسانه‌های سوئیسی نوشته بودند این سفر قطعا باعث عصبانیت آمریکا می‌شود و احتمالا ترامپ با یک توییت عصبانیت خود را نشان خواهد داد.

سوئیس قلب اقتصادی اروپا و اتریش قلب سیاسی این قاره به‌شمار می‌روند که هر دو برخی مقر‌های مهم بین‌المللی ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقر اروپایی سازمان ملل را در خود جای داده‌اند.

اتریش ازجمله شرکای تجاری ایران است و بعد از برجام وزیر خارجه و رئیس‌جمهور این کشور نخستین مقامات اروپایی بودند که به تهران آمدند.


   فرش ایرانی در کاخ مشهور



پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور با انتشار عکسی از کاخ هوفبورگ وین در توییتر خود نوشت: «بزرگ‌ترین کاخ‌های 5قاره جهان، بدون هنر فرشبافان چیره‌دست ایرانی، زینتی ندارد. دیوارهای کاخ هوفبورگ وین، محل استقرار رئیس‌جمهور اتریش، مملو از نقاشی و آیینه و تندیس است اما همه این زیبایی‌ها استوار بر فرش ایران است؛ نماد باشکوه هنر و ظرافت ایرانیان.» یک ‌ماه قبل هم در جریان دیدار پرسروصدای ترامپ با رهبر کره‌شمالی، مفروش شدن اتاق مذاکرات با فرش ایرانی خبرساز شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید